Hej.
Ett tag man var här och jag vill börja med att tacka Tommy Magnusson för allt konsulterandet i inköpsfasen som var värt varenda krona.

Har solceller. 18 i öst och 18 i väst och 44 i söder på totalt 24.4kwp. Fronius riktare på 20kw. Begränsad export via smartmeter på 17.2kw (typ vad 25A propparna tål). Kvar blir 2.8kw. Detta går till kylning av hus och värme till pool.

Jag bygger ny farstu för att så småningom installara en ny jordvärme pump i denna så jag slipper 35m kulvert som jag har i nuläget och det tar typ 50s att få in varmvatten. Har även 230m 32mm PEM slang på ena taket som jag hade till förra poolen för uppvärmning. I nuvarande pool har jag en värmepump. Min plan är att köra sprit i takslingan för att värmeväxla jordslingan under sommartid (styrning har jag inte funderat ut än)? sommartid blir temperaturen för hög för att köra rakt in i värmepumpen (via växelventiler då båda systemen är trycksatta med samma vätska) därför jag tänker köra returen från värmepumpen upp på taket och ut i jordslingan, men det går kanske att värmeväxla tilloppet till pumpen från takslingan direkt?

Då min värmepump (18 år gammal) har löst på motorskydd på kompressorn 2 dar i rad (kommer någon för felsökning) så vill jag härmed förbereda mig på om den ska bytas ut redan i sommar och då behöver jag klarhet i detta. Om jag ska köpa en ny värmepump så behöver jag tips och råd på vad jag ska välja.

Mina framtida planer är att köra 4-6 DC paneler direkt in i elpatron i varmvattenberedare med överhettningsskydd som styr kontaktor. Frågan är om man ska ha en extra tank för sommardrift. svårt att veta hur effektivt det är. Alternativet är en ledig plats i värmepumpens tank för elpatron. Vad tror ni?

Likaså om det finns någon värmepump som är framtagen för att samarbeta med solceller på något vis då jag inte är alls påläst om vad utbudet är

Wifi är en självklarhet och kompatibilitet med Tibber (som jag skulle tecknat redan 2:a året) är ett måste.
Märket är av mindre betydelse. I nuläget kör jag IVT Greenline HT med Ngenic som funkat bra.

Tacksam för alla ideér, tips och råd.

Mvh
Jocke
 
Alltså panelfält i tre olika väderstreck. En Fronius växelriktare har två separata MPPTingångar. Hur gjorde du då där?

Strömmen 3-fas 400 Volt som växelriktaren ger ut kan du väl använda för att driva din 3-fast 400 Volts värmepump?
 
A Arnodt skrev:
Alltså panelfält i tre olika väderstreck. En Fronius växelriktare har två separata MPPTingångar. Hur gjorde du då där?
Hej

Öst och väst på den ena och 22 syd + 22 syd på den andra
 
OK, alltså 18 st östersträng och 18 st västersträng är parallellkopplade och in på den ena MPPTingången. Det var just det jag undrade om ni hade gjort.
 
  • Gilla
Jocke Åkesson
  • Laddar…
För förtydligande är det en markanläggning med 30grader öst/väst
 
Har du Fronius hybrid? Den klarar batterier.
 
Fronius Symo Gen24 Plus 10.0 är den största "hybridväxelriktaren" och är på 10 kW. Fronius har ingen större inte heller namnkunniga SMA.
 
  • Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
Ingen hybrid. ca 3 år gammal. har inga batterier för det inte är fördelaktigt i nuläget.
 
K
Kommer elpatronen som går på DC att gå på max hela tiden? Känna inte som det. Det känns som att det är bättre att köra det via vanliga växelriktaren och ta förlusten vid konvertering till AC än att ibland köra panelerna på halvfart.
 
K knightjocke skrev:
Kommer elpatronen som går på DC att gå på max hela tiden? Känna inte som det. Det känns som att det är bättre att köra det via vanliga växelriktaren och ta förlusten vid konvertering till AC än att ibland köra panelerna på halvfart.
Du har nog rätt i det. Är inne på att bygga ut väst/öst lite till. Min bror har inte paneler och ska prova att köra dc till patron. Sugen själv mest för det är kul att experimentera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.