Finns det ingen billigare variant av den här propphuven som ELFA säljer?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5186.htm

Behöver mäta strömmen genom huvudsäkringarna med en tångamperemeter. Misstänker att huvudsäkringarna inte räcker till. Har 16 A idag och de har löst ut ett par gånger. Det är trots allt ett rätt stort hus, men 16 A var kanske mer än tillräckligt när huset byggdes 1968.
 
Skulle det inte kunna funka med en propphuv med testhål? ???

26646-4.jpg

Kostar endast 4.50 kr hos: http://www.elbutik.se/ :D
 
Finessen med elfa varianten är ju att man kan mäta ström också utan att lyfta bort locket på elcentralen.

Modellen med testhål bara, möjliggör bara spänningsmätning.
 
Du kan ju lyfta på locket på gruppcentralen och mäta där, så slipper du bryta plomberingen....
 
hur mäter man ström genom propphuven, den går väl från bottenskruven, genom smälttråden, genom huvens gänga vidare till belastningen?

var bryter man upp kretsen? elelr var lägger man tången?
 
CyberStoffe skrev:
Behöver mäta strömmen genom huvudsäkringarna med en tångamperemeter
du kan väl lossa kåpan o mäta.......om det är fasadskåp så är det inte plomberat på utgående....eller på inkommande ledning i gruppcentralen
 
El_-micke skrev:
du kan väl lossa kåpan o mäta.......om det är fasadskåp så är det inte plomberat på utgående....eller på inkommande ledning i gruppcentralen
Är det ingen plombering i ett fasadmätarskåp? Varför det?
 
Säker på att han menar utgående kabel från fasadskåp!
 
CyberStoffe skrev:
Finns det ingen billigare variant av den här propphuven som ELFA säljer?

[länk]
Bygg en själv!
Det är bara till att skära till en tunn, rund isolerskiva som passar precis invändigt i en propphuv.
Skivan ska förstås separera säkringens botten från huvens metalldel.
Skivan får ha ett litet hål som man kan få en 2,5 mm2 RK igenom.
Grejen är att du trär en kort dubbelvikt RK genom inspektionshålet på huven (efter demontering av glaset, förstås...) så att ena avskalningen hamnar på insidan isolerskivan i kontakt med säkringens botten.
Den andra avskalningen på RK´n ligger på isolerskivans andra del, klämd mot propphuvens metallhölje - och vips!
-En yttre strömslinga som du kan trä in tångamperemetern i!

Sedan kan man ju alltid förfina konstruktionen med en riktig kontaktplatta på insidan av isolerskivan, o.s.v., men för en snabb enkel mätning funkar detta bra!
 
master_mimer skrev:
hur mäter man ström genom propphuven, den går väl från bottenskruven, genom smälttråden, genom huvens gänga vidare till belastningen?

var bryter man upp kretsen? elelr var lägger man tången?
Du ersätter säkringen med en multimeter.

Edit:Men genom propphuven går inte så bra.
 
charta77 skrev:
Du ersätter säkringen med en multimeter.
Finns det multimetrar som klarar 16A (och mer) ?

Sedan att den där "mätproppen" från ELFA är så dyr är nog inte så konstigt med tanke på säkerhet och CE märkning och annat grejs.
Har sett liknande propphuv på andra ställe men dom var ännu dyrare.

Men finns det ingen annanstans du kan komma åt att mäta med tångampermetaren ? (preic som andra undrat här)
 
FrittDrag skrev:
Finns det multimetrar som klarar 16A (och mer) ?
Upp till 20A skall man kunna hitta i alla fall. De flesta är väl dock upp till 10A och de som klarar 20A är gjord för det i max några sekunder.
 
charta77 skrev:
Upp till 20A skall man kunna hitta i alla fall. De flesta är väl dock upp till 10A och de som klarar 20A är gjord för det i max några sekunder.
Säkerhetsmässigt sett bör man undvika att mäta ström med multimeter!

Otaliga är dom multimetrar och i vissa fall även operatören om det är en billig multimeter som har gått hädan vid en spänningsmätning efter en tidigare gjord strömmätning och glömd omkoppling!
 
sverre skrev:
Säkerhetsmässigt sett bör man undvika att mäta ström med multimeter!
Säkerhetsmässigt är det mycket som kan göras rätt och fel. Det viktigaste är att man gör det bästa i situationen och veta vilka riskerna är.
Ett exempel är att arbeta med ena handen i bakfickan i ställverk.

Och utrustningen man använder är en stor del av detta, säkerhetsmässigt.

sverre skrev:
Otaliga är dom multimetrar och i vissa fall även operatören om det är en billig multimeter som har gått hädan vid en spänningsmätning efter en tidigare gjord strömmätning och glömd omkoppling!
Javisst kan det vara så.
Men även här så skall man veta vad man gör och förhoppningsvis så är man det om man har anledning till  att mäta strömmen.

Att det enligt gammal olyckstatistik jag läste så var det talande siffror som visade att det var mest elektriker som dog i ställverk. Detta berodde inte på att en elektriker inte vet hur man gör utan just att det är ställe som speciellt elektriker arbetar i. (Jag antar att statisken visar samma sak idag.)

Just som elektriker så skulle jag gissa att man ett otal gånger medvetet utsätter sig för risker. Av en del bra och mindre bra anledningar.
Ett exempel för mig är en gång jag bytte ut en gängaIII 63A säkring under belastning,  utan möjlighet att bryta centralen. Och visst den gick på en gång.

Och använda ett instrument felaktigt anser jag vara lika riskabelt som att ta för givet, eller tro, att skyddsproppen till säkringen jag gängat ur sitter kvar. O.s.v.

----

Men ställt mot att trixa till en propphuv eller öppna/ha en öppen en levande central så vet jag inte om det är mindre säkert att använda en multimeter. Den största säkerhetsfaktorn tror är att man vet om vad riskerna är och hur man undviker dom.
Och då undvika riskerna utan att stanna hemma i sängen eller låta bli att mäta strömmen med multimetern.
 
GM verkar ha en hel del kreativa lösningar. Den ska jag lägga på minnet.
Bra inlägg av charta77 också om risker/säkerhet. Som vissa skriver på detta forumet skulle man kunna tro att det dör ett dussin om dagen i elolyckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.