Man har ju sett olika typer av kreativa lösningar på husnummer. Funderade lite häromdagen, då jag har en stor vit putsad vägg.
finns det någon enkelt sätt att med hjälp av t.ex. en kraftigare lampa projicera husnumret på väggen?

en mini projektor som tål utomhusbruk. Alternativt en gjuten lampa med förutbestämt nummer? Någon som vet om detta finns?
 
Kreativ lösning och estetiskt tilltalande. Nackdelen som jag ser det (tidningsbud, fd postis) är att det syns dåligt i dagsljus och att lampan slocknat när någon som har ärende till dig behöver se husnumret :/
 
Led strålkastare med ditt nummer klistrat på glaset.
eller göra siffrorna i metall där du skär ut siffrorna så bara de lyser (när valfri lampa är tänd bakom)
 
När jag arrangerade lite större fester på kåren så beställde vi glasinsatser till spotlights så att projicerade logotyper och liknande kunde snurra runt på dansgolvet. Själva insatsen var inte särskilt dyr att göra, och spotlightsen hade som en diabildshållare strax framför.
 
IKEA Västerås hade sin logga/namn stort på väggen förut. Lagom höga bokstäver fast i mark, syns på dagen, med en strålkastare som lös på dem snett nerifrån och gav en skugga med loggan stort över hela väggen. Vill minnas att det var rätt effektfullt.
 
Det kluriga är att fåtill ett ljus som är hyfsat kollimerat (Paralellt) för att få avbildningen skarp (jämför projektor)
 
Visst finns det utomhusklassade projektorer som kan göra det du vill, men jag tror inte du gillar prislappen.

Det behövs en hel del ljusstyrka för att det skall synas på vit puts vid dagsljus. Dessutom är utomklassade armaturer väsentligt mer komplicerade.

Räkna med absolut minimum 5000:-, förmodligen 2-3 ggr mer.
 
Vi har gjort "tvärtom" dvs satt belysningen bakom siffrorna så att de framhävs mot en belyst bakgrund. Dock inte på en vitputsad fasad (även om vi nu har en sådan) utan på en sten nere vid tomtgränsen. Under dagtid så ser man svarta siffror mot en plan stenyta och när det skymmer så tänds lysdioderna på siffrornas baksida (siffrorna är monterade på distanser) och belyser stenytan vilket gör att siffrorna framhävs som siluetter mot den belysta bakgrunden. Och det behövs inte mycket till ljus för att siffrorna skall synas tydligt, vi har 5 vita lysdioder per siffra.
 
- roli har du någon bild på hur det ser ut? Verkar vara en snygg lösning.
 
  • Gilla
fastmoving?
  • Laddar…
Har ingen bild men skall se om jag kan fixa en sådan ikväll, plus få till hur man lägger in bild i inlägget......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.