Vi har köpt en gammal kåk med ett schysst badrum.
Nackdelen är att det mer eller mindre är orginal Från 50 talet eller liknande.

Badrummet ligger på andra våningen och har en gjuten kakla platta.
problemet där är att huset satt sig något så det finns sprickor i fogen.
Min plan är att köra ur fogen o foga om och HOPPAS det duger tills vidare?
Sen lägga en silikon "kant" mot vägg innanför list.
Bra eller dåligt?

Väggarna bestod av masonit men då det va spont under kunde ja inte hålla fingrarna i styr..
Här tänker jag att jag latexfogar mellan plankorna där de inte är vått och våtrumsfogar där de blir mer fuktigt. Sen målar rubbet med nån färg passande våtrum.

Duger detta idag eller måste man ha nån form av r
tät skikt överallt i badrummet?

Ovan badkar o dusch är det kaklat en bit och ovanför har ja kvar masoniten än så länge.
Men går det tar ja gärna fram sponten och använder draperi på både in o utsidan när man duschar.

Toan tror jag vi byter mot en sån med vägghängd cistern som satt från början.

Har ett Gjutjärnskar man skulle kunna passa in men det befintliga är fastkaklat.
så jag behöver i så fall hitta samma golv kakel som ligger idag.

Det ja funderar på är om man skulle kunna "renovera" billigt nu dvs ytskikten för att sedan skjuta på det jobbiga sol tätskikt på golv. Nytt avlopp Vattenrör etc eller kommer man behöva göra om allt den dagen det kommer?

Jag vill alltså att allt ska va godkänt o så nära regelboken som det går till slut.

Mvh/
 
20150301_185426.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1425232647144-2113641206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att foga om gör ju varken det mer eller mindre vattentätt, det är ju bara en utseendefråga.
Rent spontant hade jag övervägt att ta och riva allt då inget av det håller måttet.
 
Misstänkte oxå det:/
Som det verkar va med det mesta på gamla hus.
alltså ny fog tätar ju bättre än en spricka och kan ju släppa ut fukt som det släppt in.
tänkte först om man skulle lägga silikon i fogarna som va dålig men ja vetefanken o de blir så bra..

Men hur som får det bli en kompromiss nu då vi varken har tid eller rdå att renovera badrummet genomgående.
Men förhoppningen fanns/finns att man skulle kunna ha sponten och taket kvar o få de godkänt ändå..
 
O
Skaffa en duschkabin det tycker jag känns som en bra kompromiss.... Det blir inte alls lika påfrestande för det gamla tätskiktet. Det är den lösning jag själv hade gjort... om jag var tvungen att ha dusch och inte hade råd att för tillfället renovera badrummet.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Fogarna spelar ingen roll. I ett kaklat badrum kryper vattnet in bakom plattorna oavsett om det är fogat eller inte. Troligen finns det någon form av tätskikt under kaklet men vilket skick det är i är tveksamt. Jag skulle sikta på att duscha försiktigt i badkaret och ha duschdraperi så att det inte rinner ut en massa vatten på golvet, och sedan göra om badrummet helt när det finns pengar till det.
 
Ja det är ju BP form av gammal tjörpapp i botten sen har man gjutit en sula på kanske 5cm.
jag tror vi gör så att jag fogar om och använder vattnet förståndigt.

Dem kan man ju tex köpa ny blandare. Toa etc och använda det vid senare renovering oxå


Mvh/

Mvh/
 
Kapten_Haddock skrev:
Ja det är ju BP form av gammal tjörpapp i botten sen har man gjutit en sula på kanske 5cm.
jag tror vi gör så att jag fogar om och använder vattnet förståndigt.

Dem kan man ju tex köpa ny blandare. Toa etc och använda det vid senare renovering oxå


Mvh/

Mvh/
Bara så du har det klart för dig (jag kan ha missuppfattat dig ;) ), fogen har ingenting med fuktskyddet att göra, den släpper igenom vatten utan problem, fuktskyddet sitter under fogen. Så ny fog kan naturligtvis vara trevligt av estetiska skäl, men det tillför ingen säkerhet mot fuktskador överhuvudtaget.

EDIT: Såg nu att pelpet skrivit samma sak som mig...
 
Golvbrunnen lär vara en svag punkt också. Jag har fått för mig att det är runt den som det oftast blir fuktskador.

Jag har ett gammalt badrum från 80-talet som jag inte litar helt på, så jag valde att inte duscha på golvet utan att ställa in en duschkabin så att vattnet leds rakt ner i golvbrunnen istället för att rinna över golvet och över skarven till brunnen. Ett inkaklat badkar kanske kan ge samma effekt om ni undviker skvätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.