Hej!

Jag tänkte provtrycka golvvärmen innan det flytspackla i huset. Jag tänkte hyra en provtryckningspump och följa LK's instruktioner.

Men jag funderar på hur jag smidigast ansluter allt?

-Kan jag använda pushfit-koppling och plugga ena änden och ansluta så jag får 1/2" i andra änden och skruva på pumpen i den ändan? Klarar pushfit det tryck man skall pumpa upp lika bra som övriga kopplingar? (Det är väl 8,4 bar och sen ner till 4,5 bar om jag inte missminner mig?)

-Jag har både 12mm och 16mm rör som ligger beroende på storlek på rum. Det finns inga pushfit till 12mm vad jag kan se.

-Rörens längd är rätt väl tilltagen just nu, så jag kanske offra några vanliga klämringskopplingar till PEX annars?

-Brukar ni fylla slangen med vatten innan ni kopplar på, eller går det pumpa in vatten med provtryckningspumpen?

Tack på förhand!
 
Rickard.
Du kan använda vilka kopplingar du vill, utan att kolla törs jag lova att pushfit är god för minst 10bar (annars hade dom inte sålts i Sverige) så dom funkar.

Försök få ut så mycket luft du kan ur rören innan du pluggar och kan du fylla rören med slang först sparar du mycket handpumpande.
 
Alright, jag testar lite helt enkelt. Worst case blir det lite blött :).

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.