När vi dränerade sommarhuset för två år sedan så var marken en stor lerpöl. Ett år sedan byggde vi ett trädäck som gick på baksidan och längs kortsidan på huset. Teoretiskt var det en bra ide, men 74 kvm är mycket plats att fylla upp.

Det som slog mig var först insikten att när man grillar så är det ju en person (oftast jag) som står vid grillen ensam på gräsmattan med ett rangligt bord som avställningsyta. Och där blir man stående när alla andra minglar en bit bort.
Jag ville skapa en central plats där man kan förbereda mat och tillbehör, spela musik och samlas ett gäng och blanda drinkar på.

Först tänkte jag ställa grillen på trädäcket med något under för att skydda trallen, men jag vill kunna sitta också.

Jag behövde också köpa på mig tryckt virke att komplettera kjol och staket från förra årets bygge av altanen, och då kunde jag lika gärna köpa på mig "lite" mer virke för att bygga uteköket.

Jag började googla utekök och fann dels liknande projekt på byggahus, dels lite överallt på nätet. Jag var även på jakt efter en grill att ersätta den tidigare Weber GBS som vi hade, ett alternativ var att gör hål i en bänkskiva och sänka ner den. Men jag tvekade på grund av värmeutvecklingen.

I hörnet på trädäcket hade jag 3 stolpar jag kunde nyttjas håller staketet, allt jag behövde ytterligare var en till stolpe.
Djupet på bänken är lite mer än 60 cm, vilket gjorde att jag först reglade upp och skruvade på fibercementskivor som jag sedan kaklade på 60x60 kakel på. På så vis kan jag ställa heta objekt direkt på skivan utan att riskera brännmärken. Jag är osäker på om jag ska ha kakelfog ifall det blir frostsprängning på vintern.

I valet och kvalet vilken grill det skulle bli så ville jag ta steget upp från Weber, särskilt med Webers grillgaller som jag tycker är lite i underkant. Deras Mastertouch Premium 67 cm kostar ändå runt 6000, och ändå är det ett simpelt galler och nygammal lösning för att hänga av locket. Denna lösning skulle kräva utrymme som jag inte har.

Valet föll på en Napoleon Pro 22 med grillgaller helt i gjutjärn och ett sidohängt llock med gångjärn. Alla andra funktioner känns väldigt premium, trots det helt ok priset. Bra grill att utvecklas vidare på.

Sen var ju frågan om jag var sugen att köpa en grill och kapa ben och göra anpassningar i ett hål i bänkskivan. Vilket jag inte är i dagsläget. Med tiden kan det komma att ändras, jag ska bara komma på hur jag fixerar grillen på plats.

Jag reglade upp för grillen 70x70 och klädde även insidan med fibercement för att få någon slags barriär mot värmen. cementen blir rejält varm, men jag kan inte se att reglarna bakom har tagit stryk.

Jag var även ute efter den där lite ruffiga garagelooken, med plåtskyltar i bardelen (ska införskaffas), belysning och lite annat smått och gott som passar i uteköket.
Jag var också ute efter korrugerad plåt och sökte med ljus och lykta efter plåt i rätt längder. Huset ligger på landet och jag frågade ett par grannar om de ville bli av med sin plåt. Men icke.
Till slut fann jag en skrotsamlarnisse som jag brukar köpa ved av, han körde hem både ved till kaminen och plåten. Livet på landet är fantastiskt när det funkar.

Det finns mycket pill kvar att göra, elektrikern ska dra in el, jag fick mer plåt än jag behöver så jag ska bygga på en meter till i bredd och köpa någon slags barkyl att ha under bänkskivan och vattnet ska kopplas på någonstans.

Jag har precis lagt på taket, men det återstår mycket mer pill. Fler bilder kommer allt eftersom det blir klart. Jag ska ta några bilder när belysningen på också.

Barstolarna kommer från IKEA, kakel från Byggmax.

Prestigelöst, men det gjorde en avsevärd skillnad för hur mycket mindre jag springer in i husert för att föreberade och göra iordning inomhus. Samtidigt är det världsklass att steka ägg och bacon på grillen en sommarmorgon.

Jag hade ingen ritning utan utgick från liknande byggen. Nästa årfår det ny färg, i dagsläget fungerar det bra.
Under bänkskivan får jag plats med grillkol, tändare, poolkem, you name it.
Men som sagt, det ska breddas och jag ska ha in en kyl och vask.

Inget skrytbygge, mer för att dela med mig hur jag gick tillväga.

Grill ca 4000 (rea på Bauhaus), virke 2000 ca, plåt 600, barpall 400/styck. Kakel och fibercement runt 6-700 på Byggmax.

En av de bästa sakerna jag byggt utomhus faktiskt, det blir som ett helt ny umgängesplats!


Byggnation av ett utekök på ett trädäck, med en träram och vertikala stolpar. Bakgrunden visar ett staket och en rund pool med blått täcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggandet av ett utekök med ramkonstruktion i trä på ett trädäck intill en ovanmarkspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt utekök med grill i hörn på trädäck, med obränd bänkskiva och stomme i tryckimpregnerat virke, pool och grönskande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart Napoleon Pro 22-grill med gjutjärnsgaller och sidohängt lock står på ett trädäck med träräcke i ett utekkök, synlig grönskande trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utekök på en trädäck belagt med tre barstolar, en grillyta inomhus med fibercementskiva och skyddande plankor, taket ovan är öppet och trästrukturen syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med ett utomhuskök, pergola och barstolar. Trädgårdsdusch till vänster och trädgårdsmöbler med parasoll till höger. Gul villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utekök bestående av trätak, bänkskiva och korrugerad plåt. Tre barstolar i trä framför köksbänken, grill och redskap synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utekök på en altan med trätak, grillplats, höga barstolar och arbetsbänkar i trä. Pool och grönskande trädgård syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xxMRxx och 6 till
  • Laddar…
Snyggt !
 
  • Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.