Jag håller på att göra ett större badrum/spa i källaren och behöver temporärt såga av och proppa igen två 16mm vattenrör (koppar). Vad är lämpligt? Vill inte löda!

Hittade klämringskoppling med förstoring 16 mm på rinkaby, nr 3692. Skulle den fungera tillsammans med övergångar och huv?

Bonus om jag sedan kan ta bort vissa delar och enkelt koppla på de nya rören.

Vad skulle motsvarande lösning vara för 17mm stålrör (går till radiator som ska plockas bort).
 
Det är alltid svårt med 16 mm kopparrör, det finns bara vissa delar. Jag har aldrig sett förstoringen, utan brukar använda en halvkoppling 16 x 15R och gå över på 15 kopparrör.
17 mm stålrör = 10R (3/8) Det är inte säkert du bara kan proppa radiatorrören, det är mycket troligt att denna radiator ligger i serie med ett eller flera. Använd hellre en förbigångsnippel Rinkaby 2967, uppe till vänster sida 20. Om nu den finns i 10R.
 
Tackar. Halvkopplingen verkar vettig och billigare än den jag hittade.

Radiatorn sitter på ett eget utstick från stammen (parallellkopplad så att säga) så det bör inte vara något problem att plocka bort den. Jag vill såga av rören ganska nära stammen och sedan proppa. Dessa rör kommer inte att användas igen. Det blir golvvärme istället och då tar jag matningen från rummet bredvid. Vi har fö inga radiatorer i serie.

"Serie/parallell" - jag är inte fackman direkt... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.