Halloj,
iom. källarrenoveringen har jag gjutit in golvvärme i golvet och kommer inte behöva radiatorerna som är i vägen för fortsatt renovering av putsen på väggarna.
I takvinkeln är rören skarvade, vågar man gänga ur röret och sätta något direkt på utvändiga gängorna som kommer från taket?
Typ en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/
Alternativet är ju att kapa rören och sätta en klämringskoppling på rörända. Men rören är inte helt släta, utan lite skrovliga efter ytrost etc. Fungerar det fortfarande bra att köra med klämring i plast?
typ : https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-3-8-/
ihop med en https://www.rinkabyror.se/artikel/va-provtryckningspropp-12/
Hur proppar jag dessa på bästa sätt?
iom. källarrenoveringen har jag gjutit in golvvärme i golvet och kommer inte behöva radiatorerna som är i vägen för fortsatt renovering av putsen på väggarna.
I takvinkeln är rören skarvade, vågar man gänga ur röret och sätta något direkt på utvändiga gängorna som kommer från taket?
Typ en sån här: https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/
Alternativet är ju att kapa rören och sätta en klämringskoppling på rörända. Men rören är inte helt släta, utan lite skrovliga efter ytrost etc. Fungerar det fortfarande bra att köra med klämring i plast?
typ : https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-3-8-/
ihop med en https://www.rinkabyror.se/artikel/va-provtryckningspropp-12/
Hur proppar jag dessa på bästa sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Propp med utvändig gänga i muffarna så riskerar du inte att lossa något längre in. Svårt att hålla emot i rörändarna annars är ju dina huvar bra också. Inga onödiga kopplingar med klämringar om det går att undvika.
Kretsen matas ovanifrån, jag har inte kollat så noga men jag upplevde det som att muffen är svetsad/integrerad i nedre röret och inte en regelrätt muff. Kan det vara så, fanns det sådana rör på 50-talet? (På alla synliga liknande kopplingar ser jag bara lin sticka ut på ovandelen av muffen.)
På ett ställe går rör dolt bakom putsen, och i takvinkeln där det kan tänkas finnas en muff-historia är det igenbyggt med en gips-gubbe för ventilation, i just det fallet hade jag tänkte knacka ner puts under trumman och kapa rören och på med klämring, då är inte kopplingen så djupt inbyggt bakom trumma med mera heller.
Så til ldetta fall behöver jag lite tips på lämpliga klämringsdetaljer
På ett ställe går rör dolt bakom putsen, och i takvinkeln där det kan tänkas finnas en muff-historia är det igenbyggt med en gips-gubbe för ventilation, i just det fallet hade jag tänkte knacka ner puts under trumman och kapa rören och på med klämring, då är inte kopplingen så djupt inbyggt bakom trumma med mera heller.
Så til ldetta fall behöver jag lite tips på lämpliga klämringsdetaljer
Kollade lite närmare och skrapade lite runt muffen och det verkar faktiskt vara en vanlig muff, så det bör gå att köra plugg med utv gänga.
Rören mäter ca 21 mm, så då är det storlek 15R jag skall ha på proppar antar jag? (lär mig aldrig rör storlekar)
https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-15/
För säkerhetsskull köper jag nog huvar också, så man inte står utan.
Rören mäter ca 21 mm, så då är det storlek 15R jag skall ha på proppar antar jag? (lär mig aldrig rör storlekar)
https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-15/
För säkerhetsskull köper jag nog huvar också, så man inte står utan.
"roade" mig med att knacka upp väggen där dom dolda rören som skall pluggas går.
Tilloppet hittade jag en skarv på, så till den kommer det fungera med R10 propp eller R15 huv, beroende på vilken del jag får loss.
Returen däremot är skarvlös, eller jo.. det finns en skarv men den är lödd/svetsad, i övrigt bockade rör.
Troligtvis sitter det muffar i takvinkeln, men det sitter en gipsgubbe med ventilation i vägen. Skall ajg ha dold skarv, så har jag den gärna utanför den zonen.
10.000 kr frågan kvarstår, om jag kapar returröret, kommer jag lyckas proppa det med följande delar:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-1-2-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-provtryckningspropp-22/
Om det går, vilka toleranser krävs det på ytskiktet av röret för att klämringen skall räta? Skall jag gå på med 1000 papper och slipa radiellt på röret?
Röret är ½ gänga / 21mm YD.
Som en liten OT grej, så inser jag att jag hade lite tur när jag reglade för trumman, jag förutsatte definitivt inte att rören gör en sidodragning i väggen
Tilloppet hittade jag en skarv på, så till den kommer det fungera med R10 propp eller R15 huv, beroende på vilken del jag får loss.
Returen däremot är skarvlös, eller jo.. det finns en skarv men den är lödd/svetsad, i övrigt bockade rör.
Troligtvis sitter det muffar i takvinkeln, men det sitter en gipsgubbe med ventilation i vägen. Skall ajg ha dold skarv, så har jag den gärna utanför den zonen.
10.000 kr frågan kvarstår, om jag kapar returröret, kommer jag lyckas proppa det med följande delar:
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-stalhylsa-1-2-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-provtryckningspropp-22/
Om det går, vilka toleranser krävs det på ytskiktet av röret för att klämringen skall räta? Skall jag gå på med 1000 papper och slipa radiellt på röret?
Röret är ½ gänga / 21mm YD.
Som en liten OT grej, så inser jag att jag hade lite tur när jag reglade för trumman, jag förutsatte definitivt inte att rören gör en sidodragning i väggen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: