Halloj!


Jag fick för mig att jag ville bygga ett vitrinskåp av gamla fönster med spröjs. Inte för att vi behövde det i vår lägenhet, utan för att jag ville bygga något och lära mig nått nytt.

Efter att ha kikat runt på fönster så hittade jag inget som passade min ritning som jag hade i huvudet.
Så ja, jag bestämde mig att testa på att bygga fönsterna också.

Jag läste runt på massa olika ställen, och snöade in på hur viktigt det är med möbeltorrt virke. Jag letade runt i gamla trådar om tips, och på ett ställe läste jag en kommentar om gamla furubord. Det måste ju vara snustorrt och dessutom jäkligt billigt, perfekt för mig att öva upp mina kunskaper på.
Jag hade cirkelsåg och bordssåg för att kapa bordsskivorna, men ingen plan/rikthyvel för att få allt rakt och i exakta mått. Efter nån vecka på blocket/Facebook hittade jag en gammal plan/rikthyvel som funkade mer än dugligt för 1000kr. Samma dag som jag hämtade hyveln så hämtade jag upp 3 olika furubord för totalt 450kr. Nu kunde jag påbörja mitt projekt!

Min ritning fanns främst i huvudet, men en snabb skiss såg ut såhär. Detta för att se ungefärlig höjd och lite mått att utgå ifrån.
. Hand som håller linjal mot handritad skiss av ett vitrinskåp med spröjsade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







1: Kapar först med cirkelsåg+skena då skivorna är för otympliga för bordssågen med bara 2 händer.
Arbetsbänk med ett rundat furubord som hålls fast med en skruvtving, cirkelsåg i förgrunden, och snickeriverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2: Jag har hyvlat bitarna på rikthyvel först. Sedan kapar jag med bordssågen, några mm bredare än vad jag ska ha.

Verkstadsmiljö med bordssåg och sågade trästycken förberedda för tillverkning av spröjsade fönsterramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3: Här tror jag bild på fönsterram och kommande spröjs syns. Innan det hyvlas till rätt storlek.
Hyvlade träbitar för spröjs på arbetsbänk i verkstad, redo för vidare bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4: Plan/rikt modell äldre. Planhyeln ej påmonterad vid fotot.
Gammal plan/rikthyvel i ett snickeri med träspån på arbetsbordet och arbetsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5: Här har jag satt ihop fönsterram med lim och "pocketholes".
Delar av en hemgjord vitrinskåpsfönsterram av furu, på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6: Här har det kapats och hyvlats för fulla muggar! Jag ville ha mycket spröjs och hade ingen fräs eller kunskap för att göra det på riktiga sättet så jag provade en egen lösning.

Trähantverksprojekt med kapade och ihoplimmade spröjsbitar på en verkstadsbänk, bredvid en äldre plan/rikthyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7: Jag hade ingen fräs för detta och hade inte en tanke på bordssågen kunde löst det snabbt (kom på det senare den dagen..)
Verktyg för träbearbetning: limflaska och gulfärgad spikpistol ansluten till luftslang på träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



8: Måttar på mitt egna sätt. jag räknade ut var jag ville att spröjsen skulle gå och gjorde en mall.
Närbild av en hemmagjord träfönsterram under konstruktion, med uppmätta träbitar placerade ovanpå ett furubord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9: Den lilla biten ska motsvara tjockleken på spröjsen.
Furuhyllplan markerade för kapning med två träbitar framför och ett gult mått på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10: Dessa bitar tänkte jag första kapa och skjuta fast. Men det var inte lika lätt som jag först trodde.
Hantverksprojekt med pågående bygge av vitrinskåpsfönster med spröjs, verktyg och gersåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11: Jag kapade istället med gersågen.
Delar av ett handgjort trävitrinskåp under konstruktion, med synlig fönsterram och spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



12: Såhär kan det gå när man arbetar för fort. Hade måttat in djupinställningen på gerkapen, men glömde fälla tillbaka den efter att ha sågat av en regel. Som tur var märkte jag det snabbt och tänker att detta lite misstag går att spackla och slipa!
Hands hyvlar en tunn trälist mot en bredare plankbit på ett sågspånat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


13 Detta sätt funkade mycket bättre och det blev riktigt stabilt och bra.
En närbild av handgjord träfönsterram med limmade spröjs, visar snickarens teknik för ihopsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14-15: Sätts ihop och limmas!
Delar av ett hemmabyggt vitrinskåp i trä under konstruktion, med fönsterram och spröjs upplagt på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träram för vitrinskåp med lim och tvingar i arbetsmiljö under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


16:För att få ihop denna del har jag kapat upp smalare bitar som kapas väldigt tajt och enbart limmas på plats.
Handgjord fönsterram av furu under konstruktion med lim och klämmor i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


17: i nästa steg satte jag fast sista delen. Nogranna kapningar och lim verkar funka väligt bra!
Hemgjord fönsterram i trä med spröjs på en arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



18: Sidan på överskåpet ska vara i glas det också. Här kapade jag upp fönsterramen, som ska passa ihop med spröjsen i fönster på framsidan. Dessutom ska denna del vara både fönsterkarm till dom 2 fönster jag redan gjort, så det var en del mått att tänka på :)
Hantverk av fönsterram och spröjs i olika stadier av tillverkning på ett furugolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19: Till denna del använde jag bordssågen för att få till falsen, Därfter tvingade jag ihop dessa och sågade "spåren" med gerkapen. Spröjsen ska sedan sättas ihop på samma sätt som tidigare.
Hyvlade träbitar på arbetsbänk, förberedda för att bli spröjs till ett hemmabyggt vitrinskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder









.
 
  • Gilla
El Filipo och 6 till
  • Laddar…
20: För att matcha framsidan så behöver sidofönsternas över- och underdel ha ett annat mått än övrig fönsterram.
Hand som justerar anpassade träramar på en arbetsbänk i en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



21: Nästa steg var botttendelen. Eftersom skåpet kommer bli stort, och förmodligen ganska tungt och otympligt tänkte jag bygga det i två delar för att göra det smidigare att flytta. Jag har ingen aning om hur man gör egentligen, men jag testar en egen variant. Dessutom fick jag en anledning att prova min nya pelarborr som införskaffades med Bauhaus prisgaranti mot Julas extrapris, knappa 1100kr(y)
Pelarborr används på träram i arbetsrum med spån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22: Tanken är att fästa överdelen i kommande bänkskiva på underskåpet på detta sätt.
Träram med bult, mutter och bricka för ihopmontering av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23: Ram för underdel och överdel är nu klara.
Träram med ihopskruvade delar och en del inlagd skruv i förgrunden, i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


24: Alla delar ihopmonterade. 3 skruvar och en massa lim, borde hålla ihop, men vad vet jag:thinking:
Träramkonstruktion för byggprojekt på verkstadsgolv med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


25: Förstat bilden där man ser lite hur jag tänkt. Fick samma utseende som jag tänkt i huvudet, väldigt nöjd! Men jag vet ju inte hur hållbarheten är ännu. Fönsterna ska finjusteras lite, men tänker även det får se lite handgjort ut och att det får skilja någon millimeter. Jag bygger för att lära mig och för att det är kul.
Träramkonstruktion för skåp under uppbyggnad på ett trägolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26: Vid ihopsättning hade jag glömt bort att fasa ur för baksidan. Gick smidigt med fräsen. Djupet är inställt efter tjockleken på laminatgolv. Hade lite överbliven laminat kvar, så tänkte att det kan få komma till användning.
Fräsning av träram för möbel med en grön handöverfräs på en verkstadsbetonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trädel bearbetas med en pelarborr i ett verkstadsutrymme, indikerar ett steg i byggandet av ett skåps baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


27: Det skiljde 2-3 cm när jag mätta på diagonalen. Man tar vad man har, och efter denna spänning är det helt vinkelrätt. Låter detta sittta kvar medans jag sätter till laminat på baksidan. Är väldigt noggrann när jag kapar golvet för att det ska passa exakt i urfräsningen. Detta för att jag inbillar mig att det ska hjälpa till att hålla allt vinkelrätt även efter spännbandet är borta.
Träramkonstruktion för möbel med spännband som håller strukturen vinkelrätt under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28: Jag ägnar sen några timmar åt att spackla och slipa innan jag kladdar på lite grundfärg. Och skåpet är i princip 100% vinkelrätt!
Vit träskåp med glas och mörka hyllplan under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El Filipo och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!

Och inte vilken hyvel som helst, det är bestämt ut som en Inca :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
29: Har måttat ut var jag vill ha gångjärnen. Eftersom fräsen tar emot insidan av spröjsen så måste jag tvinga fast lite bitar för komma åt och ta ur för gångjärnen.
Elektrisk översvarv från Bosch används för att fräsa ur gångjärnsfästen på trälist som är fastklämd på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



30:
Fönster kittas. Därefter fick det ligga på tork. Linoljekit kan vad jag läst mig till målas över samma dag om man använder sig om linoljefärg. Men vid annan färg ska det åtminstone bli en hinna. Jag började istället med underskåpet och lätt det torka säkert 2 månader.
Fönster med spröjs kittas med linoljekit på ett rosa tygskydd med en skrapa och kittburk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



31:
Såhär såg det ut i perioder. Kan nog upplevas som liiite rörigt:rofl:
Träsnickeriprojekt med uppmätta och markerade delar på verkstadsbänk, inkludera verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramkonstruktion på betonggolv med uppmätning för lucka och märkning inför montering av gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


32: Jag hade inte någon grundtanke på hur stommen skulle byggas, utan bara hur det skulle se ut. Efter ritningen ovanför kunde jag räkna ut var jag villa ha gångjärnen till luckorna. Så jag fixade det innan ihopsättning.
Överhandsfräs som används för att forma kanten på ett trästycke med synligt frässkär och justerbar fräsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbit med utmätt och uppritad plats för gångjärn, bredvid ett verktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på märkning för gångjärnsplacering på träyta vid snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33:
Mina skruv för att använda pocketholes var slut och närmsta butik 3 mil bort, så jag använde mig av en annan lösning till denna ram. Tror det är en bunt blompinnar:crysmile:
Borrade rakt igenom och slog i dessa "plugg". Tänker att limmet räcker gott och väl, men för att hålla det på plats så tänker jag att detta funkar galant. Jag ville inte skruva här då jag både tänkt fräsa i denna del.
Träram med borrade hål och infällda blompinnar som plugg, tving fäst vid kanten och lim droppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

34:Fräsen används på samma sätt som tidigare. På detta sätt används ett gammal hyllplan för att bli botten i skåpet.
Träbitar med utborrade hål och träpluggar på ett arbetsbord i en verkstad, omgiven av träspån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av obehandlat trä och spröjsar på arbetsbänken i förberedelse för montering av gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


35:
Jag gillar överhandsfräsen. Relativt nytt för mig och allt ser så mycket mer arbetat ut direkt , så jag hittar gärna på ursäkter för att få användning av den :cool: Fräser kortsidorna för att passa urfräsningen enligt ovan, samt fasar kanterna för att det enligt mig blir finare.
Trästycken upplagda på ett snickarbord, förberedda för montering med utskjutna tappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästycke i en bordsfräs med fokus på fräsbiten och träet som bearbetas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



36: Såhär blev botten. Och här syns det även hur jag gjort för att fästa komma hyllplan på.
Halvbyggd trästomme till möbel med en svart tänger, på ett sågat furugolv, verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



37:Hyllplan på plats. Sedan täcker jag för mina skarvar och fyla kanter. Ages är väldigt bra:cool:;)
En trästomme för möbel med hyllplan i olika stadier av byggnation i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller fasad trälist framför snickeriprojekt med hyllplan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en träbit framför en träkonstruktion i en verkstad, visar arbete i en byggprojekttråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trähörn med borrade hål och intryckta träpinnar, klämma och trälim som droppar på arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av träskåp under uppbyggnad med skivmaterial och en burk spackel på hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Snyggt!

Och inte vilken hyvel som helst, det är bestämt ut som en Inca :)
Just ja, så heter den! När man väl har en så inser man hur användbar den är!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej Denniis

Imponerande ambitionsnivå och kul att se hur du tänker för att åstadkomma det du vill; det kommer säkert att bli ett jättefint skåp. Smart också att recykla gamla bord! ;)

Vill inte vara tråkig men på bild tre i ditt första inlägg har du tvingat fast ett extra anhåll till vänster om sågklingan på bordssågen — det är dessvärre ett stort no-no av säkerhetsskäl!

Sågar du ett ämne med spänningar i träet som får det att expandera kan det klämmas fast mellan anhållen och det är risk att klingan greppar och kastar ämnet i ansiktet på dig. Det går fruktansvärt fort och kraften är förfärlig.
Dessutom begränsar den bakre tvingen sikt men framför allt åtkomst och händer något kan den hindra dig från att dra tillbaka händerna.
Så vill man inte ha det, aldrig mer än ett anhåll på bordssåg, fräsbord och liknande.

