K
Halloj,

Tanken är att jag skall dränera huset nu i sommar och tänkte planera för lite material.
Har inte hittat några bra guider för alla moment.

Isodrän tänker jag köra med, och den arbetsbeskrivningen har jag hittat, så där råder det inte direkt några frågetecken.

Men i övrigt behöver jag få lite klarhet i:
- Dimension på dränrören
- Dimension på dagvattenrör
- Antal samt placering av inspektions/spolbrunnar, (visst kör man vanligt slätt markrör vertikalt? kopplat till dränröret)

Huset är souterräng och står på sprängsten/sand, vad jag kunnat se på bilder från när nytt avlopp drogs in. "Pallsprängning" står det i konstruktionsritningarna från 50 talet. Det är motlutande berg, vet inte om dom har sprängt bort tillräckligt eller om huset står på berget ännu.
Men hur pass benägen är denna typ av grundläggning att sätta sig vid dränering? Skall man vara extra försiktig och köra 300mm bankett vid sulorna och gräva max 1 sida i taget?

Huset kommer handgrävas, så det kommer ju inte vara gjort på en halvdag, samt att det är riktigt stora stenarr i schaktet där jag provgrävt, så troligtvis kommer jag behöva spräcka en hel del stenar. Tänker mig att det finns ju alltid en risk med mycket regn som kanske underminerar huset, eller är det mest problem om huset står på lera och inte på sprängsten?

I isodräng anvisningen står det att man inte skall återfylla med sten/massor som är större än 100mm. Vad är anledningen till det egentligen?

Tar även emot tips på var jag kan köpa 100mm 70 Kpa isodrän + övriga tillbehör till bra pengar. Beijer och Bauhaus har jag ju lite koll på. Tänker mig om det finns förmånligare alternativ om man köper "hela kalaset"
 
  • Gilla
Location
  • Laddar…
110 rör är det normalt. Inspektion/spolrör är det bra att köra 160 eller tom. 200 mm på.
Lägg på en T med 110-160/200-110
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Okej, för både dränrör och dagvattenledning?

Någon som har erfarenheter av markvaruhuset?
 
K
Funderar på om det är bra att använda teleskoprör och muffar? Känns lite sådär faktiskt, men just nu kommer jag inte på någon bättre lösning på hur man kopplar på sig på en befintlig dagvattenledning i PVC som är nedgrävd, där känns ju teleskopgrejorna ypperliga, men håller dom tätt långsiktigt?

Sen funderar jag lite på hur jag skall lösa alla rör, min dagvattenbrunn står 15m från huset och det är ett från den till huset idag, röret är antingen 160 eller 200mm, lite svårt att avgöra då dom låg 1,5m ner i brunnen, på den är 2 stuprännor kopplare (dom andra 2 vet jag inte vart dom är kopplade faktiskt, men det lär ju visa sig :p

Kan jag använda det befintliga röret från brunnen för både dagvatten OCH dränering, eller gör jag bäst i att dra ett separat rör för dränering till brunnen?
Skulle det göra något om dränröret hamnar lägre än takavvattningen i brunnen så länge som röret till kommunens nät ligger ännu lite lägre? Lite osäker på hur jag kommer klara fallet i dagsläget och jag vill ha ett passivt dagvattensystem, dvs inga pumpar eller dylikt.
 
K
Fortsätter min lilla monolog här :)
Jag har grävt en del och mycket jag stöter på är STORA stenar, som jag enligt isodränanvisningen inte skall återfylla med, anvisningen säger "täta jordarter"/"sandiga jordarter".. Jag ringde NCC ballast och dom hade bara trädgårdsjord från hasselfors, vilken kändes lite väl lyxigt.

Efter att ha pratat med Isodrän så har jag kommit fram till följande;

- Bankett behövs ej, släntning 1:2 räcker.
- Beställda massor för återfyllning kan vara typ vad som helst så länge det inte är för stort. Makadam gick bra, fast översta halvmetern bör det vara något kompakt som lutar från huset, t.ex Stenmjöl. Gick bra att återfylla med bara stenmjöl också, men dom rekommenderade att jag skulle ta det billigare alternativet.

Men priserna jag fått från NCC ballast är ju samma oavsett vad jag köper, så den biten är ju huggen som stucken..
Vad hade ni valt?

Finns det alternativ till NCC ballast? (Stockholm)
 
Redigerat:
Här är några till ställen att köpa grusiga saker från, lite beroende på vart du bor å vad som är närmast.
Monlsätra gård (ganska dyra har jag en känsla av)
Jehander säljer också grus å grejer.
Rang Sells/Högbytorp säljer i alla fall trädgårdsjord oförskämt billigt, typ 210kr tonnet mot Molnsätra nästan 400kr tonnet. Finns säkert fler ställen från Rang Sells som gör de. Borde även sälja grus av diverse sort.
Finns säkert diverse åkercentraler, typ denna efter en snabb googling som också säljer grus. http://www.smlbc.se/grus.html

//Tobben
 
Jag skulle fylt med 11/16 makadam eller något liknande.

Till dagvatten rör 110 och till dräneringsrör 110
köpp såna rör som är på fasta längden inte på rulle!!

Såna här!
http://www.billigamarkprodukter.se/draneringsrorslang/45-draneringsror-11097-peh-110x6000mm.html

Till spolbrunn kan du använda dessa!
https://markgrossisten.se/produkt/spolbrunn-110110-3-muff-pp/

ta inte dom med flexibel hals dom har du bara ett helvete att håla raka medans du återfyller!

