Hej

Jag håller på och ta bort ett element från en vägg som ska rivas bort. Jag hade först tänkt att dölja de uppstickande stumparna med köksskåp, men problemet är att rören hamnar lite för långt in i rummet vilket innebär 60 djupa skåp i stället för 40, och då blir det nog trångt.

Det är ett flerbostadshus (BR) från -58 och jag kan inte se om det är ett tvårörs eller ettrörsystem. Kan man få reda på detta med säkerhet genom ålder och utseende på element/rör? Jag tror det blir smidigast att frysa rören för detta arbete.

Jag har bilat genom lite betongkaka, lös betong/grus och om jag går längre ner hamnar jag i lösull.
Det som är runt rören längst ner är någon slags gummi/plast/tejp med vad som ser ut som "gruskorn" på insidan som ligger an mot röret. Går att ta bort.

Jag har några alternativ som jag funderar på, men Ni som har kunskapen kanske har något bättre förslag?!

1. Proppa under golvnivå, helt dolt med klinker ovanför.

2. Som ovan men med parkett ovanför, ev. går det lättare att göra någon dold inspektionslucka.

3. Skarva rören (löda?) med böjar så att själva propparna hamnar ovan golvnivå, om det är mindre risk att lödskarvarna läcker än propparna.

Tacksam för hjälp, ha en bra dag!

DSC_0255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Edvuld skrev:
jag kan inte se om det är ett tvårörs eller ettrörsystem. Kan man få reda på detta med säkerhet genom ålder och utseende på element/rör?
Tvårörssystem.
 
Krilleman
Detta arbete lär du först bekräfta med föreningen att det är OK att utföra så du inte får problem senare.

Ingrepp på radiatorsystemet tror jag inte du får utföra. Men det kan ju vara olika hos olika föreningar.
 
Jag tror också föreningen måste godkänna detta. Så var det i den föreningen där jag bodde, samt satt i styrelsen. Värmesystemet låg under föreningens ansvar. Ska du frysa de rören, måste du frilägga mer i golvet. Ska du proppa dem dolt, så skulle jag gängat rören och proppat med huvar. Lin och locher som tätning, inget annat.
 
Löda går ej, då det är stålrör. De måste i så fall svetsas, men det går bort pga brandrisk.
 
Tack för svaren! Föreningen har godkänt, men fick inte så mycket mer info om hur de ville ha det utom att rören skulle kapas i golvnivå.
 
O
Jag älskar dessa föreningar som inte har en aning om nånting... Tur för dig. Du måste tappa ur hela systemet innan du kan kapa dessa rör...
 
Det behövs inte tappas om man fryser har jag förstått det som.
 
Krilleman
Jodå, det går att frysa dessa. Hur högt ovan golv har du tänkt kapa?
 
Rent formellt så finns det ju iofs klämkopplingar för stålrör. Även om gängor med lin känns säkrare. Fast det ser ut att vara tveksamt om man kommet åt att gänga där.

Svetsa kanske inte är helt omöjligt, ser ut att vara betong runt omkring, utom den där regeln som syns. Den bör man kunna skydda, och sedan får man väl offra en dag som brandvakt efteråt. Men finns det brännbart även nedåt skall man nog skippa svetsen (och hårdlödning).
 
Ska du ha parkett eller klinker?

Om du ska ha parkett så kan det vara rimligt att lämna en hålighet från rören under golvet in till under köksskåpen så att man kan peta in en inspektionskamera. Jag skulle även lagt ett vattenlarm där.

Jag tycker inte att du ska mura igen helt, då kan det vara svårt att hitta rören i framtiden.
 
Hej alla, tack för ert engagemang!

Fick nyss ett samtal från en i styrelsen, som sade att man kan stänga av vattnet separat för min lägenhet. Ska finnas en kran på den vertikala stammen. Stammen visar sig vara gipsad utan inspektionslucka.

Ska riva gipset och se hur det ser ut.

Ponera att det finns separat avstängning för alla element, i så fall måste väl det bästa vara att kapa vid stammen, och sätta på gängade lock direkt efter kranen, samt i båda ändar av röret?

I så fall kan jag även dölja rören i golvet med gott samvete.
 
pelpet skrev:
Ska du ha parkett eller klinker?

Om du ska ha parkett så kan det vara rimligt att lämna en hålighet från rören under golvet in till under köksskåpen så att man kan peta in en inspektionskamera. Jag skulle även lagt ett vattenlarm där.

Jag tycker inte att du ska mura igen helt, då kan det vara svårt att hitta rören i framtiden.
Jag har beslutsångest ang golvet i köket... Vattenlarm låter som em bra idé!
 
Edvuld skrev:
Stammen visar sig vara gipsad utan inspektionslucka.

Ska riva gipset och se hur det ser ut.

Ponera att det finns separat avstängning för alla element, i så fall måste väl det bästa vara att kapa vid stammen, och sätta på gängade lock direkt efter kranen, samt i båda ändar av röret?
Passa på att sätta dit en inspektionslucka när du ändå gör hål i gipset.

Har du sån tur att du kan kapa vid stammen är det inget problem att lämna gamla rör i golvet. Töm dem gärna på vatten först.
 
Såhär såg det ut, var för mycket att hoppas på med separata avstängningar...

Ny inspektionslucka blir det!

I vilket fall kan man nog hoppa över frysning och i stället tömma elementen.

Det får bli en dold variant under parkett, ej igengjuten, med ett fuktlarm.

Gängar man detta utvändigt så man behöver masa plats för gängsnitt (bila mer) eller använder man tapp?

Tack för hjälpen alla!
 
  • 1375966100779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.