Chica Lovely
Hej,

Har börjat fundera på att ordna till bastun! :) Ett av de avgörande köpargumenten för huset var just bastun i källaren. Nyttjar den kanske en gång i veckan i nuvarande skick, men genom att färdigställa den och komplettera den med ljus och ljud kommer den att användas ännu flitigare. Vänder mig åter till den samlade expertisen på forumet. Lägger in några bilder för att förtydliga.

När det gäller ljud och ljus vet jag inte vad som är det föredragna sättet för installation. Då mina färdigheter inom området begränsar sig till att byta en glödlampa, kommer jag ta hjälp av en vän som är elektriker, men jag måste först utröna vad jag behöver köpa.

Konstruktion
Exakt hur bastun är byggd vet jag naturligtvis inte. Men väggar och tak ser ut att vara i ordning, lavarna likaså och aggregatet fungerar fint. Kontrollen till aggregatet andas 70-tal. Golvet är betong och bastun har väldigt låg takhöjd. Den är byggd i två nivåer och är L-formad.

De största frågetecken jag har är en liten lucka med metall-lock, under ena laven, som inte går att öppna. Det finns också ett litet rör som mynnar ut från ena väggen, som jag inte heller förstår mig på. En vild gissning är att det är en förberedelse för ytterligare belysning. Bifogar några foton på detta, samt en skiss ovanifrån.

bastu1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bastu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bastu5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bastu3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bastu4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ljus
Idag sitter en vanlig glödlampa bakom en glaskåpa. Praktiskt vid städning och annan pyssling, men jättetråkigt vid bastande. Vill gärna ha färgat ljus, helst någon blå nyans. På grund av hur bastun är utformad antar jag att bästa alternativet vore några billiga led-remsor under lavarna. Då får man ett stämningsfullt ljus utan att behöva se själva ljuskällan. Jag vet inte vad som blir bäst, men jag antar att jag letar efter något som liknar http://www.saunainter.com/se/bastub...t_5050_rgb_trendline_set/5050rgb65300_set_1m/. Måste transformator och sådant monteras utanför bastun, så att bara kabel och led-remsorna är inne i bastun, eller måste jag förbereda mig på att snickra ihop någon sorts vattentät låda för detta?

Ljud
Jag komponerar lite stråkmusik av och till, och bastun är ett utmärkt ställe för att reflektera och analysera. Är inte ute efter någon speciell ljudkvalitet, då de akustiska förutsättningarna saknas, men möjligheten att kunna höja/sänka volym och byta låt är en förutsättning. Gärna med någon grafisk information som visar just volym och spårnummer, titel, osv. Har googlat och sökt här, men det är en djungel.

Då bastun som sagt har ett betonggolv är det väldigt svalt, också när bastun är riktigt varm. Även om man drar på 110 grader är det kallt om fötterna om man har dom på golvet. Går det montera en båtradio direkt i bastun, och placera den på det kalla golvet under trappsteget/den låga laven, eller måste man ha stereodelen utanför och använda en fjärrkontroll av något slag i bastun istället?

Golv
Betonggolvet är fult och tråkigt. Går det lägga golvplattor av något slag direkt på betongen (t.ex. http://www.stuvbutiken.com/produkte...0cm/cantil-negro-granitkeramik-30-x-60cm.html), eller måste golvet läggas in på något annat underlag? Det finns ingen golvbrunn, om det spelar någon roll. Dock blir det heller inte särskilt mycket spill. Använder mest vattenrännan i aggregatet och brukar - om än något oortodoxt - hälla vatten på stenarna i kontrollerad mängd genom en vattenkanna. :) Det lilla som kommer på golvet torkar snabbt och det blir inget skvätt på väggen. Vet inte hur jag bör göra med den underliga luckan under laven?

Ventilation
Sist men inte minst. Det finns idag bara en enda öppning för luft i bastun. Den sitter i takhöjd på vänster sida i bastuns bakre del och den leder direkt ut ur huset. Har jag den stängd blir det fort dålig luft och besvärligt att ligga i bastun längre stunder. Har jag den öppen sugs det in kall luft utifrån på nolltid. Har jag den halvöppen antar jag att aggregatet jobba på högvarv. Har läst mig till att en ventilation till bör sitta i golvnivå på motsatt vägg, vilket är svårt i det här fallet. Då alla väggarna utom en gränsar mot ytterväggar eller mot ett duschrum, finns bara en vägg att välja på. Kan man sätta in ventilation genom väggen under aggregatet, eller är det något speciellt man måste tänka på? Är främst rädd att fuktig luft från bastun tar sig ut i hallen.

Många frågor på en gång. Jag är naturligtvis enormt tacksam för all information jag kan få.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.