Häpp, så var det dags igen för ett litet mellanprojekt innan stora rivjobbet sätter igång, senare projekt lagom till påsk :D

Det skall nu bli skjutdörrar till den platsbyggda garderoben i hallen som begåvats med inredning från Elfa. Detta projekt skulle jag egentligen ha startat upp tidigare men tordes inte lägga upp en projekttråd här då pressen skulle bli rätt stor att nåt händer.

Men nu händer det.

Bilder kommer inom en dag eller två på "före" och "under tiden".

Beskrivning: I vår hall i ett radhus från -75 så har det sedan Adam var länsman varit två Marbodal garderober samt en klädhängare som tillsammans inte gjorde någon glad direkt. En önskan om att göra om det fanns på listan men inget hände tills en dag då jag sa att "Nä nu..." :@ och så tog jag släggan och började ta bort garderoberna samt den fejkade väggen, MMS'ade en bild på förödelsen till frun... fick ett "Oj" tillbaka.

Började bygga upp en ny vägg lite mer lagomt dimensionerad baserat på 2"3" samt OSB och gips med hörnskydd. Rackarns bra blev det... In med inredning från Elfa och så fick det vila ett tag, typ tre månader.

Så blev jag inspirerad efter att ha läst här litegrand och röjt i snickeboa. En kompis till mig har ett par otroligt snygga skjutdörrar från KaDesign. Navy heter dom och jag ville ha något liknande. Kosta skjortan, visade det sig men då tänkte jag som god GDS'are, varför inte göra något själv.

Så nu är jag där med dörrarna designat klart och satt första sågtaget i råmaterialet och grovdimensionerat upp ramdelarna.

Det blir två stycken skjutdörrar i ek och mjölkfärgat säkerhetsglas av lamelltyp. 5mm avfasade kanter runt om med 3st "försänkta" spröjs per dörr.

2300x900 per dörr med överlapp i en öppning på 1650 i bredd. Varje dörr får 4 glassektioner. Ramen blir cirkus 30mm tjock och varje dörr kommer nog att väga in kring 50-60kg. Dessa kommer att hänga i kullagrade skjutdörrsbeslag som går i aluminiumprofiler.

Projektet är egentligen inte speciellt svårt utan det gäller bara att vara noggrann då en sned dörr syns väldans bra. Då man sitter i soffan i vardagsrummet så ser man minsta avvikelse.

Prismässigt är det en stor vinst då jag hamnar på mindre än halva priset per dörr inklusive beslag. Verktyg har man ju redan...

Kommer med mer detaljer om ett tag, har ju legat lite på latsidan nu då fokus varit på mer idrottsliga aktiviteter.
 
Kan du ge lite mer detaljer om skjutdörrsbelagen? Pris, inköpskälla, vad att titta efter och tänka på etc.
Jag har ett liknande projekt på listan och samlar idéer (och mod)
/B
 
En ram med en tjocklek på 30mm är stöddigt för en skjutdörr. Upplever du att du behöver så stöddig ram eller är det mest ett praktiskt eller designval?
 
Beslagen heter Rollock 960 och ligger kring 1000-1300 beroende på var man köper dom: K-rauta, Beijer och Fredells har dom. Måste eventuellt beställas. Tar dörrvikt upp till 60kg. Habo verkar vara agent i Sverige.

Då jag kollade runt så såg jag att det fanns alla prislägen och kvaliteter, med en ruskig prislavin vid en mer modest kvalitetsökning.

Mina krav var följande:
* Beslagen skall klara tunga dörrar utan att löphjulen blir deformerade
* Beslagen skall vara mer eller mindre ljudlösa
* Dörrarna skall hänga från taket
* Dörrarna skall sväva fram, glida lätt alltså...
* Konstruktionen skall vara "gedigen", ett mer eller mindre fluffigt krav :p

Idag är det så här oftast:
* Det är mycket plast i konstruktionerna som kommer med rätt dyra skjutdörrar (8000/dörr inkl. beslag och uppåt)
* De beslag som kommer med dörren bygger på principen: rullskena nere, stödskena uppe. Detta medför problem då damm, grus och liknande kommer ner i skenan, det börjar gå ojämnt och ryckigt. Inte för att vi har det speciellt skitigt hemma utan mer för att då börjar Murphys lag göra sig tydlig.

Problemet är nu bara att takbeslag oftast är tänkt för skjutdörrar, dvs typ rumsavdelare eller liknande där det är en fullstor dörr som går med endast en "styrplupp" i golvet. Problemet visar sig i dimensionerna, det kan vara rätt grova beslag om man vill ha en någorlunda kvalitetsnivå och som dessutom klarar en tung dörr. Men det finns... och det finns dyra sådana också som kostar nästan som en skjutdörr bara beslaget.

