Jag håller på att byta ut mina gamla betongrör för avlopp i den mån det går men de går in under rediga stenblock så jag kommer att få koppla på nya rör en bit från huset. Där jag tänker koppla på de gamla betongrören är det en gammal rensbrunn som jag nu inte vill använda, jag sätter en ny någon meter nedanför som kopplar på de nya rören (PVC) istället.

Frågan är hur jag proppar den befintliga rensbrunnen på,ett bra sätt. Den går upp 40-50 cm från det gamla avloppsröret . (Rensbrunnens rör har gått av.)

En tanke jag haft är att lägga ett lager fogskum en bit ner i röret och sen fylla med betong, men man vill inte att fogskum lossnar om ett antal år och åker ner i avloppet.

Förslag?
 
Nu när jag tänker efter kanske jag borde behålla den och bara se till att få på en ny överdel på gamla rensbrunnen istället. Frågan är då hur man löser det på ett bra sätt. Befintlig rensbrunn har innerdiameter ca 15 cm (mätte 14.8 cm), ytterdiameter 20 cm.
 
Det finns massa övergångar från 150 betong till PVC rör. Om betongröret är OK skick sån är väl det det bästa lösningen?
 
N
P Prosit skrev:
Nu när jag tänker efter kanske jag borde behålla den och bara se till att få på en ny överdel på gamla rensbrunnen istället. Frågan är då hur man löser det på ett bra sätt. Befintlig rensbrunn har innerdiameter ca 15 cm (mätte 14.8 cm), ytterdiameter 20 cm.
Tycker definitivt du skall behålla rensbrunnen. Jag gjorde nytt avlopp (minireningsverk) och drog nya rör från husgrunden dock behöll vi betongröret som går in under husgrunden och monterade en övergång till 110 mm plaströr. På plaströret närmast betongröret en rensbrunn.
Enligt kommunens tillstånd skall en rensbrunn finnas (visste inte att de brydde sig om det). Rörisen sade också att en rensbrunn kan vara guld värd.
 
Min tanke var att sätta en rensbrunn på de nya rören några meter nedströms men eftersom jag ska ha en övergång från betong till plast är det kanske inte fel att ha kvar rensbrunnen innan övergången om nåt går sönder nån gång. Kanske sätter rensbrunn till längre ner.

Jag har en rensbrunn <10 meter uppströms från betongrensbrunnen också.
 
N
P Prosit skrev:
Min tanke var att sätta en rensbrunn på de nya rören några meter nedströms men eftersom jag ska ha en övergång från betong till plast är det kanske inte fel att ha kvar rensbrunnen innan övergången om nåt går sönder nån gång. Kanske sätter rensbrunn till längre ner.

Jag har en rensbrunn <10 meter uppströms från betongrensbrunnen också.
Min sitter på plaströret c:a 30 cm efter övergången mellan betong och plast.
Skall tillägga att jag inte har så långt mellan hus och reningsverk.
 
Rensbrunnen får bli kvar, sen får det bli en till i plaströren efter övergången för säkerhets skull.

Mitt betongrör som sticker upp har ca 200 mm ytterdiameter. Jag tänker att jag kapar det rakt och sen kopplar på något för att gå över till plaströr och sen någon betäckning på det. Frågan är om jag ska köra på varianten som värms på eller om det ska gjutas fast något. Innerdiameter är 145-150 mm nånting.
 
Uppdatering:
Det visar sig att rensbrunnen är sprucken mitt under. När jag plockade bort rören nedströms så följde halva röret för rensbrunnen med. Nödlagning med stenlim och fogskum men nu blir det till att försöka gräva fram resten och ansluta innan spolröret och sen sätta en ny rensbrunn.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Strategin bytt: vi går förbi samtliga betongrör och gör det ”riktigt” istället (plaströr gela vägen från huset, som redan har plaströr). Dock är det väldigt besvärligt att komma ner på bra djup första 6-8 meterna så avloppen kommer bara att ligga under max 40 cm krossmaterial.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.