Hej,
Jag skulle vilja proppa denna radiator och har frågor om proppar till dessa,
Jag vill lägga golvgips och sedan klinker.
Hur får jag på bästa möjliga vis en propp som sitter. Så nära bjälklaget som möjligt.

mvh
 
  • En gammal radiatoranslutning med synliga rör och koppling nära ett betonggolv i behov av proppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte nå rören underifrån? Och proppa där?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Du kan inte nå rören underifrån? Och proppa där?

Nej tyvärr, det är en lägenhet.
 
Varför skall du lägga golvgips på det som ser ut att vara ett betongbjälklag?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag tror du får släppa idén om att proppa elementet. Det tror jag faktiskt att du inte varken får eller skall ta bort och proppa i en lägenhet.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Magnus E K
Men anta att det hade varit en villa. Faktum är att jag har en radiator i min hall där rören ser ut exakt så där (från byggår -63). Den kommer jag vilja ta bort vid kommande renovering/ombyggnad (innervägg; ska ha en garderobsdörr där istället). Vill helst undvika att öppna bjälklaget (ovan- eller underifrån). Okej om rören sticker upp några cm (kan döljas med skohylla). Hur går man då till väga för att proppa? Jag är kass på VVS, aldrig lärt mig grunderna eller (som med el) haft något att experimentera med.
 
GoC GoC skrev:
Varför skall du lägga golvgips på det som ser ut att vara ett betongbjälklag?
jag har viss ojämnhet i bjälklaget och jag hade tänkt lägga PE-folie och sedan 10mm spånskiva för att sedan lägga/ limma fiskbensparkett
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men anta att det hade varit en villa. Faktum är att jag har en radiator i min hall där rören ser ut exakt så där (från byggår -63). Den kommer jag vilja ta bort vid kommande renovering/ombyggnad (innervägg; ska ha en garderobsdörr där istället). Vill helst undvika att öppna bjälklaget (ovan- eller underifrån). Okej om rören sticker upp några cm (kan döljas med skohylla). Hur går man då till väga för att proppa? Jag är kass på VVS, aldrig lärt mig grunderna eller (som med el) haft något att experimentera med.
Är du kass på VVS så är väld et bästa rådet att anlita en rörmokare som fixar detta.
Är det tvårörssystem så är det bara att proppa. Det finns klämringkopplingar för stålrör.
Mem om du ändå skall renovera så är det väl bättre att öppna upp bjälklaget.
Men vad skall du ersätta den borttagna radiatorn med för värmekälla? Den sitter ju där av en anledning.
 
H Hamad skrev:
jag har viss ojämnhet i bjälklaget och jag hade tänkt lägga PE-folie och sedan 10mm spånskiva för att sedan lägga/ limma fiskbensparkett
Ja det är ju en jäkla skillnad mot att lägga klinker som du skriver i första inlägget.
Men oavsett så får du inte förändra värmesystemet i lägenheten. Jag läser det som att du bor i ett lägenhetshus av något slag.
Vattnet i radiatorsystemet måste ju också tappas ur, alternativt frysa rören.
 
Jag får inte riktigt klart för mig om det ska proppas tillfälligt under byggtiden eler permanent för evigt?
Lite skillnad på proppologin.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag får inte riktigt klart för mig om det ska proppas tillfälligt under byggtiden eler permanent för evigt?
Lite skillnad på proppologin.
Proppologin. Dagens bästa ord!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja det är ju en jäkla skillnad mot att lägga klinker som du skriver i första inlägget.
Men oavsett så får du inte förändra värmesystemet i lägenheten. Jag läser det som att du bor i ett lägenhetshus av något slag.
Vattnet i radiatorsystemet måste ju också tappas ur, alternativt frysa rören.

Ursäkta, just i hallen lägger jag klinker vid entrén. Därefter blir det golvspånskiva med fiskben
 
Magnus E K
GoC GoC skrev:
Är du kass på VVS så är väld et bästa rådet att anlita en rörmokare som fixar detta.
Är det tvårörssystem så är det bara att proppa. Det finns klämringkopplingar för stålrör.
Mem om du ändå skall renovera så är det väl bättre att öppna upp bjälklaget.
Men vad skall du ersätta den borttagna radiatorn med för värmekälla? Den sitter ju där av en anledning.
Ja, anledningen till att jag inte fixat det än är att jag tänkte vänta tills jag har tillräckligt mycket andra VVS-grejor för att det ska vara värt att ta hit en "gubbe". Fast skulle vara roligare att kunna göra det själv. Är tvårörssystem och radiatorn har i princip aldrig använts sen jag flyttade in; kör bara LLVP nu utom när det är riktigt kallt, men även när jag körde enbart med elpannan hade jag den radiatorn avstängd (behövdes inte och susade lite). Om rören sparas skulle man dock kunna sätta en ny, vänd 180 grader åt andra hållet, i framtiden.
 

Bästa svaret

En enkel klämringskoppling är inga problem att få dit. Skrapa av färgen och kolla dimensionen med ett skjutmått. Jag skulle inte kapa för nära golvet utan kanske 10 cm upp. Så man har lite marginal ifall något strular...

klämringskopplingen sätter du sedan ett lock på. Klart!

vill du eller nästa brukare sen sätta dit en radiator igen så är det bara att gå på ”stumparna”

Du behöver tappa ur/stänga av cirkulationen innan du kapar såklart - har du koll på var du kan göra det?
 
  • Gilla
Hamad och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.