I övrigt, tack för en trevlig tråd med många bra bilder och kommentarer.
Keep up the good work! ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
38:
Längst ner ville jag ha en grövre sockel, eller hur man nu säger på en möbel. Jag såg att benen på ett av furuborden kunde komma till användning. Efter lite funderande så tänkte jag att jag kunde få användning av min fräs igen!:p

Ommöblerad arbetsbänk med ben konverterade till en grövre sockel, plywood och kopierfräs används i ombyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



39: Jag satte dit en tunn plywood och körde med kopierfräsen först. Detta för att mina socklar är för grova att köra direkt mot bordsbenet.
Obehandlad sockel av furu på en möbel, med synliga måttlinjer och en fasad kant, placerad ovanför ett bordsben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


40: En del måttande och tänkande. Jag vill ju inte ha några ben synliga på bänken, därav strecken på sockeln. Sedan ska hörnen geras och sättas på plats.
Tänker även att sockeln inte får sitta precis exakt lika långt ner som benen. Misstänker att vikten av skåpet då trycker på sockeln och lacken då kommer spricka i kanterna. Sätter fast sockeln nån millmeter högre upp och tänker att jag kan hyvla ner benen med till önskad längd i senare skede.
En obehandlad träsockel med markerade skärningslinjer ovanpå en bordsbenkonstruktion i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En möbel under konstruktion i en verkstad, med plywood och märkta socklar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


41: Fasade även kanterna på sockeln och grundmålade även bänken. Känns väldigt stabil även fast det inte är det så snyggt ännu.
Grundmålad möbelstomme med sockel placerad på ett gammalt furubord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42:
Bygger lådor och gör lådfronter och luckor av mdf. Sågar ut mdf så det passar, sedan limmar jag fast en mdf-ram.
Grundmålad och fasad sockel till möbel, närbild på hörnet med oskarpa element i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmålad vit träbänk med fasade kanter vilar på furubordsben under arbete i en verkstad, redo för vidare finsnickring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


43:
Gångjärnen monteras. Jag borrar håll i sidorna på mdf och limmar dit träplugg som jag därefter skruvar fast gångjärnen i. I sista steget monterar jag det på bänken, vilket gick smidigare än jag trodde. Det passade perfekt:surprised:(y) Kände mig nöjd för den dagen!
Grundmålad benk med socklar, fasade kanter och dolda lådfronter i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt möbelprojekt i verkstad med grundmålade skåpdelar och furubord som används för sockelkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



44:
Nästa steg var att prova färg, det blev grått.
Hantverksprojekt med en gråmålad möbel i en verkstad, inklusive gråa lådfronter och monterade gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


45:
Köpte limfog....
fräste ur sidorna på dessa. Detta för att hyllplanen ska ligga på insidan av sidornas spröjs. Dessa schellackas och målas.
Halvfärdig möbel med gråmålade hyllplan och vit ram på en verkstadsgolv, fasade kanter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ej färdigmålad bokhylla under konstruktion med plywood, mdf och gersockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej Denniis

Imponerande ambitionsnivå och kul att se hur du tänker för att åstadkomma det du vill; det kommer säkert att bli ett jättefint skåp. Smart också att recykla gamla bord! ;)

Vill inte vara tråkig men på bild tre i ditt första inlägg har du tvingat fast ett extra anhåll till vänster om sågklingan på bordssågen — det är dessvärre ett stort no-no av säkerhetsskäl!

Sågar du ett ämne med spänningar i träet som får det att expandera kan det klämmas fast mellan anhållen och det är risk att klingan greppar och kastar ämnet i ansiktet på dig. Det går fruktansvärt fort och kraften är förfärlig.
Dessutom begränsar den bakre tvingen sikt men framför allt åtkomst och händer något kan den hindra dig från att dra tillbaka händerna.
Så vill man inte ha det, aldrig mer än ett anhåll på bordssåg, fräsbord och liknande.

I övrigt, tack för en trevlig tråd med många bra bilder och kommentarer.
Keep up the good work! ;)
//Ronnie

Hej!

