Hej,
Vi har ett LB-hus från -72 som vi nu bott 3 månader i. Vi har planer på att ha en öppen planlösning och därav ta bort en vägg mellan kök och vardagsrum. Vi hade idag en platsättare på besök och tittade på om detta var möjligt (han var här i ett annat ärende då vi i samband med att riva befintligt badrum, ska bygga ett badrum i ett rum som idag är ett sovrum). När jag visade att vi hade ett proppskåp som satt i ett av överskåpen sidan om spisfläkten var hans första kommentar - tänk om :mad:

Tydligen så innebar detta att alla väggar skulle rivas och allt skulle dras om, vilket han gissade skulle landa på ca 150.000 i samspråk med hans elektriker. Visst har dagens elektriker höga timpriser men denna kostnad tycker jag borde räcka till att dra om all el i hela vårt bostadsområde. Låter för mig helt befängt!

Efter vår diskussion kollade jag i igenom dokumentationen om ledningarna för huset och ser att det står skrivit följande: I den prefabricerade bad-köksdelen finnes gruppcentral monterad. Från denna utgår tomrör till el-spis, diskmaskin, köksventilator, beslysning. För övrig ledningsdragning är erforderligt antal tomrör uppdragna från central till vindsbjälklag där el-entrepenören fortsätter rördragningarna. Dessutom finns i golvet längs innervägarnas båda sidor , mellan vägg och golvblock, ett 20mm brett spår där rördragning kan utföras

Förutom proppskåpet i kök-baddelen finns ytterliggare ett skåp i garaget som går till garage-förråd.

Så ni kunniga i detta forum inom detta område, vad säger ni? Är det så kostsamt krävande som platsättaren beskriver det som utifrån ovannämnd förutsättning eller bör det vara en lätt match för en behörig elektriker att fixa, utan att jag ska behöva vända på mynten?
 
Prisnivån lämnar jag därhän men att flytta en central till ett nytt läge ÄR en omfattande operation dom flesta rör måste flyttas och skarvas alla matningar/gruppledningar måste dras om och helt säkert måste många plattor demonteras för att man ska ha möjlighet att komma åt. och det är troligtvis rätt många rör.
 
Fråga några fler elektriker utan att nämna summan 150.000kr, så dom får räkna efter eget huvud. Tycker det lät dyrt.
 
Inmon>Något säger mig att det hade gått fortare att dra om all el i hela huset från början än att flytta den centralen ni tänkt er.
Har ni verkligen inte någon möjlighet att ha kvar den väggbiten så ni slipper det här projektet?

Å andra sidan... om ni kan/skall riva de flesta innerväggarna och innertaket så blir det lite mer görbart, då ser man rördragningen och kan relativt enkelt dra om dessa men det blir verkligen att leva på en byggarbetsplats under ett tag.

Personligen är jag lite tveksam om man ens hittar nån elektriker som vill räkna på att flytta centralen, det är troligen inget jobb som de direkt önskar sig eftersom det är så gott som omöjligt att tidsbestämma ett sådant jobb. Sen så har ni ändå faran att ni måste öppna upp en del i väggar och tak om oturen är framme.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Inmon>Något säger mig att det hade gått fortare att dra om all el i hela huset från början än att flytta den centralen ni tänkt er.
Har ni verkligen inte någon möjlighet att ha kvar den väggbiten så ni slipper det här projektet?

Å andra sidan... om ni kan/skall riva de flesta innerväggarna och innertaket så blir det lite mer görbart, då ser man rördragningen och kan relativt enkelt dra om dessa men det blir verkligen att leva på en byggarbetsplats under ett tag.

Personligen är jag lite tveksam om man ens hittar nån elektriker som vill räkna på att flytta centralen, det är troligen inget jobb som de direkt önskar sig eftersom det är så gott som omöjligt att tidsbestämma ett sådant jobb. Sen så har ni ändå faran att ni måste öppna upp en del i väggar och tak om oturen är framme.

/Kent
Hade ett liknande problem, men valde att lämna väggbiten med centralen istället för att flytta den rakt ned till en bättre plats i våningen under. Det var MYCKET rör.

Fel tänkt.

Det blev så mycket riva och ändra i huset att jag lika gärna kunde ha flytta centralen, och kostnaden hade blivit i stort sett den samma.
 
Aj då, då fick jag de svar jag hoppades på att jag skulle slippa. Mitt nästa drag blir att begära in offerter från ett antal elektriker sedan får vi se om det fortfarande är ett sexsiffrigt belopp som gäller. Att det var mycket att arbete med att flytta proppskåpet visste jag men räknade inte med att jag blev tvungen till att dra om allt.

Någon som vet varför man väljer att placera ett proppskåp så här centralt i ett hus?
 
Mindre längd på ledarna totalt samt enklare kabeldragning i och med att rören är kortare.
 
Jag har sett en liknade operation. Då flyttade man centralen men istället för att dra om alla trådar satte man en låda med plintar i där centralen setat och skarvade alla trådar. En betydligt billigare operation.
 
Mats,
du har möjligtvis inte någon bild på hur det kan se ut?
 
Ingen bild men typ en kapsling 32-7417 på http://www.clasohlson.se

Men den måste ju vara stor nog för dagens antal rör x 2.

Men det kan säkert nån kunnig elektriker här svara bättre på...
 
Men den lösningen lär ju ta lika stor plats som den befintliga centralen redan gör så vad är vitsen med detta?
Visst om man förlägger den ovanför nån platta i undertaket så visst, tänk bara på att den måste vara lätt åtkomlig och det kan vara lite trixigt. Det är alldeles för ofta som man ser dosor helt inbyggda i väggar utan minsta tanke på att man kan dels behöva hitta dem och även öppna dem. Skall vi prata om att dolda dosor kostar en hel del pengar då man har en elektriker där?

/Kent
 
Vi har mer eller mindre dödat tanken med att flytta proppskåpet pga den höga kostnaden. Det lutar mer åt att det får sitta kvar i köket där det sitter och att vi behåller väggen som vi hade planer på att riva. Så nu är frågan hur man döljer ett proppskåp på snyggast sätt i ett kök? Nu är frågan mer riktad åt köksdelen i detta forum men ni har säkert några bra idéer kring detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.