Hej forumet,

Har under några år varit passiv följare av det som händer här på forumet och har fått en mängd bra idéer till tidigare genomförda projekt.

Då jag precis köpt ett sommarhus i en Bohuslänsk fiskeby tänkte jag ta tillfället i akt och skapa en projekttråd för att löpande dokumentera den kommande renoveringen. En hel del frågor till forumets samlade kompetens lär också smyga sig in! Tanken är att ta in en hel del hantverkarhjälp, men jag lär med största sannolikhet vilja ha ett finger med i det mesta.

Huset är i dåligt skick och i behov av en totalrenovering. Prioritetsordningen ser (ungefär) ut som nedan:

1. Dränera om hela huset
2. Lägga nytt papptak
3. Byta till en järnvitriolad träfasad (lär bli en del kommentarer om varför jag inte behåller tegelfasaden, men vi återkommer till det)
4. Byta alla fönster/dörrar
5. Blåsa insidan, dvs ändra slå ut lite väggar, spackla resterande väggar, nya golv i hela huset, två nya badrum, två nya toaletter, nytt kök, nya innertak mm.
6. Utemiljön. Bygga några altaner och, om bygglov ges, utnyttja det platta taket och bygga en takterrass.

Tillträde till huset sker först i början på augusti, men här nedan kommer lite mäklarbilder:

Gammalt kök med vit inredning och brunt linoleumgolv i renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt kaklat badrum med toalett, handfat och fönster med frostat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med vit kakelvägg, grå klinkergolv, tvättmaskin, torktumlare och draperier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrum med synliga rörsystem och varmvattenberedare, dörr till tvättstuga med tvättmaskin och torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa i sommarhus med trästeg och vitmålade väggar, ledande upp till en korridor med träräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomrenoverat rum med trägolv, vita träpanelväggar och vita innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa och korridor i hus som ska renoveras, med trätrapp, vita väggar och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönmålad rumshörna i gammalt hus med fönster, radiator, och träpanelvägg redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök i sommarhus med vita skåp, laminatgolv och tapetserade väggar, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vita skåp, träbänkskiva, vita kakelplattor och en inbyggd ugn, med utsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hörn av ett ljust rum med slitet trägolv, vy mot ett mindre kök med vita skåp och metrokakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett sommarhus som ska renoveras med tomma rum, parkettgolv och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inrett rum med träparkettgolv, öppen spis i vitt kakel, rosa tapetväggar, vita radiatorer och havsutsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy över en kustby med havet i bakgrunden och traditionella hus i förgrunden under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med vit badrumsmöbel och handfat, vit toalett, rosa golv, vit kakelimiterande tapet och duschdraperi vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med rosa blommigt tapet och ljust trägolv, vit värmeelement under ett fönster med utsikt mot grannhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med markerade rum som tvättstuga, vardagsrum, gästrum, badrum, hall och förvaringsutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett sommarhus som visar vardagsrum, kök, sovrum, badrum, WC och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild av ett gammalt sommarhus med papptak omgivet av grönska i Bohuslänsk fiskeby, havsutsikt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flygbild på ett tvåvånings sommarhus med blå fasaddetaljer och papptak omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
verobar och 6 till
  • Laddar…
Spännande projekt! Blir kul att följa!
Glöm inte bort att byte av fasadmaterialet troligen kan kräva bygglov!
 
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
Det va ingen röd liten stuga....
 
Dags för första frågan till forumet! Tanken är att sätta en stående järnvitriolad träfasad, de delar som idag är liggande panel byts helt enkelt ut och de delar som är tegel byggs in.

Jag är lite i valet och kvalet kring vilken typ av fasadplank som är lämpligast:

Alternativ 1 är att sätta en omvänd stående lockpanel, med 22*45 i botten och 22*120 utanpå. 22*120:surprised:rna sätts i så fall nästan kant i kant. Problemet med detta är att hela konstruktionen (med spikreglar) kommer bygga ganska mycket. Detta gör dessutom att fönster mm hamnar ganska djupt.

Alternativ 2 är att sätta någon form av falsad/z-panel eller spontad panel. Detta tar bort ett lager i konstruktionen men frågan är om det blir problem med luftspalten. Det blir i så fall ingen vertikal luftspalt (om man inte sätter spikreglerna på någon form av distanser), men det kanske räcker med horisontell luftspalt? Är det någon som har något bra förslag på falsad/z-panel eller spontad panel?

