Jag tänkte jag skulle starta en tråd där jag dokumenterar vår takrenovering. Än så länge är det på planeringsstadiet, men renoveringen ska köra igång i slutet av juni, om vädret tillåter. Vårt andra barn ska få födas i lugn och ro först :). Jag kommer att ha många funderingar och hoppas på mycket återkoppling under planeringen. Det blir inga hantverkare, utan arbetet kommer utföras av mig själv och vänner. Så budgeten ligger på materialkostnader, mat och dricka.

Huset är ett timrat hus från 1976 och taket har inte renoverats märkbart sedan dess (det står något om delvis renoverat pga bristfällig ventilation i en gammal besiktningsrapport från tidigare försäljning). Det är ett enkelt sadeltak med lutning på 37 grader och en totalarea på ca 120 m2. Fyra genomgöringar: skorsten och luftning till öppet vedpannesystem på nordsidan, samt avloppsventil och ventilation till multrummet på sydsidan. Vi har dessutom 8m2 solpaneler till varmvatten.

Sydsidan
2016-02-13 10.33.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nordsidan
2016-02-13 10.36.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt är det inrett upp till nocken och kattvindarna är helt stängda, så jag kan inte inspektera takets skick innifrån.

Taket på insidan:
2016-02-13 17.49.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot är takfoten öppen och där kan jag se att takpappen inte håller tätt, särskilt i snösmöltningstider då jag får fuktutslag runt större delen av huset. På vissa ställen är det så illa att jag tror det varit en läcka. Jag har hittat lite fuktmärken i en fönsterkarm inne, så det är verkligen dags att renovera. Jag har täckt den delen av taket med presenning tillsvidare.

2016-01-10 10.17.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu lite mer om det befintliga taket. Takstolarna är på 150x50 mm. Västerut ligger en balkong under taket och där kan man se lite hur takstolarna ligger.

2016-02-13 17.48.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Normalt ska ett snedtak ha en luftspalt på ett par centimeter mellan isoleringen och råsponten, men den verkar nästan obefintlig här. Jag har öppnat ett ventilationshål mellan två takstolar i takfoten och det verkar ligga ca 150mm mineralull med någon sorts vindpapp direkt på. Den ligger i stort sett helt mot råsponten, men det ligger även en inklämd läktbit i mitten som nog var tänkt att öppna upp en luftkanal. Troligtvis inte jättelyckat och kan vara anledningen att taket "delvis renoverats" pga ventilationen (som jag nämnde i förra inlägget).

På råsponten ligger takpapp som är torr och har sprickor lite överallt. De vertikala läkten är knappt en centimeter och med tiden har en hel del aska, björkfrön och div annat skit samlats och täppt till under bärläkten. Sen ligger gamla Vittinge enkupiga tegelpannor. Verkar vara av typ E13 i dagens modell (det står 75.09 stämplat undertill). Pannorna är i bra skick, om än med en del algpåväxt. Så jag har tänkt behålla dem efter lite rengöring. Jag har dessutom en hel del extra pannor att byta med.

Taknocken är luftad genom en genomborrad bit läkt mellan råsponten och därpå är en till läktbit fäst i klossar varpå nockpannorna är spikade.

2016-02-13 10.51.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var nuvarande taket det. Nästa inlägg blir om planerna för det nya.
 
Ska bli kul att följa din renovering, vi har också ett tak som behöver renoveras i år och det är alltid intressant att se hur andra löser saker och ting :)
 
Nu vidare till mina grundtankar om renoveringen. På grund av den undermåliga luftspalten, så har jag tänkt att riva bort all råspont så att jag kan åtgärda ventilationen. Men här blir jag stående med en hel del funderingar.

Det enklast vore att helt enkelt lägga masonite direkt på takstolarna, sedan lägga läkt eller 45x45 reglar längs takstolarna och därefter råspont, så är en ordentlig luftspalt fixad och taket är i stort sett likadant som innan.

När råsponten ändå tas bort och taket är öppet, så är det svårt att hålla borta tankarna på att tilläggsisolera. Det skulle man kunna göra på lite olika sätt. Bilden nedan visar två alternativ. De två vänstra takstolarna är över balkongen och de tjockare består av liggande timmer.

Takalternativ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 1: regla upp vågrätt. Detta ger bättre isolering genom att köldbryggor bryts av, samt att isoleringen blir lättare att lägga då jag kan köra med exakta mått mellan reglarna. Avståndet mellan takstolarna varieriar mellan under 95 och 125 cm. Ett eventuellt problem är att masoniten kommer bilda vågräta dalar där ev vattenläckage blir stående.

Alternativ 2: sala på takstolarna och fyll på med isolering. Blir en del skärande, men överkomligt.

Här kommer ett gäng frågor som jag hoppas få svar på i forumet!

Vad tycker ni om de två alternativen?

Nuvarande isolering har en sorts vindpapp längst upp. Måste den rivas loss (troligtvis byts isoleringen ut i såna fall) innan jag isolerar ovanpå? Jag kan tänka mig att den bildar en spärr för fuktvandring inifrån huset. Jag har svår att förställa mig att ångspärren är helt tät.

