Kul om de måste klamra ut en kabel till något.

Detta har varit uppe till diskussion tidigare. Är det oklassat område så finns det ingenting som säger att det skulle vara förbjudet, men man skulle kunna hänvisa till ELSÄK-FS 2008:1 2kap som säger följande:
En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el.

Men det stod att centralen skulle bytas och då får man väl anta att de byter till en med hög IP-klass, men ack så fult. Borde ha funnits en bättre lösning, kan man tycka. Kanske kunnat satt den på andra sidan väggen. Eller så var det helt omöjligt.

//Patrik
 
Redigerat:
Iofs just att spika iväg en kabel kanske går att göra på andra sidan av väggen (även om det är yttervägg).

Det är väl nästan så att ett tillräckligt IP-klassat skåp på utsidan av fasaden hade varit bättre :)
 
millah skrev:
Är det okej att har proppskåp i badrum---
som visas via länken nedan ( bild 3)

[länk]
Nej, ser verkligen inte seriöst ut! Antar att de gjort jobbet själv, och att det inte är en byggfirma?
 
Är det ingen som sett den gamla platta 400 v kontakten som hänger i luften?
 
Den gamla platta är förhoppningsvis påväg ut, hoppas den inte används. Vi får väl hoppas att det är en fyrapinnars och inte trepinnars om den faktiskt används...

(En fyrapinnars + övergång till CEE-kontakt till en byggcentral som har jordfelsbrytare är ju inte sådär otroligt galet farligt som andra varianter av de platta kontakterna)
 
yxis skrev:
Den gamla platta är förhoppningsvis påväg ut, hoppas den inte används. Vi får väl hoppas att det är en fyrapinnars och inte trepinnars om den faktiskt används...

(En fyrapinnars + övergång till CEE-kontakt till en byggcentral som har jordfelsbrytare är ju inte sådär otroligt galet farligt som andra varianter av de platta kontakterna)
Kan du förklara på vilket vis en trepinnars skulle vara farligare än en fyrpinnars?
 
I princip är de trepinnars inte farligare om de används rätt, men det verkar vara väldigt vanligt att jordpinnen felaktigt används som PEN.

(Jag kan väl bikta mig, jag har nog själv gjort så då jag var ung och dum...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.