En från början tokig idé har förvandlats till en mer seriös idé för min del.
Jag har ett hus byggt -53. Eldas numera med pellets.
Murstocken har fyra kanaler. Varav en är rökkanal.
Jag hade tänkt att plugga igen en av ventilationskanalerna längst uppe i skorstenen.
Öppna ett 120 mm hål i sidan ett par dm ner, sätta en rörböj och ett rör på ca 4 dm ner.
Nere i vardagsrummet sätta en sugande fläkt för att på så vis dra in friskluft genom skorstenen och få den uppvärmd av murstocken.

Materialmässigt är detta en av dom billigaste idéerna jag haft ( :) ).
Nu kommer jag till ett par frågor:

1. Får jag göra så för brandmyndigheten/sotaren?
2. Kan jag dra luft genom skorstenen så långt med en fläkt?
3. Vad kan jag räkna med för verkansgrad? Självdrag i nuläget, så jag får in iskall luft via ventilationen i väggarna.

murstocken_p_C3_A5_huset-863.jpg

murstocken_p_C3_A5_huset-568.jpg
murstocken-p-C3-A5-huset
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser tre direkta problem.

1) Risk finns för att du kommer att dra ned lite av den rök som släpps ut från skorstenen, kanske inga mängder, men risken finns där, beroende på vindtryck, rökgastemperatur mm.

2) Din fläkt ska motverka den naturliga stigkraften i självdragsventilationen och kommer att få jobba ganska hårt. En väl dimensionerad fläkt klarar detta ändå.

3) Tryckproblem. Normalt vill man ju ha ett svagt undertryck i ett hus för att flödet av fuktig luft inte ska vara ut genom vägg och takkonstruktioner. Med en sådan fläktlösning kommer du ju snarare skapa ett övertryck, vilket på lång sikt i värsta fall kan skapa fuktproblem.

Du måste ju välja en kanal som går direkt i anslutning till rökkanalen för att få något värmeutbyte men ändå tillgodose att kanalen är absolut 100% brandsäker. Rimligtvis ska du ha min en mellanvägg i mycket gott skick med min en halvstens tjocklek. Ring sotaren på en gång, så att du inte jobbar med idén förgäves.
 
1. Tanken är som sagt var att öppna upp ett hål vid sidan av skorstenen. En bit ner, säg 4 dm ner för att undvika direktkontakt med rökgaser.
Där nere sätter man en 90 gr böj och ett rör på ytterligare 4 dm för att komma helt från rökgaser.
2. Styrkan på fläkten är knepig. Dels vill jag ha kraft för att kunna flytta ner luften. Men å andra sidan vill jag inte ha något enormt buller eller ett sådant flöde att det inte hinner värma luften.
3. Funkar punkt 2 så som jag tycker att det ska göra, (verklighet och fantasi samspelar inte jämt). så hade jag tänkt att stänga alla ventiler förutom de som går direkt via murstocken.
Det borde i min teori skapa en flyktväg för "gammal och fuktig luft".
 
Hmmm tänkte på att....
Finns det risk för frostsprängningar....
menar... hösten är fuktig utomhus ,,, fuktig luft dras in genom skorstenskanalen du gör... sedan kommer vintern
och isande kyla kommer in i kanalen, å i övre delen innan den blitt uppvärmd , så finns frysrisk....
Men som sagt ,,, jag vet ej om det har någon betydelse i detta fall... men murade saker brukar inte tycka om att frysa om det finns fukt i.
 
Iom att jag eldar året runt med pellets så tror jag inte att det finns minsta risk för fukt.
Jag ska dessutom sätta huv som klär in hela skorstenen när vi lägger om taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.