Vi har förmodligen en lite sned belastning av våra faser.. Första frågan är väl egentligen om det finns något enkelt sätt att kolla detta utan fancy verktyg...

Men nu till det spännande... På grund av snedbelastningen så händer det lite då och då att säkringarna för undercentralen, placerade i huvudcentralen går. Det handlar om en Hager MCN316, dvs 3x16A C-karaktäristik.... Slutsatsen jag drar av detta är att undercentralen belastar någon av faserna med mer än 16A då anläggningen i sin helhet även den är säkrad till 16A.

Nu ikväll så lagades det mat och tvättades och allt på en gång precis som vanligt och då gick säkringen... Jag återställde den med glömde bort att åtgärda problemet först, dvs slå av något... så brytaren slog ifrån igen en minut senare... Den här gången stängde jag av varmvattensberedaren innan jag återställde...

Nu var allt frid och fröjd i ungefär 5 minuter... Sen hände det magiska... Det blev halvmörkt i köket mm. Eller snarare en fas blev helt plötslig halv... Lampor blev extremt dimmade osv på allt som låg på en viss fas... Hur kan det bli så? Väl ute i servicecentralen såg jag att en av propparna hade gått och bytte den och allt var frid och fröjd... Men det verkar ju väldigt magiskt, för att inte säga läskigt, att det fanns ström på fasen fast att servicesäkringen hade gått... Hela anläggningen är renoverad av elektriker ganska nyligen och det finns jordfelsbrytare osv... så krypströmmar borde väl inte kunna finnas, eller? Vad är det som spökar egentligen?
 
Fullt normalt fenomen då ström från de andra faserna tar "bakvägen" genom anslutna trefasförbrukare.
 
Det är inte så konstigt. Du får bakspänning på fasen som gått sönder.
Inte lätt att förklara, blir ett himla långt inlägg då.
Det är fullt normalt och inget som är sönder eller fel. Mer än säkringen då :)
 
Enda trefasförbrukaren var väl spisen i så fall...

Angåenda att mäta vilken fas som blir överbelastad, något idé där?
 
qrz skrev:
Enda trefasförbrukaren var väl spisen i så fall...

Angåenda att mäta vilken fas som blir överbelastad, något idé där?

Kolla vilken säkring som flyger, där har du en ledtråd ;)
 
Nu är det bara så att faserna är växlade mellan undercentralen och huvudcentralen... Blev så när elektrikern bytte skåp, genom att växla faserna så räckte kablaget... Nu minns jag dock inte hur de är växlade...

Men, men. Har lagt VVB på två andra faser nu (eller ja, är ju bara en fas som har ändrats) så får jag väl bara vänta och se om proppen går igen...
 
Annars går det ganska enkelt utan "fancy verktyg" att bara beräkna vilka laster som finns på de olika faserna. Bara att börja summera vad du har inkopplat och hur du brukar köra dem.

Börja med den fas som du har problem med att det löser och summera vad som finns på den. räcker gott att uppskatta vilka laster det är.

Har du exempelvis en trefasig värmepump som råkar slå på samtigigt som tvåfasig spis och / eller ugn samt kanske en diskmasin och lite övriga laster såsom kylskåp, belysning etc eller liknande så är du nära bristningsgränsen i regel. Det skadar inte att se över anläggningarna då och då för att kunna lastbalansera lite.
 
Hmm, räkna är ju jobbigt :)

Nej men problemet är att jag inte vet riktigt hur t.ex. spisen fördelar förbrukningen. Kan man räkna med att den sprider den jämt över de tre faserna?

Sen har vi ju elvärme och grejer och där finns det ju element på alla faser men vissa jobbar ju säkert hårdare än andra. Exakt hur bra denna fördelning är har jag också svårt att sia om...

I servicecentralen gick säkring 3. Antar att det då också är fas 3 som blev överbelastad? Har för mig att elektrikern sa något om att man försöker lägga högförbrukare på 3:an för att det historiskt sätt har legat lite lite där... 3:an blir ju så att säga oftast lämnad oanvänd om det inte går jämt upp i centralen...
 
Hmm, kommer man åt faserna med en tångamp på något vettigt ställe då...
 
qrz skrev:
Hmm, kommer man åt faserna med en tångamp på något vettigt ställe då...
Brukar gå fint i centralen.
 
Ahh, jo det stämmer... Tänkte servicecentralen men det blir väl lättare i den vanliga...
 
Det heter väl SERVIScentral? :)
 
Hmm, ja det gör det kanske... av någon anledning... Tänkte mig att servis-centralen var en central som servade huset med el... som i service... men det har tydligen inte..

Säkert någon etymologiskt lagd som vill förklara?
 
Kabeln kallas serviskabel och den ansluter man ofta i serviscentralen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.