Å så var bastun klar :D
 
  • DSCN0620_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a
 
  • DSCN0637.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a
 
  • DSCN0504.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
a
 
  • DSCN0384.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nice,! va gick de där på ca?
 
a
 
  • DSCN0385.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastun är 1,8mx1,6m,höjd 2,2m

Panel (tjäral),ca 6000kr
Laven och skydden (tjäral) ca 10 000kr
Aggregatet ca 3000kr
Foliebeklädda polyuretanisoleringen ca 2000kr
Ledlight belysningen i taket ca 1800kr
2st ventiler av tjäral 150kr styck
Klinker 10x10 199kr/m2
Taklist av tjäral,8 meter 200kr
Dörrfoder av tjäral,5 meter 250kr
Clips ca 300kr
o så lite reglar o läkt...
Arbetet är att räkna som hobby ;D

 
Panelen och laven av gran hade väl kommit att kosta ca 1/3 av priset för tjäral,men det kändes lite exklusivare med tjäral,dessutom slapp man kvistarna :)
 
okayoaky.. lär böjra planera lite inför ja ska bygga--thx. :)
 
Ska precis beställa panel och din bastu gav mig nya ideer. Tack för bilderna de var inspirerande och det ser mycket välbyggt ut. Tyckte att din bastu såg stor ut men den är ungefär som vår och jag ser nu att storleken blir perfekt.
 
Det är kul att kunna inspirera andra :),för jag har själv hämtat ideer utifrån...
 
Har aldrig hört talas om tjäral, något osvenskt eller ?

Antar att det går lika bra med vad för al som helst eller........asp funkar väl bra också förresten ?
 
Vad jag har fått höra är tjäral en "släkting" till al,skillnaden är väl färgen,tjäralen är lite mer rödaktig jämfört med alen som är gråare...
 
Med tjäral menar pete_01 klibbal (Alnus glutinosa, tervaleppä på finska, tjäral en direkt översättning). Den är vanlig i Sverige, främst i södra delarna och växer längs kusten ända upp till Bottenviken. Bladen är trubbiga, nästan urkröpta i spetsen. Virket är motståndkraftig mot röta (därav bra bastuvirke!). Veden är rödaktig, på danska heter växten ju rödal!

Den andra arten heter gråal (Alnus incana) och har nordligare utbredning. Av gråal finns en underart lappal. Bladen är spetsiga. Växer ofta i täta bestånd, odlas till vindskydd.

Ingen av arterna är ovanlig. Där båda två växer finns även hybrider.

Al är ett vanligt bastuvirke i Finland.

Asp används framför allt värmebehandlad. Mycket vackert lyster och silkeslen i ytan!
 
Hmm.. Då är det säkert klibbal jag har med, även om den köptes om "Al", är definitivt rödaktig.

Kapade till lister och annat av samma material, men armaturen var ju gran.. Men med bokbets kom man väldigt nära. Samma med kryssfaneren jag gjorde ventilationslucka av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.