När vi flyttande in i huset byggde jag en projektor tv istället för vanlig tv.

Dragit ström längst med väggen men ser nu att det sitter ett lamputtag som jag inte använder. Går detta? Varför är taklampan kontakt annorlunda i utformning?
 
Lamputtaget är bara gjort för 6 A. Räcker det till projektorn så ska det inte vara några problem att koppla in den där. Dock kan man kanske få problem om någon råkar trycka på strömbrytaren så att den slocknar...
 
  • Gilla
downup
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lamputtaget är bara gjort för 6 A. Räcker det till projektorn så ska det inte vara några problem att koppla in den där. Dock kan man kanske få problem om någon råkar trycka på strömbrytaren så att den slocknar...
Hehe, släcker bara projektorn och inte ljud och allt då det är inkopplat till soundbaren.

6A säger du, projektorn är 10 år gammal så ryker den så har jag en anledning till att uppgradera :)
 
Ring en elektriker och säg att du vill ha fast ström och ett vanligt uttag. Enkel sak att fixa.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
Byt till ett vanligt uttag själv. Behövs ingen elektriker till det.
 
downup downup skrev:
6A säger du, projektorn är 10 år gammal så ryker den så har jag en anledning till att uppgradera :)
Det är uttaget som är tillverkat för att tåla max 6A. Inte att det endast släpper ”ut” detta. Så drar din projektor mer än ca 1400W (230*6) så kommer uttaget att överbelastas och detta kan medföra brandrisk.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
RoTe
Projektorn brukar må dåligt av att stängas av utan efterkylning. Koppla bort lampknappen om du ska genomföra detta.
 
D datja skrev:
Byt till ett vanligt uttag själv. Behövs ingen elektriker till det.
Projektorer mår inte bra att stängas av genom att fimpa krämen på det sättet en strömbrytare skulle göra. Fast matning till uttaget är verkligen att rekommendera. Då behövs en elektriker.
 
P Per-Elofsson skrev:
Fast matning till uttaget är verkligen att rekommendera. Då behövs en elektriker.
Varför? Klarar man av att byta uttaget så klarar man också att sätta tändtråd och fas i samma plint på strömbrytaren...
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Klarar kanske man gör. Men man får inte.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Finns inga projektorer för hemmabruk som ens drar i närheten av 6A / 1380W så du kan utan problem använda lamputtaget.
Jag har själv haft en projektor, ca 2005, och den drog 150W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.