Tänkte berätta om ett av mina sommarprojekt som jag precis påbörjat. Hoppas någon vill läsa och hojta till om ni ser att jag gör något fel.

Jag ska slipa bort fula svarta fläckar och lacka förrådsdörrar och entrédörrar. Det skulle vara juste om jag hinner fixa detta och samtidigt göra lite andra saker innan semestern är över.

Jag börjar med förrådsdörrarna som ser ut så här efter en dags arbete.

Trägarageport, verktyg, säkerhetsutrustning, renovering, utomhus, övervakningskamera, plantering, grå stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att pensla på Biltemas färgborttagningsmedel. Det gick sådär, tror inte jag kommer göra det på dörren till vänster. Gjorde ingen större skillnad.

Fortsatte med den nyinförskaffade Speedheater IR. Funkade ganska bra men eftersom jag inte lyckades få av dörren och bestämde mig för att den får sitta kvar så blev den väldigt jobbig att jobba med när man först ska stå och hålla i den i typ 5 min innan man skrapar och sedan sedan fortsätta på nästa ställe.

Dammade av min multimaskin från Bosch, köpte ny ”trekantshållare” och nya slippapper i olika grovlekar som sitter på bättre. Funkade ganska bra men det låter väldigt mycket. Hörselskydd ett måste.

Efter att hållt på ett tag tittade grannen upp bakom busken och undrade vad jag gjorde. Han tipsade mig om sin excenterslip så jag fick låna hans slipmaskin från Ryobi. Den jobbade på och funkade ganska bra. Bättre för lite större ytor och låter inte riktigt lika mycket som multimaskinen.

I slutet av dagen började jag slipa mellanrummen mellan panelen. Där saknar jag en lagom bred skrapa. De jag har är antingen för breda eller för smala.

Nu paus, mat och vila.

Bilder på svarta fläckarna på entrédörrarna.

En entrédörr till en byggnad med trappor, räcken och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanelad dörr med fönster, trappsteg, svarta räcken, lamparmatur ovanför, vit vägg, brun matta och lite himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M
Hur är dörrarna behandlade?

jag har en ekport i en mur, brukar blåsa av den med högtryckstvätt och sedan slipa sidorna lätt för att därefter olja in dem med kinesisk olja i två lager. Behöver göras om efter 3-4år men är rätt snabbt gjort. Detta är alltså en port med två utsidor och västersidan är den som tar mest stryk.
 
Tack för tipset men jag vågar inte köra med högtryckssprutan denna gång.

Ekdörrarna är behandlade med träolja Le Tonkinois Bio Impression i flera lager för ganska länge sedan. Syftet var då att få en matt yta, något jag hört att våra norrländska dörrtillverkare senare sagt att det inte ger ett tillräckligt gott skydd. Något jag kan hålla med om i efterhand.

Förrådsdörrarna är behandlade med någon fusk trälackspray.

Denna gång tänkte jag göra det på riktigt och först köra med en träolja i minst 2 lager med till exempel
Le Tonkinois Bio Impression från Ottossons och sedan lacka dörrarna med Le Tonkinois Vernis oljelack 2-3 lager så att det blir en blank yta som tål mer och stöter bort vätska.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för tipset men jag vågar inte köra med högtryckssprutan denna gång.

Ekdörrarna är behandlade med träolja Le Tonkinois Bio Impression i flera lager för ganska länge sedan. Syftet var då att få en matt yta, något jag hört att våra norrländska dörrtillverkare senare sagt att det inte ger ett tillräckligt gott skydd. Något jag kan hålla med om i efterhand.

Förrådsdörrarna är behandlade med någon fusk trälackspray.

Denna gång tänkte jag göra det på riktigt och först köra med en träolja i minst 2 lager med till exempel
Le Tonkinois Bio Impression från Ottossons och sedan lacka dörrarna med Le Tonkinois Vernis oljelack 2-3 lager så att det blir en blank yta som tål mer och stöter bort vätska.
Jag tror du behöver köra mer än 2-3 lager av Le Tonkinoisen. Jag använder den visserligen på olika delar av min båt (vilket borde vara extra utsatt) men har för mig att det är minst 4-5 lager så fort det ska vara utomhus. Viktigt att mellanslipa innan sista lagren. 3 lager kör jag "inomhus" i båten.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det finns ju också något heter Ryland och Epifanes. Vilka av varumärkena Le Tonkinois, Ryland och Epifanes är att föredra?
 
Dörren på sista bilden behöver nog få ett skydd mot regn. Skyddar samtidigt att regn inte skvätter upp i dörren från betongtrappan
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Unikt namn
Jag tycker att Bachos lilla färgskrapa fungerade väldigt bra att avverka det gamla olje/lack lagret på våra ytterdörrar.

På de djupare delarna av dörren var det lite pilligare. Där grovslipade jag bort oljan med lite gammalt bandslippapper i kornstorlek 80-100 avklippt till rätt bredd.

Finslipde sedan hela dörren med en mjuk
slipsvamp.
 
  • Gilla
mvh och 1 till
  • Laddar…
Om man inte kan lyfta av dörren brukar det vara lättare att skruva loss gångjärnen istället.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag har för mig att jag har skruvat av gångjärnen tidigare men jag minns inte om jag gjorde det på dörrbladet eller på dörrkarmen. Hur brukar man göra, eller spelar det ingen roll?
 
Spelar nog ingen roll men jag brukar skruva loss på karmen.
Så lyfter man lite i dörren med ett koben.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Idag skruvade sonen Gustaf och jag av dörrarna och slipade ner det värsta med Bahcoskrapan. Nu fick vi också användning av Speedheatern.

Mycket enklare att jobba horisontellt än vertikalt.
 
  • Person arbetar med verktyg på träbänk, skyddsmössa, orange jacka, hörselskydd, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mbjs och 8 till
  • Laddar…
Nu har jag skrapat, slipat, kört med oxalsyra och börjat lacka.

Så här ser ekdörrarna ut efter ett lager lack.
Entré med träddörr, stentrappa, svarta räcken, krukväxter och en utomhuslampa på en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädörr med fönster, vit vägg, säkerhetskamera, modern låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser förrådsdörrarna ut efter tre lager lack.
Långt träbord på metallstativ, våtservetter, dammtrasa, platta, röd burk, verktygslåda, smutsigt golv, mattkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 11 till
  • Laddar…
Vad blev det för lack till slut?
 
Le Tonkinois klarlack fernissa. Jag hittade två 1 litersburkar i mitt förråd. Enligt instruktionen ska man lägga på 9 lager i utsatta lägen.

Första 3 mellanstrykningar stryker jag med T-sprit för att få ett så stort lacknetto som möjligt. Därefter planerar jag slipa med 320 papper mellan strykningarna.

Jag har räknat ut att 1 liter räcker till cirka 6-8 strykningar. Första lagret suger mest. Jag har precis gjort slut på en burk. Jag behöver köpa ytterligare 2,5 liter för att få ihop till 9 lager (4 dörrar x 9 strykningar = 36 strykningar totalt). 24 h mellan varje strykning.
 
Nu har jag lackat 7 lager. Regn och annat har gjort att det dragit ut på tiden. ☔️ ⛳️ 🧳 🐱Jobbet gick fortare i början. Och jag var mer entusiastisk.
 
  • Trätrappa, lackad, nedre delen av stången saknas, vit vägg, ren, interiör, vinkel uppåt, detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tågvirke och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.