Jag behöver proppa två gamla radiatorrör då radiatorn ska tas bort. Det är rören till vänster om radiatorkopplingarna (T-kopplingar) som ska gängas av och proppas. Rören är gröna galvade stålrör med ytterdiameter 17 mm.

Jag har svårt att avgöra vilken propp jag ska använda. Jag tror att proppen ska vara en 3/8" R10 utvändig gängad propp enligt länken http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-10/?select=true.

Kan jag få detta bekräftat vore jag tacksam.
 
  • propp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt proppar du valt där.
 
Stort tack GK100!

Verkar vara svårt att få tag här i Linköping. C Olssons har förnicklade men jag antar att dessa inte går ihop om galvade stålrör?
 
Om du bara får tag i proppar av rätt dimension och gänga spelar materialet ingen roll i en radiatorinstallation, du kan välja mässing, förnicklade, svartjärn osv. De rören du har är inte galvade utan obehandlade stålrör oftast kallade gröna, nu spelar det ingen roll i ditt fall men då kan du ange rätt i fall du behöver.
 
Tack återigen GK100.

Det verkar finnas två skolor i ämnet. En rörmokare säger att mina gröna rör är galvade stålrör men en granne som är VVS ingenjör säger att de inte är galvade OCH att de är gröna... det är lite olika bud.
 
Lyssna på VVS inget-gör-en, han har rätt. De är gröna (under färgen), även blå rör finns numera. Galvade rör använde man förr till kallvatten. Används fortfarande i stall mm.
 
S
inte säkert at det blir rätt propp ändå
 
jadu, VVS ing säger att det går bra med förnicklad mässing mot stålrör men det är fortfarande ingen enstämmighet. Jag börjar blir van vid detta inom byggbranschen. Någon som vill tillägga något?
 
Jag tycker det gick rätt bra i början av tråden innan förvirringen inträdde. Du kan garanterat i ditt radiatorsystem utfört med gröna rör använda precis vad för proppar som helst bara dimensionen stämmer. Således skulle tex plast, rostfritt, mässing, rödgods, aducerat, förnicklat, osv fungera utmärkt.

Lita du på vad ingenjören säger, trots att det kanske retar någon vet nog den gruppen mer om materialval än merparten rörmokare.
 
GK100, jag kör med mina förnicklade mässings plugg. Detta får tyvärr inte försena bygget mer. Dock kommer jag att gå till botten med de olika metallerna och deras samverkan. Får jag klart att det inte går ihop hinner jag köpa andra plugg på Rinkaby innan något rostar sönder.

Stort tack för råden alla!.
 
Ja, kör du med dina mässingsproppar. De kommer att fungera alldeles utmärkt och inget kommer att rosta sönder.
 
Nu är pluggen på plats! Det gick förvånansvärt lätt att lossa rören som skulle bort, jag fick ta i men inte alls så mycket som en del trodde att jag skulle få göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.