Bowman
en propp på 10a gick utan att något speciellt föregicks.
Trodde det var en adapter till ett Wii som spelades just då, men nej. Kollade om det var tvn som kortslutits, men nej.
Drog ut alla kontakter ur väggen, men proppen smäller med en gång.

Det verkar vara en ganska liten ”krets” en liten del av gillestuga och grov källare. Men inget gjordes i dessa utrymmen när detta hände.
Förutom tv-spelandet då och det testade jag ju.

Hur i helsike felsöker jag detta?
 
L
Kolla om du har lyset på någonstans , skruva ur alla glödlampor om det finns några på den gruppen , kortis i en glödlampa som knäcker säkringen inget ovanligt
 
tommib
Håller med liteavvarje. Om du har dragit ut alla stickproppar måste felet finnas i den fasta delen av anläggningen. Skruva ur alla lampor och testa igen.

Finns någon del av gruppen utomhus? Ett utomhusuttag eller armatur fullt med vatten? Finns det fukt någonstans i grovkällaren som kan tränga in?
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Jag tog ur alla lampor i taklampor och drog it alla andra saker ur alla uttag jag hittade.
Dessutom så kopplade jag ur en termostat som driver en liten golv/takfläkt ovanför kaminen för att putta varmluft till övervåningen.

Nu bränner inte säkringen igen!
Men således kan det vart en glödlampa av alla som kortslutits alltså?
Jag borde testa med nya, och om inget händer så är det kanske termostaten då?

Tack som f-n alla i alla fall! :) Som alltid!
 
Mikael_L
Du får väl sätta in, koppla in, en sak i taget nu, tills du upptäcker exakt var det felar.

Det är väl inte det mest ideala sättet att felsöka. Stum kortslutning frigör tyvärr rätt stora krafter och energier som _kan_ vara dåligt.
Men för det mesta går det bra, och är nog det enklaste rådet att ge.
 
L
Vilken sorts taklampor har du , kristall med kronljus ? kronljus över huvud taget ,
annars sort klot eller vanliga lampor
Det är säker en lampa som kortsluter
 
Bowman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får väl sätta in, koppla in, en sak i taget nu, tills du upptäcker exakt var det felar.

Det är väl inte det mest ideala sättet att felsöka. Stum kortslutning frigör tyvärr rätt stora krafter och energier som _kan_ vara dåligt.
Men för det mesta går det bra, och är nog det enklaste rådet att ge.
Yes så långt är jag med :)
Tänkte jag skulle fundera lite och kanske slänga alla glödlampor och testa nya, då kanske jag märker vad som var fel med mindre risk till kortis igen. Och sen kolla termostaten.
Sist drog jag ut en timer på utsidan av huset. Den kan det ju vart med.

Ja ja, jag skall uppdatera er när jag vet vad det var.
 
Bowman
Nu har jag successivt testat att sätta tillbaka alla saker igen, inget löser ut säkringen?!

Surt när man inte lokaliserar en sån här sak.
Testade alla lampor jag plockade ut med, ingen var söndrig?!

Får väl se om det dyker upp igen.
 
Redigerat:
Eller om har en markkabel utomhus, kan funka ibland, sen blir det varmare ute och fukt, då håller inte isolationen..som föregående skrivit, smart sätt att slå av allt, sen bara i omvänd ordning till felet framkommer.

Precis som man gör när man felsöker högspänningsnätet..
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller om har en markkabel utomhus, kan funka ibland, sen blir det varmare ute och fukt, då håller inte isolationen..som föregående skrivit, smart sätt att slå av allt, sen bara i omvänd ordning till felet framkommer.

Precis som man gör när man felsöker högspänningsnätet..
Har inget i marken som jag vet på den "proppen" tyvärr.
Men fortfarande inget strömavbrott sen igår.. Jäkla märkligt.
 
Ja litet så, eller som redan sagts, utebelysning,motorvärmarkabel, hoppas det löser sig.
 
Är det en propp? Alltså en porslin-säkring? Eller kan det möjligen vara en personskyddsautomat? I det senare fallet räcker det med krypströmmar som kan komma till följd av fukt för att den skall lösa.
 
Bowman
A Avemo skrev:
Är det en propp? Alltså en porslin-säkring? Eller kan det möjligen vara en personskyddsautomat? I det senare fallet räcker det med krypströmmar som kan komma till följd av fukt för att den skall lösa.
Det är en porslinssäkring, 10a
 
Säkringar löser inte så direkt utan orsak (jag skrev så i en annan tråd också nyligen ;)) så en orsak finns det!

Jag har aldrig varit med om att en glödlampa ger en bestående kortslutning och framför allt inte att den därefter återgår till att fungera normalt, så glödlampor tror jag du kan utesluta.

Om du har pluggat ur allt som går att plugga ur, fått felet att försvinna men inte kan framkalla det med de apparater som ursprungligen var anslutna och alla apparater fungerar som förut(?), då återstår den fasta installationen. Kortslutning mellan L-N i en ledning eller kopplingsdosa tror jag kan skapa ett avbrott i form av luftgap eller sot som tar bort kortslutningen, tillfälligt. En isolationsmätning kan kanske påvisa detta. Det du kan göra själv är att inspektera alla kopplingspunkter och ledningar som går att kontrollera.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Säkringar löser inte så direkt utan orsak (jag skrev så i en annan tråd också nyligen ;)) så en orsak finns det!

Jag har aldrig varit med om att en glödlampa ger en bestående kortslutning och framför allt inte att den därefter återgår till att fungera normalt, så glödlampor tror jag du kan utesluta.

Om du har pluggat ur allt som går att plugga ur, fått felet att försvinna men inte kan framkalla det med de apparater som ursprungligen var anslutna och alla apparater fungerar som förut(?), då återstår den fasta installationen. Kortslutning mellan L-N i en ledning eller kopplingsdosa tror jag kan skapa ett avbrott i form av luftgap eller sot som tar bort kortslutningen, tillfälligt. En isolationsmätning kan kanske påvisa detta. Det du kan göra själv är att inspektera alla kopplingspunkter och ledningar som går att kontrollera.
Ja jag får kolla på det, skall se om jag har någon i min omgivning som är lite mer haj på el bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.