Jag har läst att vissa fått problem med sina tak efter att ha gjort ändringar, t.ex. att tilläggsisolera vilket gett mögelskador etc. Är det bättre att låta bli? Vi har hyfsat bra inneklimat nu och huset i övrigt är inte speciellt tätt. Gamla fönster och otäta väggar så man känner av kalla blåsiga dagar, så taket kanske inte är den svaga länken här. Det blir ju onekligen mer arbete med renoveringen om det ska isoleras också.

Tankar om detta vore mycket uppskattat!
 
Jag har läst på lite om tilläggsisolering nu. Som jag förstår så kan det orsaka problem främst i oinredda vindar som blir kallare och därför fuktigare. I vårt fall med inredd vind ska det alltså inte vara något problem, så det vore oklokt att inte passa på att isolera. Lutar åt alternativ 2 ovan.

Det blir en viss höjning av taket, beroende på hur mycket jag isolerar, men i vårt fall är det ganska välkommet eftersom timmerhuset är hopbyggt med ett soldattorp via en liten mellanbyggnad. Som ni ser i först bilden i första inlägget så ligger taknocken av tillbyggnaden i höjd med råsponten. Så en höjning av taket med 10-15cm gör att jag får in en hängränna där. Just nu dumpar stora taket en massa vatten på det lilla, som redan har för liten luftning för tegelpannor.
 
Bertram skrev:
Jag har läst på lite om tilläggsisolering nu. Som jag förstår så kan det orsaka problem främst i oinredda vindar som blir kallare och därför fuktigare. I vårt fall med inredd vind ska det alltså inte vara något problem, så det vore oklokt att inte passa på att isolera. Lutar åt alternativ 2 ovan.
Ja, men det gäller när man tilläggsisolerar bjälklaget. Isolerar man taket/takstolarna som du tänkt dig så får du istället en varmare vind. Så du gör helt rätt, dina åtgärder kommer minska risken för fukt och mögel etc.

Har för mig att jag läst någonstans att de enkupiga tegelpannorna inte håller väder och vind ute lika bra som tvåkupiga?
 
Tack för återkopplingen. Blir nog lite extra isolering. Får fundera på hur mycket som är rimligt och som ser bra ut.

Jag har tvåkupigt på det andra taket och de är lite trevligare att gå på och som du säger så är de kanske aningen tätare. Men enkupiga tycker jag är finare och jag har dem redan. För dyrt och onödigt att köpa nya enligt min mening. Tegel håller länge och lite algpåväxt stör inte mig :)
 
Funderingarna går vidare. Jag har varit helt inne på att lägga till lite isolering, kanske 150mm, till de existerande 150mm. MEN, hur blir det med fukt i luftspalten? Mer isolering ger mindre värmeläckage och därför en kallare luftspalt. Fuktig uteluft kan kondensera i luftspalten och ställa till problem. Jag kan mycket väl ha läckage av fuktig inneluft också. Det verkar finnas många olika åsikter om man ska ha luftspalt eller inte.

Jag tycker det låter rimligt att luftspalten fungerar fint när isoleringen (kom ihåg att jag diskuterar inredd vind/snedtak här) inte är "tillfäcklig" utan att luftspalten värms upp. Så är nog fallet för mig nu. Men om jag isolerar mer kan jag få problem med fukt i luftspalten.

Alltså. Om jag ska har luftspalt bör jag inte tilläggsisolera "för mycket". Om jag istället vill isolera mer, så bör jag ta bort luftspalten och välja en diffusionsöppen takpapp. Frågan är hur bra de diffusionsöppna takpappen är.

Svårt det här. Jag tar gärna emot vägledning!
 
Det blev visst tyst i tråden ett tag, men jobbet fortgår. Jag fick hjälp av en vän att plocka ner takpannorna på norrsidan. Ströläkten visade sig vara mycket tunn; antagligen kluven bärläkt. Dessutom inte i fullängd utan i ca 1m-bitar. Det verkar som att råsponten vridit sig på två ställen för det är stora buktningar på två ställen. Ska bli intressant att se när pappen är borta. Pannorna har jag provat att göra rent med stålborste och det funkar finfint. Tyvärr tar det en del tid, så jag ska dra fram högtryckstvätten i helgen och se hur det går.

Just det, jag har beslutat mig för att inte tilläggsisolera för när allt kommer omkring har vi helt ok inneklimat och det är onödigt att störa ett tak som funkar. Däremot ska jag fortfarande åtgärda luftspalten med 25 mm.

Råspont med mera har jag beställt från lokala Woodys med hemleverans och det blev inte mycket dyrare än t.ex. byggmax. Dessutom kunde jag specificera mer i detalj vad jag ville ha. Sen har jag även beställt hängrännor med alla tillbehör (Plannja) från dem också och det blev till och med billigare än byggmax vilket förvånade mig. Det är lätt att tro att något är billigare bara för att man kan kolla upp priserna lätt på internet, men det lönar sig att fråga runt lite också.
 
Bertram skrev:
Råspont med mera har jag beställt från lokala Woodys med hemleverans och det blev inte mycket dyrare än t.ex. byggmax. Dessutom kunde jag specificera mer i detalj vad jag ville ha. Sen har jag även beställt hängrännor med alla tillbehör (Plannja) från dem också och det blev till och med billigare än byggmax vilket förvånade mig. Det är lätt att tro att något är billigare bara för att man kan kolla upp priserna lätt på internet, men det lönar sig att fråga runt lite också.
Ja, det är lätt att lura sig på internetpriserna :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.