Har fått för mig att bygga ut vårat smålandshus från 74 107kvm med källaren, med en vinkel typ L med ett uterum

Suttit och ritat och bestämt mig för ett 5x6 m uterum med 50% öppningsbara vinterisolerade skjutpartier. sen mot grannen 2 stycken öppningbara fönster 8x16. Anledning till storleken är att den befintliga utgången på huset sitter 5.8m från väggen. hade tänkt att använda den i första steget.

Ritat iordning det mesta och kollat upp bärlinor till allt, kommer bli ett sadeltak på 27graders vinkel samma som vårat nuvarande.

Det jag skulle behöva lite tips på hur man går tillväga med är inre infästning av nockbalken mot befintliga huset. balken kommer hamna precis ovanför ett fönster så man kan inte gå ner med en stödpelare till syllen. Kan man fästa en balk utanpå befintliga stöden på huset och sedan ställa inre stödet till nockbalken på utbyggnaden på den?

vad behöver man veta för att kunna säkerställa att nuvarande konstruktion kommer klara extra belastningen på uterummets tak.
kommer vara ett tegeltak snözon 2.5.
 
  • 3D-modell av ett hus med planerat uterum, visar takvinkel och placering bredvid befintligt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några tips
 
gör om detta till en projekttråd istället. planen är försöka bygga detta under min lediga tid i sommar. ska byta taket på bostadshuset och samtidigt göra uterummet.

idag är platsen uterummet ska stå på en altan och vi har ett öppet uterum på motsatt sida som knappt används då den är lite för liten och dörren till den är direkt i anslutning till vårat sovrum.

så första stegen blir att riva det befintliga "uterummet" flytta trallen till den sidan och sedan börja gjuta plintar för uterummets stomme, Bilder kommer så fort jag kommer igång, detta är nog mera för mig att uppdatera detta kanske gör så jag får tummen ur lite oftare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.