Skall försöka skriva en egen mjukvara för att logga och justera parametrar i min Nibe Värmepump.

Ursprungsidén föddes när jag såg att det fanns ett till tillbehör som heter RCU11, och att med hjälp av den kunde man nå pumpens data via modbus-protokollet (tcp dessutom).
Sen när jag började kolla detta lite närmare så var RCU11:an hutlöst dyrt, även med rena netto-priser

Men efter lite forskning så visar det sig att pumpen har ett RS485 protokoll som inte är allt för svårt, så någon RCU11 som konverterar till modbus är onödigt, det som behövs är en konverter RS485 till RS232.

Osså förståss nån form av mjukvara,
nu har jag inte programmerat i Windowsmiljö sen VB6's dagar, så det blir en liten tröskel att försöka förstå .NET.

Tyvär räcker inte tiden till allt så detta projekt har låg tidsprioritet men hög vill-ha-prioritet.

--

Projektets högt ställda mål:

* Ansluta mot Nibe's alla pumper som kan ha RCU11 tillbehöret
* Logga valfria data till Access eller SQL
* Ändra parametrar i pumpen
* Enkelt web-gränssnitt för att se driften i "real-tid"
* Skicka mail vid larm
* Utskrift av pumpparametrar/data

/U
 
Låter intressant.

Skulle kunna tänka mig att bidra med lite tid om det blir realiserat.
 
Kan bara instämma i att det låter intressant.

Ett alternativ till rs485<->rs232 är ju rs485<->usb. Jag hittade en adapter för ca 280:- hos en firma i Skåne.

Skulle jag välja så skulle jag ta SQL Server Express i stället för Access.

Synd jag har för mycket snickerier på huset , annars skulle jag ha kunnat lägga tid på detta.

Om man dessutom kombinerar det med entrådsloggning.....
 
Visst, vilken anslutning man kör mot pc'n är ju ganska öppet, en 485->usb burkar ju hanteras via en drivrutin och man får en virituell COM-port, så för programmet blir det ingen skillnad.

en 485-> bluetooth kunde ju på sikt vara kul.

Jag väljer SQL då jag redan har en sådan uppe snurrandes, och projektet går lika mycket ut på att lära mig lite om .NET så jag tänker knöla in stöd för att skapa access-filer.

Men som sagt, ingen vet när version 1.00 är klar, just nu är det version 0.0.0.2 :p

/L
 
...jag står bakom och hejar på utav bara den. Detta är precis vad jag har eftersökt länge (dock kan jag inget av det ni beskriver ovan) nja. jag vet ju vad usb är...

Heja Loner!!!
 
Liknar något som jag kommer att göra någon gång i framtiden.

Du skrev att RS485 protokollet inte är allt för svårt...
- Har du en spec på Nibes interface??
- 'Flyger' lämpliga data på bussen hela tiden, så det räcker att lyssna på bussen för att få reda på drift data?

PS. När jag köpte min pump för någhra år sedan så kollade jag in den där RCU-burken (tror den hette 10 då). Dyr - Ja. Web gränsnittet - Förj..... (bl.a. reklam och massa onödigt skit, ja alltså den går ut på internet). Det gick INTE att komma åt värderna på ett specat gränssnitt - Trodde det var en av huvudfunktionerna, men icke. Ringde Nibe och höll på att skälla ut dom totalt, men jag lyckades faktiskt framföra synpunkterna på ett lugnt sett (jag är fortfarande lite imponerad över mig själv för det samtalet). Dom hade anlitat någon extern part som gjort mjukvara/gränsnitt. Troligtvis en reklam byrå, utan någon teknisk kompetens eller insyn i tekniska apparater.
 
Tyvärr är det så att rcu enheten behövs om du vill prata modbus med den. Om du mailar nibe så kan du få modbus tabelllistan för berörd modell. ( det är olika tabeller för pumparna).
Så vitt vi har kommit fram till så snackar rcu'n med något egenkomponerat modbus som måste gå via rcu'n som får aggera som master. Vi hade ingen lycka med våra tester att få komunikation direkt mot korten.
Jag har privat en nibepump som jag tänkte få igång någon slags kommunikation mot regins exocompac duc samt scada systemet.

/Morgan
 
morgannorberg skrev:
Så vitt vi har kommit fram till så snackar rcu'n med något egenkomponerat modbus som måste gå via rcu'n som får aggera som master.
Är det verkligen ModBus på RS485-bussen (om det nu är 485, jag har själv inte verifierat detta)?

morgannorberg skrev:
Vi hade ingen lycka med våra tester att få komunikation direkt mot korten.
Vill du delge oss lite mera info om detta?

Skickar pumpen kontinuerligt ut info data till RCUn?
eller måste RCUn (eller något annat) fråga efter data?

---- Man vill ju inte ta till ful lösningar som:
- Läsa av displayen och simulera knapp tryckningar. Vill helst undvika ge kommandon till VPn, för då kan något gå snett. Mycket säkrarare att bara lyssna på data.
- Koppla på sig på alla sensorer och känna av signaler för t.ex. cp och elpatron. Risk för strörningar.

...nästan så man snart har gjort en helt egen VP-styrning. Appropå det, är algoritmer för värme styrningen allmänt känt eller håller de olika tillverkarna detta lite hemligt?
 
RS485 protokollet är nått eget påhittat av Nibe, och den ligger och skickar data hela tiden.

/L
 
Haba_tsutt: DU har PM..

/L
 
Hur går det? Håll oss gärna uppdaterade, är själv också intresserad av kommunikationsprotokollet från värmepumpen...
-robban-
 
Klart jag skall uppdatera, förhoppningsvis hinner jag börja prova i nyårshelgen.

Robban: Vad var du för pump?

/L
 
Samma här, är grymt intresserad! Har en 1145:a.:D
 
Intressant, 1145:an har ju vad jag vet ingen "RCU-port", men det skall ju finnas en SMS-modul till den, så frågan är om det är samma protokoll där med ändå..

/L
 
Ja, frågan är vad som skiljer de äldre pumparna från de nyare avseende styrnigen. Är det "bara" användargränssnittet som är nytt? SMS-modulen kommer inom 3 månader sägs det.

Pratade med NIBE och det finns inga planer på en IP-modul till 11xx-serien utan bara SMS. Lite surt tycker jag, att kunna ha full koll på pumpen via nätet borde vara mer attraktitvt än bara SMS. Men så är jag tekniknörd och kanske inte helt representativ för NIBE's kunder... *S*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.