Hej Allesammans,
Flyttade i December -19 in ett hus byggt 1965!

Huset har bergvärme samt vattenburen värme radiatorer/golvvärme.

Huset ligger i Souterräng det finns både avlopp (gjutjärn) samt kulvert mellan huset och garaget.

När vi flyttade in hade tidigare ägare tagit bort radiatorer i garaget samt pluggat stammen ut till garaget. Det finns fortfarande kvar varm/kallvatten till garaget samt el går i samma kulvert.

Vi gjorde ett försök att ansluta stammen igen och ansluta en fläktradiator, men tyvärr så läcker det någonstans i rören under garaget, så det inte kommer vatten igenom kulverten utan verkar rinna ut under garaget.

Troligen därför de plockade bort allt i en tidigare vända (men inget jag visste något om).

Så nu är tanken att försöka bila upp golvet i garaget där kulverten borde gå in då alla rör är ingjutna i golvet så går det inte att komma åt kulverten.

Lite bilder då!
Stammen
Äldre vattenrör med rost och isolering samt röda avstängningsventiler i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillfällig kortslutning för att få värme i rören/stammen, endast lite flöde på!
Rostiga vattenrör med röda ventiler och flexibla anslutningar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut i garaget. Troligen går kulverten upp mellan gjutjärnsröret och vattenrören till vänster, då rakt ovan finns en elkopplingsdosa!
Garage med rörsystem och gjutjärnsavloppsstam samt kulvertens troliga upplopp, allt ingjutet i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En lite vän för att göra golvet lite mer i bitar :D
Gul och svart, sliten Bosch-elverktyg på ett garagegolv med verktyg och lådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla ev tips m.m.

Tanken är att sedan dra nya isolerade slangar till både vatten / elementvatten, samt dra en ny 3-faskabel genom kulverten!
 
Då var det dags för en uppdatering!

Började med att försöka täcka/plasta in garaget så gott det går innan jag började bila!

Sedan tog jag det spettet med smalast spets och började köra!

En delvis plasttäckt betonggolv i ett garage med kaklade väggar och en synlig rostig avloppsstam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började bra!

Sen gick det lite segt med armering m.m, visste inte heller exakt var stammen var men efter ett tag började hitta
igenkännbara rördelar m.m så jag visste att jag var på rätt spår..

En massa armeringsjärn gjorde inte livet lättare..

Efter ett tag såg det ut så här och tre fulla hinkar med sten/sand/betong..

Uppbruten golvsektion med rör och avlägsnat betongavfall i hink vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild ser man elkabel + kv + vv och längst ner gjutjärnsstammen som är trasig!
Grävd kulvert med synliga VVS-rör, elkabel och delvis uppgrävd armerad betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fin bild inifrån kulverten!
Närbild av rör som leder genom en öppning i betong, med synlig armering och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började kapa sönder stammen, här har jag fått av den och börjat mata den försiktigt in mot huset!
Gjutjärnsstam och rördelar synliga i hål i betong med sten, sand, och armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sticker ut en liten bit
Rostig gammal stam med avlägsnad glasullisolering, kvarvarande rör med röda ventiler i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mata ut lite mer och försöka såga av den i sektioner så jag får ut den ur rummet... Inte smidigaste sättet med bågfil men ville undvika kapen inne i huset..
Rostig gjutjärnsstam med borttagen glasullisolering i en källare under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En väldigt rostig stam som hade glasullisolering på sig, borttagen på denna bild...
Trots att denna del levt i kulverten såg den väldigt trött ut! Kan bara tänka mig hur den biten som ligger i sanden under garaget ser ut... Det är ovanpå berg där vattnet rinner ner längs, därav fuktigt..
En rostig gjutjärnsstam och avkapade rörledningar på grusunderlag utomhus vid pannstenar och soptunnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade även på att kapa av de gamla elementrören.
Två kapade rör sticker upp från ett betonggolv, omgivna av betong, rost och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde att ta en efterbild :(

Så nu ser det lite cleanare ut i kulverten!
Renoveringsarbete med synliga rör och armering i en vägg, inklusive avstängda varm- och kallvattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fas bli att kolla på PE-X Rör-i-Rör eller annan lösning och troligen dra 16mm med isolering totalt 25mm för både radiatorstammen samt VV samt KV, sen tänkte jag även dra igenom en 5G2,5 kabel för att få lite mera el ute i garaget..

Finns idag bara en 10A 220 idag vilket känns lite klent!
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.