Det är absolut bäst att ha sepparata rör till dagvatten och dränering.
Det följer alltid med massa mög i dagvattnet och det är inte roligt att ha stopp vill jag lova dig.
lässer att du har 4 stuprör totalt. du kan ju antingen dra två 110 dagvatten rör till brunen där du har 2 vardera stuprör koplade på. Eller så börjar du med 110 rör på dom 2 stuprören och där det 3 tar vid byter du till 160 rör och forsäter med det hella vägen till brunnen.


Som du säger så gör det inget om dräneringen kommer under dagvatten rören bara du har servisen längre ner.
Det som kan förvilla lite gran är att du ska ha ett vattenlås på brunnen ut mot servisen så du slipper avloppslukt ur brunn och stuppränorna.

MEN jag tycker du ska tänka över om det där med pumpbrunn faktiskt.
för har du stält dig frågan om vad som händer om det kommunala dagvattensystemet går fult???
Då kan det trycka tillbaka in i din brunn och rinner in i din dränering med massa vatten och ditt hus står med vatten runt sig.
Därför är det väldigt bra att ha en pumpbrunn som pumpar upp vattent till en dagvattenbrunn där stupprören kommer till med. i pumpbrunnen sitter där backventil nämligen.

Vad är det som gör att du inte vill ha en pumpbrunn?



Här är 2 sidor till dig där jag bestält matriel från.

http://www.billigamarkprodukter.se/

https://markgrossisten.se/
 
Makadam eller singel ska man inte fylla med hela vägen, då skapar man köldbryggor.
Jag körde ca 10cm singel i botten-dränrör-10 singel- massorna från uppgrävning-20cm singel
Sista singlet la jag bara inför kommande stenläggning

Vilken sida om Stockholm gäller det?
Jag bokade utkörning av dklbc från ullnatippen, kommer inte ihåg pengen men reagerade på att det var väldigt billigt!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Stämmer det verkligen med köldbrygga?
Jag har blivit rekommenderad att fylla hela vägen med singel ca. 15-20cm brett...
 
K
Tack för svaren!
Material kommer troligtvis inhandlas från Markvaruhuset i Länna, då dom ligger nära till hands och bra/svårslagna priser!
Det gäller södra stan, så Ullna lär ju transportkostnaderna gå upp en del. Hittat en leverantör som tar från Haningekrossen till ett pris om 650kr per storsäck, till det tillkommer det 1800kr i leverans (i mitt fall iaf.) och max 6 (eller om det var 8? minns inte riktigt) storsäckar per lass.

En ny fråga, hur förlägger man fiberduken? ställer man den längs schaktkanten och rullar ut hela runt huset, eller lägger man remsor om lott med vertikala skarvar? hur stor överlappning?


Det där med singel hela vägen upp eller inte beror nog på tillverkaren.
Enl isodrän skall man helst ha täta fukthållande massor, troligtvis för att göra processen långsam så att dränskivorna inte blir överbelastade och fukten når källarväggen som inte har tätskikt längre, om man följt anvisnignarna. Sen är väl dränskivan mer öppen för konvektion än vad cellplast är, som man vanligtvis tar till platon.
Med platon verkar det som att det är dränerande massor som gäller, dvs makadam och singel och bortforsling av dom gamla massorna. För där har man ju ett en tät plastmatta, som gör att fukten inte når väggen.
 
Redigerat:
Jag blev tillsagd det ifrån 3 markfirmor men trodde inte riktigt på dem så jag frågade en fuktkonsult som jag känner, han sa precis samma.
Man ska försöka få konstruktionen så tät som möjligt, det är därför man kör med plastprofilen på toppen av dränskivan

Fyller man med singel hela väggen ger man dränskivan utrymme att suga in fuktig luft som kondenseras av köldbryggan.
Ända gången man kan använda singel är tydligen om man har platon dikt mot vägg

Jag litar på honom, han har jobbat med fukt i 30 år
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hmmm... Märker att jag får plugga på lite inför dräneringen av garaget...
 
KjellTimell skrev:
Tack för svaren!
Material kommer troligtvis inhandlas från Markvaruhuset i Länna, då dom ligger nära till hands och bra/svårslagna priser!
Det gäller södra stan, så Ullna lär ju transportkostnaderna gå upp en del. Hittat en leverantör som tar från Haningekrossen till ett pris om 650kr per storsäck, till det tillkommer det 1800kr i leverans (i mitt fall iaf.) och max 6 (eller om det var 8? minns inte riktigt) storsäckar per lass.
Det är mycket billigare att köpa grus /makadam /fyllning i lösvikt, men du kanske ville ha det i säckar? Borde bli kring halva priset...
 
Bara en tanke, varför fylla med singel mot väggen? Tanken är att man inte skall få ner regnvatten i dräneringen, utan att den skall ta upp vatten underifrån. Eller hade du tänkt att köra singel hela vägen upp för att sedan toppa av med en hårdgjord yta med fall från huset?
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
K
carlbanan skrev:
Det är mycket billigare att köpa grus /makadam /fyllning i lösvikt, men du kanske ville ha det i säckar? Borde bli kring halva priset...
Helt rätt, mycket billigare på lösvikt där 12 ton kostar lika mycket som 5 säck/5ton på säck.
Problemet är bara att gatan är väldigt smal och min uppfart likaså, det går således inte att backa in en 10-12 tonnare för dumpning på tomten utan det måste lyftas in på tomten, skitsurt men man dränerar förhoppningsvis bara 1 gång här innan livet är slut för min del :)

Och jag har ingen lust att be någon dumpa på gatan, för att sedan skotta in på tomten innan grannarna går bananas på mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.