Kollade på ett hus idag och enligt säljare ska båda badrummen vara fackmässigt renoverade.
När vi kollade så satt det ett proppskåp i ena badrummet som skulle vara gjort 2015, ingen fogning runt proppskåpet fanns utan rakt in i väggen kunde man se brevid kakelplattorna.
I andra badrummet hade dom satt någon form av matta på väggen och under denna fanns flera bucklor som om det ha luftbubblor under.
I andra rum åkte lampknapparna av från väggen när man tände, golvet i vardagsrummet hade en sänkning på cirka 4-5 cm. I köket såg jag också ett eluttag som inte satt ordentligt.

Huset ligger ute för 3.150.000 och också det dyraste i området och mäklare sa att en annan kommit och lagt ett bud på plats på 3.350.000.
Hon verkade också ovetandes om proppskåpet i badrummet när vi frågade men ändå hade hon jobbat som byggingenjör.
Är det något lurigt med detta?
Är det ens okej att ha ett proppskåp i badrummet cirka 2-3 meter från duschen och cirka 1 meter från handfat?
 
Kan vara så att badrummet byggdes ut en gång i tiden, genom att använda en del av halleb eller slå ut en vägg i tvättstugan, därav proppskåpets nuvarande placering, känner några som har det som du.
 
Jag är kass på exakta normer. Det gäller ju att om det har varit OK en gång i tiden med en viss el-installation så är det OK framöver SÅLÄNGE det är orört. Men om man renoverar/gör om så måste man rätta sig efter tidsaktuella föreskrifter.
Jag tycker det är inte OK med proppskåp i badrum speciellt om någon påstår att det skulle vara fackmannamässigt renoverat. När? Av vem?
Ni vet, läget är allt, allt annat kan åtgärdas till en kostnad. Räkna med i budgeten att flytta elskåpet till säker plats samt återställning av badrummet.
Att mäklaren uppträder på detta vis visar att hon inte fattar eller att hon inte spelar rent.
 
Så länge proppskåpet sitter mer än 120cm från duschen, så är det kanske inte helt fel, enligt de skrivna reglerna. Men så finns generalklausulen om sunt förnuft.

Man får inte göra en sådan installation idag, enligt reglerna skall alla ledningar till ett badrum skyddas av jordfelsbrytare, även ledningar som passerar i väggarna förbi badrummet. Och vi får väl anta att ledningarna med matning till proppskåpet inte är skyddade av jordfelsbrytare.

Så får man väl titta på det även utifrån reglerna om tätskikt. Jag har svårt att tro att man skulle kunna lägga tätskikt på ett korrekt sätt med massor med elrör som kommer ut ur väggen till proppskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.