U
För en månad sedan började jag jobba på Byggahus.se och kanske känner en del av er igen mig från de senaste tävlingarna :). En väldigt rolig del av mitt jobb är att dagligen få inspireras av att läsa och följa medlemmars projekttrådar, därför tänkte nu även jag själv bidra med ett litet projekt!

Har tyvärr inte bilder från hela byggprocessen men tänker att denna tråd kanske ändå kan ge lite tips och inspiration åt den som själv har idéer om att bygga ett trädäck för barn, eller trädäck kring träd för den delen.

Vi börjar med lite före-bilder av platsen där vi valde att att bygga. Såhär såg vår tomt ut när vi flyttade in i vår 70-talsvilla för några år sedan. Trädgården behövde lite kärlek, minst sagt.

Barn leker i en trädgård med leksaker och fotboll framför en skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort; till nästkommande sommar såg samma plats betydligt mer inbjudande ut. Nu ska dock denna tråd inte handla om trädäcket på bilden nedan utan om ett lite mindre sådant. Närmare bestämt ett med inbyggd sandlåda.
Alt-text: "Soligt bakgård med en pool, trätrall, utemöbler och omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De tre ståtliga tallarna i ena hörnet av tomten bidrar med skön skugga om eftermiddagarna och över denna plats kan vi dessutom hålla uppsikt på barnen när vi själva uppehåller oss på det större trädäcket. En perfekt plats för barnens trädäck! Då barnen forfarande ville ha en sandlåda bestämde vi oss för att göra en integrerad sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
U
Då jag själv mest bidrog till detta projekt i form av att langa en eller annan skruv och bräda har jag bett min man knåpa ihop en liten beskrivning om hur han gjorde.
Man och barn på nybyggt trädäck med synlig träkonstruktion och stenplattor som grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Trädäcket är byggt på en ganska enkel konstruktion med överblivna 45x45 plattor i sten som grund. Dessa lades ut 16 st med ca 1 meters mellanrum som en kvadrat för att ge en så liten spännvid som möjligt. Tryckta reglar av 45x90 impregnerat fick bli stommen där det först byggdes en ram som sedan enkelt kunde justeras i "rätt" vinkel mot träden och därefter justera stenplattorna något. Efter det var det dags att lägga reglarna med det normala 60cm mellanrummet där vi fortsatte med 45x90 tryckimpregnerat. För att stabilisera satte vi sedan ett par mindre tvärreglar och lämnade rum för en inbyggd öppning för sandlåda.
Man bygger trätrall runt träd medan barn sitter på trallen under segelduksskugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man bygger ett trädäck runt träd, med en bäbis som tittar på och en hängmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att balansera upp höjden och få det rakt innan det var dags att lägga trallen och valet föll på standard 28x120 tryckimpregnerat. Efter ett par bygge hade vi lärt oss att lägga ut all trall innan vi skruvade för att kunna justera och få snygga avslut.
Trädäck med tryckimpregnerade plankor, omgivet av tallar, med barn som leker och en sandlåda integrerad i konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck med inbyggd sandlåda omgivet av träd, med barn som leker och en segelduk som solskydd ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålen för träden mättes ut och sågades med sticksåg för att ligga så tätt som möjligt. Väl nöjda skruvades allt med vanlig rostskyddad träskruv (också en lärdom då vi snålade på ett tidigt bygge och de skruvarna rostade sönder snabbt) väl klara fattades bara att såga av trallen vid avsluten med en cirkelsåg på skena och klä in konstruktionen med samma trall som ovan för att få en snygg finish och känslan av ett organiskt trädäck som kommer upp ur marken.
Ett nybyggt trädäck inramat av höga träd och en svart staketvägg, med en integrerad sandlåda, omgiven av grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att rama in trädäcket sattes sedan ett enklare staket upp på 45x70 reglar och vanliga träribbor 28x45 med 28mm mellanrum.
Trädäck under konstruktion integrerat med träd, omgivet av natur, med en person som arbetar och ett barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att släppa lös barnen och njuta!"
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jenserttet och 7 till
  • Laddar…
U
Både vi och barnen blev nöjda med slutresultatet.
Hemmasnickrad barnkiosk och bänk under ett segeldukstak i en trädgård omgiven av tallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barnens kiosk och bänk har senare fått byta plats med den hemmasnickrade cabanan. Det var dock inga problem att sälja in detta byte till barnen då de älskar att sitta och mysa och leka i den.
Hemmasnickrad cabana med myggnät på trädäck i trädgård, barnleksaker framför, omgivet av tallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med hemmasnickrad cabana på trädäck omgiven av träd och leksaker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Sjöolsa och 12 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag gillar att ni bevarat och byggt in de ståtliga tallarna i däcket. :heart:

Hur gjorde ni när ni skruvade däcket? Kommer du ihåg vad det var för typ av skruvar? Jag har sett att det numera finns särskilda trallskruvar och undrar om de är värda pengarna eller om det inte blir någon skillnad.

Jag önskar att jag var lika händig.
 
U
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Snyggt! Jag gillar att ni bevarat och byggt in de ståtliga tallarna i däcket. :heart:

Hur gjorde ni när ni skruvade däcket? Kommer du ihåg vad det var för typ av skruvar? Jag har sett att det numera finns särskilda trallskruvar och undrar om de är värda pengarna eller om det inte blir någon skillnad.

Jag önskar att jag var lika händig.
Tack :love:! Ja, de vackra tallarna rör vi inte (det tillåter inte heller detaljplanen i vårt område). Jag är ju inte själv särskilt händig eller insatt i olika skruvar för den delen men enligt min man så använde vi vanlig rostskyddad träskruv;).
 
U Ulrika M.M skrev:
Tack :love:! Ja, de vackra tallarna rör vi inte (det tillåter inte heller detaljplanen i vårt område). Jag är ju inte själv särskilt händig eller insatt i olika skruvar för den delen men enligt min man så använde vi vanlig rostskyddad träskruv;).
Hemliga receptet är: TRALLSKRUV MFT ROSTFRI 4,2X55MM 200ST/FP
https://www.bauhaus.se/trallskruv-mft-rostfri-4-2x55-200st-fp
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Snyggt! Nu har ni varit smarta och separerat sandlådan från stora terassen. Det gjorde inte jag så jag har svurit och spolat samt sopat och till sist blåst rent från sand med lövblås HELA TIDEN :D Tänkte att de skulle vara smutt att integrera sandlåda i ena hörnet av vårt däck men ångrade mig genast.
 
  • Haha
Ulrika M.M
  • Laddar…
U
nikasp nikasp skrev:
Snyggt! Nu har ni varit smarta och separerat sandlådan från stora terassen. Det gjorde inte jag så jag har svurit och spolat samt sopat och till sist blåst rent från sand med lövblås HELA TIDEN :D Tänkte att de skulle vara smutt att integrera sandlåda i ena hörnet av vårt däck men ångrade mig genast.
Tack :D! Ja, sand på stora trädäcket är ganska skönt att slippa - dock genererar tallarna ofantliga mängder barr och kottar så det blir en hel del sopande och action med lövblåsen ändå ;)
 
  • Haha
nikasp
  • Laddar…
nikasp
U Ulrika M.M skrev:
Tack :D! Ja, sand på stora trädäcket är ganska skönt att slippa - dock genererar tallarna ofantliga mängder barr och kottar så det blir en hel del sopande och action med lövblåsen ändå ;)
Puh, glömde det men hos oss krävs det en rejält blåsig dag så barren blåser av taket
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Mycket snyggt!
Men hade faktiskt väntat mig ett innebandymål i något hörn på det trädäcket!
 
  • Haha
Ulrika M.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.