Så de som har beslag för skjutdörrar som jag kollat på är
www.theofils.se samt www.habo.com
 
Grovleken är främst för konstruktionen då den kommer att innehålla mestadels glas. En grov stomme gör att den inte flexar lika lätt och med tanke på att dörrarna blir 2300 höga så skulle tunnare som kanske kring 20 se tunt ut i förhållande till storleken.

Sidorna blir 90 breda, liksom i överkant. Nederdelen blir 120. Tre spröjs på ca 45mm
 
En prisuppskattning: 1500 för eken, 1000 för beslag samt 3000 för glaset (2500/m2) ~5500 per dörr som skulle gå på kring 11-12000 i det utseende och mått jag vill ha.
 
Sent skall en syndare vakna... Har haft ett långt uppehåll, inte med att göra dörrarna men att skriva i forumet. Nu laddar jag upp bilderna samt återupptar att bli mer aktiv på forumet... Bättre sent än aldrig.

Bilder på G..
 
Här är några bilder från under och efter... Lite bildtext kommer inom kort
 
  • DSCN3769.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3770.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN3778.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0842.jpg
  • IMG_0845.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0846.jpg
  • IMG_0847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0848.jpg
geschwint skrev:
Här är några bilder från under och efter... Lite bildtext kommer inom kort
Snyggt!

--- Mats ---
 
Bild 1, allt prepat innan limning, något glömt? Har fler bilder från boa med detaljer kring dominofräsandet och delarna som sitter mellan glasskivorna, måste bara hitta dom

Bild 2, detalj med de fantastiska dominobitarna

Bild 3, testhängning innan glasen gör de blytunga. Passar finfint... Mm passning, mer om det i nästa inlägg

Bild 4, klart med glaset limmat med fönstersilikon, sitter som gjutna

Bild 5, detaljstudie upp efter dörren mot skenan, passningen är bra. Rätt räknat vid placering av skena...

Bild 6, detaljstudie mot handtag och de fasta spröjsen som delar glasen

Bild 7, en till mot skenorna

Bild 8, lite öppnad dörr med inredning. Mm passning däri, 3mm marginal mellan elfa och den innersta dörren, beräknat utan att testa ... Och det passade :)
 
Och vad stötte jag på under projektets gång och vad skulle gjorts annorlunda?

Materialtjockleken på 30mm var perfekt med tanke på att dörrarna är 2300 höga

Lite mer marginal kanske till inredning för att inte saker i korgarna skall klämmas som inte barnen stoppar i ordentligt

Urfräsningen för fingrarna skulle varit djupare, kommer att fräsa till dom någongång... När jag inte har något att göra..

Kanske något sparkskydd, typ list eller nåt i nederkant på utsidan av dörrarna för att skydda lite. De skulle fästas mot golvet. Har bara inte hittat något som ser vettigt ut. De flesta bygger på att skena ligger i botten

Domino, helt underbart och helt möjligt att glömma i bredare läget, och oops, ingen styrning. Fast det gick att fixa genom att den slot som skulle vara bredare fick vara tight. Mät två gånger eller mer samt kolla alltid inställningarna på maskinerna innan det fräses eller sågas.

I övrigt var det ett kul projekt som jag gärna gör igen. Det var äventyrligt att bearbeta materialet i snickeboa med tanke på allt man har i boa och materiallängden, 2400mm och längre. Ni skulle bara veta hur jag fick fräsa för att få till det, inte så frikostigt med utrymme direkt, långsidorna fick läggas på ett hörn på festobordet på diagonalen med 1 meter hängande på var sida och fräsa på det sättet. Lite fjädrande var det. Och så fick man flytta efter för att fräsa där tvingarna blockerade.
 
Ser bättre ut än köpe! Skitsnyggt!
 
geschwint skrev:
Kanske något sparkskydd, typ list eller nåt i nederkant på utsidan av dörrarna för att skydda lite. De skulle fästas mot golvet. Har bara inte hittat något som ser vettigt ut. De flesta bygger på att skena ligger i botten
Jag har en fundering på ett likande projektproblem.
En eklist 60*15, som är rundad på ovansidan/sidorna.
Fräser två smala spår längsgående i den, ca 6-8mm djupt.
Monterar smala stift/lister i botten på dörrarna som glider i dessa spår.
Limmas med dubbelhäftande tejp, eller skruvas med snygga mässingskruvar.

Tanken är att man får både styrning av dörrarna, och en får en hållandevis "mjuk" list att sätta fötterna på om man kliver nära gardroben.

Inspirerad av en alulist jag sett på en dyr fabrikslösning jag såg på ett byggvaruhus.
 
Väldigt fint och välgjort! Tummen upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.