Jag har äntligen tagit mig i kragen för att bygga ihop en takhängd torkställning, inspirerad av denna modell
Takhängd torkställning med trästavar monterade på metallfästen, upphängd med snören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men då helt i trä istället.

Utgår från vanlig planka och rundstav. redden ges av utrymmet i tvättstugan, 60-70cm, rundstaven ger längden
Metallsåg på stativ med trästavar redo att kapas, placerad på en gräsmatta nära ett vitt tält och en stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bräda av trä placerad på ett arbetsbänk utomhus med gräsmatta i bakgrunden, redo för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rundstaven är 27mm så jag testade Biltemas justerbara borr på en offerbit - brutal är väl det man kan säga om det Borrat hål i en träplanka med grova kanter, synligt blyertsstreck och träådring, del av takhängd torkställning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir att välja annan lösning/metod för håltagning, för just 27mm verkar vara stört omöjligt att hitta. 28mm finns som flat-, kvist- och spiralborr, men blir lite väl stort, men skall testa med minsta diametern på hålsågen också, tror jag mätte den till 25 eller 26 (frågan är vad det det blir i verkligheten).
Gul borrmaskin ovanför träplanka, förberedd för att borra hål. Bakgrund av trottoar och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Sök på Forstner kvistborr så hittar du 27 mm varianter.
 
Centano Centano skrev:
Sök på Forstner kvistborr så hittar du 27 mm varianter.
Har sett några poppa upp vid en allmän sökning, provar minsta hålsågen först eftersom den finns hemma och ingen av de stora bygghandlarna verkar ha 27mm i butik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.