Tack för input!(y) Precis sådana hjälpsamma kommentarer man vill ha som nybörjare :)
Jag lär mig hellre den läxan här på forum än i verkligheten :oops:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
46:
Då var det dags att fixa till överdelen på skåpet. Efter att ha provat ut med lite olika spillbitar med olika vinklar och kombinationer så bestämde jag mig.
Första delen var att bara sätta dit något som jag kan fästa listen i.
Träskåp under konstruktion med detaljer för fäste av lister upptill i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


47: Snedkapade med bordssågen till önskad vinkel. Därefter kapade jag av den tunnare delen så det blir ett snyggare avslut.
Träbit snedkapad med bordssåg och spån från kapning synliga vid sågbladet på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en nyinstallerad, snedkapad list på överdelen av ett gråmålat skåp under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



48: Noggrann med lim, så det inte ska spricka upp någonstans efter att jag målat.
Hörndetalj av överdelen på ett nyligen fixerat skåp med snedkapade trälisters sammanfogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överdelen på ett målat skåp i en verkstad med nyckfull snedkapad kant och synlig limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


49: Färdig med en väldigt rolig del att göra.
Ett delvis renoverat skåp i en verkstad med ny överdel redo för listan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Överdelen av ett gråmålat skåp med en nyinstallerad list i trä vid taket, precis limmad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
50: Här är underskåpet nästintill klart. Provar lite handtag och knoppar, men jag tror att det kommer sluta med svarta tillslut. Men kändes ändå kul att sätta på plats för att få se underdelen i princip klar.
Grått underskåp med testade handtag och knoppar, verktyg och byggmaterial på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


51: Här kan man se tydligare hur jag tänkt sätta ihop under och överskåp. Här är det borrade hål i bänkskivan.
Ett nästan färdigt grått underskåp med handtag och knoppar på arbetsverkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


52:
Överskåpet tar sig. Men kittet på sidorna var inte helt redo för att målas över ännu, så denna dag blev det enbart lite pysslande med magnetlås och renskrapning av övriga fönster.
Gråmålat underskåp med glasfönsterdörrar nästan klart i en verkstadmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


53:
En rätt tydlig springa mellan fönsterluckorna kan man se här.
Gråmålat överskåp med glasfönster och synlig springa mellan luckorna under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



54:
Efter lite pysslande fick jag ihop en kvistfri del som jag kunde hyvla ner väldigt tunt.
Ett gråmålat överskåp med glasdörrar står i en verkstad, i förgrunden klämmor och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



55: 1 Juni, så här är läget i dagens datum. Nu blir det lite lugnare uppdatering:cool:
Gråmålat överskåp med glasrutor nästan färdigt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Nu är skåpet hemma i lägenheten. Ska målas en sista gång nu i lägenheten då det var en hel del damm i garaget, men i övrigt är allt klart.
Gråmålat skåp i en lägenhet redo för sista målning, med en svart stol och grön växt vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått skåp med glasade dörrar i en lägenhet som är redo för sista målningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mörkgrått vitrinskåp fyllt med porslin i ett ljust rum, redo för slutlig målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freerole och 16 till
  • Laddar…
Grymt imponerande. Bra jobbat!(y)
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
Trevlig tråd att snubbla in på. Bra jobbat och kul att läsa (y)
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
Galet proffsigt gjort, grattis till ett lyckat projekt
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej Denniis

Imponerande ambitionsnivå och kul att se hur du tänker för att åstadkomma det du vill; det kommer säkert att bli ett jättefint skåp. Smart också att recykla gamla bord! ;)

Vill inte vara tråkig men på bild tre i ditt första inlägg har du tvingat fast ett extra anhåll till vänster om sågklingan på bordssågen — det är dessvärre ett stort no-no av säkerhetsskäl!

Sågar du ett ämne med spänningar i träet som får det att expandera kan det klämmas fast mellan anhållen och det är risk att klingan greppar och kastar ämnet i ansiktet på dig. Det går fruktansvärt fort och kraften är förfärlig.
Dessutom begränsar den bakre tvingen sikt men framför allt åtkomst och händer något kan den hindra dig från att dra tillbaka händerna.
Så vill man inte ha det, aldrig mer än ett anhåll på bordssåg, fräsbord och liknande.

I övrigt, tack för en trevlig tråd med många bra bilder och kommentarer.
Keep up the good work! ;)
//Ronnie
Faen, sådär har jag också gjort, nu kommer jag inte ihåg varför, men kände väl att det behövdes.
Om det nu behövs, hur gör man då?
Liksom ett tak över arbetsstycket med uttag för övre utsuget?

/W
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.