Hej!

Min sambo lyckades dra igång en liten brand på stekpannan häromdagen på vår induktions spishäll. Inge mer dramatiskt än att den åkte rakt ut genom altandörren och ner i snön. Lyckligtvis vet hon nu att det är kväva som gäller för att inte riskera ytterligare skador och bränder längs vägen.

Till min fråga. Vad tror ni, kan något i spisen tagit skada så att proppen går hela tiden? Det har den aldrig gjort innan denna incident.
 
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Hej!

Min sambo lyckades dra igång en liten brand på stekpannan häromdagen på vår induktions spishäll. Inge mer dramatiskt än att den åkte rakt ut genom altandörren och ner i snön. Lyckligtvis vet hon nu att det är kväva som gäller för att inte riskera ytterligare skador och bränder längs vägen.

Till min fråga. Vad tror ni, kan något i spisen tagit skada så att proppen går hela tiden? Det har den aldrig gjort innan denna incident.
Det enda jag kan tänka mig som kan ha påverkat spisen negativt är om det blev en extrem värmeutveckling, värre än stekpannan på max-effekt en längre tid, som har smält något i spisen, men det känns extremt långsökt. De är ju liksom gjorda för att hantera rätt mycket värme...

Alternativt om ni i samband med stressen spillde ut något som har letat sig in i spisen.

De flesta induktionshällarna är rätt lätta att öppna och innehåller inte särdeles många delar.
Öppna den och inspektera om ni ser något tydligt som har smält eller läckt in.
(Dra ur sladden innan ni öppnar den!)
 
Vilken ”propp” är det som går?

Om spisen är utdragen från väggen, fungerar det då?

Skador kan ha uppstått på både spis och köksfläkt. Även på ev. belysningsarmatur, vägguttag i närheten.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det enda jag kan tänka mig som kan ha påverkat spisen negativt är om det blev en extrem värmeutveckling, värre än stekpannan på max-effekt en längre tid, som har smält något i spisen, men det känns extremt långsökt. De är ju liksom gjorda för att hantera rätt mycket värme...

Alternativt om ni i samband med stressen spillde ut något som har letat sig in i spisen.

De flesta induktionshällarna är rätt lätta att öppna och innehåller inte särdeles många delar.
Öppna den och inspektera om ni ser något tydligt som har smält eller läckt in.
(Dra ur sladden innan ni öppnar den!)
Jag kände själv att extrem hetta kändes som lite långsökt, men inte helt omöjligt att det kanske letade sig in olja. Om ändå det också känns lite långsökt. Ska inspektera den och se om jag hittar något. Onekligen har det ju skett en förändring efter den lilla incidenten.

Tack för svar!
 
V Vardagsrum skrev:
Vilken ”propp” är det som går?

Om spisen är utdragen från väggen, fungerar det då?

Skador kan ha uppstått på både spis och köksfläkt. Även på ev. belysningsarmatur, vägguttag i närheten.
Proppen till spisen. Har inte testat att dra ur hällen, men proppen har enbart gått när vi slår på spisen. Ibland efter 10 minuter, ibland efter 3 minuter och nu senast så fort vi slog på den.

Branden var inte så omfattande. Det var verkligen bara i stekpannan och blev inga skador runtomkring.

Tack för svar!
 
A
Då låter det tyvärr som att spisen är trasig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.