Hej!

Mitt garageprojekt fortgår. Har fått hem golvvärmerören/slangen och fördelare mm (från billigtvvs.se, hoppas det blir bra...) och nästa moment är att lägga ut rören samt naturligtvis provtrycka systemet. Men vi har vatten från egen brunn och därmed inte speciellt högt vattentryck, det ligger väl på endast ca 3,0 - 3,5 bar. Har en kompressor som kanske går att skruva upp lite, men detta ger ju heller inte så högt tryck som erfordras (provtryckning skall göras med 8,6 bar enligt billigtvvs.se).

Lyssnade med en kompis om han hade någon idé om hur jag få högre tryck, och han svarade blixtsnabbt "koppla på högtryckstvätten och höj försiktigt trycket med den". Ooops, tänkte jag först - det låter brutalt.

Kanske kan låna några grejer från en VVS-firma naturligtvis, men de är ju inte alltid jätteglada över att man håller på själv trots att man inte har rätt grejer, och dessutom kan det bli bökigt att få klart innan de måste ha tillbaka prylarna. Då detta är ett fritidshus blir det rätt långa resor också.

Så jag vore glad om jag kunde hitta en egen och helst enkel lösning. Självklart inser jag att om man först spolar bort all luft och fyller systemet via vanliga vattensystemet och sedan kopplar på högtryckstvätten så måste man ta det väldigt försiktigt, och bara "dutta" med korta intervall med tvätten,. Men eftersom slangen expanderar/töjer sig lite med ökat tryck, så känns det dock inte helt crazy tycker jag...?

Nån som har testat eller har ett bättre förslag?

/Micc
 
Bilventil och cykelpump. Med andra ord provtrycktes det med luft
 
8,6 Bar låter tokhögt för ett värmesystem. Kolla om det finns instruktioner från tillverkaren av slangen. Jag har för mig att Uponor föreskriver ngt. i sitl med dubbla drifttrycket. Alltså ca 2 Bar.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Så här skriver LK om provtryckning av deras prylar. 8,6 bar verkar inte helt taget ur luften:

"Tryck- och täthetsprovning ska, om bygghandlingarna inte
föreskriver annat, utföras med vattentryck 1,43 gånger
beräkningstrycket (14,3 bar för tappvatten samt 8,6 bar för värme- och
kylsystem). Provningstrycket ska upprätthållas i 30 min, för att
därefter sänkas till 7,5 bar för tappvattensystem och 4,5 bar för
värmesystem. Detta tryck ska kvarstå under 90 min."
 
1,5 bar med luft. Tänk på att slangarna expanderar lite så beroende på längden kommer trycket att sjunka lite men vänta ca. 30 minuter och pumpa upp till 1,5 bar igen och låt det sedan stå i ett par timmar.
Tappar du tryck så spänn i första hand alla kopplingar och kontrollera så att pumpen är tät.

Jag provtryckte med en fotpump för cyckel/skottkärrsdäck...
 
Tack för svar så långt. Olika uppgifter dock, både från "Byggahus-folket" här och även från BilligtVVS.se... Från dem fick jag nämligen i förra veckan uppgiften att det ska vara 8,6 bar via mail, detta i samband med att jag hade en annan fråga om lämplig manometer för systemet (som även funkar till provtryckningen). Blev inte speciellt förvånad över svaret eftersom jag läst en hel del, o förstått att flera golvvärmetillverkare anger ett högt tryck...

Så idag när jag från forumet fick svar som tydde på att det inte alls ska vara så högt tryck skickade jag ett nytt mail till BilligtVVS.se och bad om exakta anvisningar för hur provtryckningen skall ske.
Fick då följande pdf-fil:
file:///C:/Users/Noel/Downloads/T%C3%A4thetprovningsprotokoll%20(1).pdf

??????????
 
Kan du bifoga filen?
 
Ja, den är väl där - om det inte funkar att bara klicka på den så bör det gå att lägga in adressen i webläsaren, funkade när jag testade nu.
 
Är inte det här med specifika tryck lite överreklamerat?

I det här skedet vill man ju bara veta att slangen är hel och tät?

Håller det tätt med 3.5bar så lär det fungera med 1-2.5bar senare?
 
M Micc skrev:
Ja, den är väl där - om det inte funkar att bara klicka på den så bör det gå att lägga in adressen i webläsaren, funkade när jag testade nu.
Länken pekar på en fil på din dator. Om du skickar datorn till mig så kan jag också testa den... :cool:
 
  • Gilla
15minuter och 5 till
  • Laddar…
Jag slarvade en gång och provtryckte med kranvatten till drygt 3 bar. Tyckte det kunde räcka. Glömde sedan att öppna ventilen, utan lät allt sitta kvar när jag gjöt några dagar senare. När jag skulle ner på kvällen och vattna betongen så tyckte jag det var märkligt att nålen på manometern för provtryckningen var under 0 bar. Det var den inte alls det, den var på ungefär 12 bar, den hade gått runt. Värmen från den brinnande betongen hade ökat trycket så pass mycket. Släppte av trycket och stängde i brådskan ventilen igen. Någon halvtimme senare vär det uppe på sådär 6 bar igen. Nu fick ventilen vara öppen, och jag är trygg med att golvvärmeslangen är tät...
 
  • Gilla
15minuter och 1 till
  • Laddar…
"Länken pekar på en fil på din dator. Om du skickar datorn till mig så kan jag också testa den... :cool:"
(fasen ska det inte finnas en knapp för citat?, hittar den inte nu)

Jaha - Du tänker så....:D, ja då blev det lite problem... Förhoppningsvis är jag något bättre på bygge och VVS än datorer... Jag klarade inte att spara filen, det kom upp något meddelande där, men jag fick till en skärmdump i en bild som jag laddat upp här.

Det är ju inget märkvärdigt protokoll precis, enkla anvisningar bara.
 
  • Skärmdump av ett öppnat PDF-dokument med instruktioner för provning av tappvatten och golvvärme system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörigt alltså.... Mailade BilligtVVS.se igen och frågade vad som verkligen gäller - uppgiften som jag fått från början (8,6 bar) - eller täthetsprotokollet som de skickat???

Fick svar där de bad om ursäkt för att de rör till det för mig, men det är täthetsprotokollet som gäller. Personen som hade hävdat 8,6 bar hade troligen blandat ihop golvvärme med tappvatten skriver de...

Men när jag sedan hittar SäkerVattens rekommendation blir man ju förvånad - här är det högt tryck som gäller tydligen
http://www.sakervatten.se/branschregler/tryck-och-tathetskontroll
(PDF ligger under "Dokument" till höger).
 
L
Tycker du ska glömma allt om provtryckningens tryck , sätt ett tryck som är det dubbla mot normalt 3Bar ( säkerhetsventilen löser vid 1,5bar så den kan inte var med vid tryckningen )
nu är det så att tempen i plattan bestämmer på vilket nivå trycket kommer att stanna ,
så börja med 2bar och kolla om det ökar eller minskar , kan ta något dygn , justera till 3Bar och låt det vara ett par dygn , står det kvar då med någon liten diff upp eller ner så är det tätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.