Jag tänker mig ett utseende i stil med bilden nedan:
Moderna trähus med stående järnvitriolad träfasad, stora fönster och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har full förståelse för att många personer är väldigt förtjusta i tegelfasader. Jag köper att de är någorlunda underhållsfria och tåliga men jag vill helt enkelt inte ha en tegelfasad. Främst för att jag inte gillar utseendet, men också för att just denna tegelfasad skulle behöva rätt mycket underhåll och kärlek. Jag ser därför gärna att vi undviker en diskussion om teglets vara eller inte vara. Tack :)
 
Ajdå, medlem i mindre än ett dygn och redan på förstasidan. Högst tveksam till om jag kan leva upp till förväntningarna som följer med det :seenoevil:

Flygbild på nyinköpt sommarhus i Bohuslän som ska totalrenoveras
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 4 till
  • Laddar…
Härligt, har noterat huset på hemnet ett tag, kul att någon tar tag i det!

Angående luftspalt har jag inget inspel, förstår dock ditt val av fasadmaterial!
 
  • Gilla
P_e_P
  • Laddar…
Ivarpanel.
 
LoweW
Vilket träslag ska fasaden vara i?
 
  • Gilla
Lugga
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Vilket träslag ska fasaden vara i?
Tanken är finsågad gran men jag är öppen för andra förslag!
 
LoweW
P P_e_P skrev:
Tanken är finsågad gran men jag är öppen för andra förslag!
Det låter prisvärt och snyggt! Jag håller på att renovera ett betydligt mindre hus så jag körde på sibirisk lärk. Skippar dock järnvitriolen och låter solen göra sitt istället.
 
Eftersom du ska byta fönster och dörrar så monterar du de nya i liv med den nya panelen :). Bilden du visade ser ut som Z-panel eller dubbelfaspanel. Järnvitriol är väldigt trevligt :).
För att få det bra med luftspalt kan du ju riva det gamla teglet. Lite mer jobb men kanske värt det för att få en jämn fasad :)
 
LoweW LoweW skrev:
Det låter prisvärt och snyggt! Jag håller på att renovera ett betydligt mindre hus så jag körde på sibirisk lärk. Skippar dock järnvitriolen och låter solen göra sitt istället.
Riktigt snyggt med sibirisk lärk! Får dock svårt att motivera det ekonomiskt, känns som om det här projektet kan bli en finansiell härdsmälta ändå...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Eftersom du ska byta fönster och dörrar så monterar du de nya i liv med den nya panelen :). Bilden du visade ser ut som Z-panel eller dubbelfaspanel. Järnvitriol är väldigt trevligt :).
För att få det bra med luftspalt kan du ju riva det gamla teglet. Lite mer jobb men kanske värt det för att få en jämn fasad :)
Har funderat på att riva teglet men har fått för mig att teglet (i alla fall bitvis) är en del av den bärande konstruktionen. Tror därför att allt teglet får vara kvar under den nya fasaden. Har försökt få tag på konstruktionsritningar men varken säljaren eller kommunen har några som helst ritningar på huset...

Gällande utflytt av fönster, hur fungerar det egentligen? Nu sitter ju fönstren i den "isolerade/varma" delen av fasaden, men om jag flyttar ut dem kommer de ju hamna (till stor del) i en oisolerad del av väggen?
 
Nu är det svårt att helt tydligt se exakt hur huset är indelat i panel och tegel, men man kanske hade kunnat putsa teglet och byta ut befintlig panel mot ny i lärk/järnvitriol för en lite mindre omfattande upphottning. Mindre jobb och arkitekten bakom ursprungsförslaget hade nog någon tanke med uppdelningen mellan material och volym. Risken finns kanske att det kan se lite plumpt, klumpigt eller oförfinat ut om allt bara är samma panel överallt som ett skal utanpå huset. Men det är jättesvårt att se på bilderna, det blir säkert bra hur du än gör.
 
P P_e_P skrev:
Har funderat på att riva teglet men har fått för mig att teglet (i alla fall bitvis) är en del av den bärande konstruktionen. Tror därför att allt teglet får vara kvar under den nya fasaden. Har försökt få tag på konstruktionsritningar men varken säljaren eller kommunen har några som helst ritningar på huset...

Gällande utflytt av fönster, hur fungerar det egentligen? Nu sitter ju fönstren i den "isolerade/varma" delen av fasaden, men om jag flyttar ut dem kommer de ju hamna (till stor del) i en oisolerad del av väggen?
Att flytta ut dem fungerar bäst om man river bort det onödiga och har kvar isolering+vindskydd och sedan panel. Det går även att göra utvändiga smygar till fönstren :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.