Vi har en ytterdörr som slår i dörrkarmen i övre delen av dörren.

Jag stod och begrundade gångjärnen och noterade två saker:
- Det översta gångjärnet är skevt.
- Den översta skruven i det översta gångjärnet har gått av.

Vidare så undersökte jag hur dörrkarmen satt fast i huset, och det visar sig att det enbart är spik som håller fast karmen!

Nu är planen att det här ska fixas. Dörren i sig är fortfarande i okej skick (parhus från 1981) så det ska bara renoveras och göras smidigt. När justeringarna har gjorts ska vi även måla dörr, -karm och -foder vita.

Några funderingar och frågor härav, som Google inte kan hjälpa mig med:
- Ska dörrkarmen verkligen sitta fast med *spik*? Karmskruv känns som ett bättre alternativ, men vad vet jag...

- Måste jag lossa hela karmen för att få ut den befintliga spiken (ingen tång som jag sett når in i karmskruvshålet)?

- Nya gångjärn ska köpas in. Är det snyggast med vita, eller ska man köra på svarta? Fönsterkarmar och -bleck ska så småningom bli vita också. Naturligtvis subjektivt, men jag tar gärna emot åsikter.


Det var nog allt för nu, vore jättetacksam för svar och tankar kring detta! :)
 
Spik har man fäst dörr och fönsterkarmar med sedan förra istiden ungefär. Nu ska du använda karmskruv precis som du tänkt. Lättast är ju att ta bort fodren runt dörren och ta fram bågfilsbladet och såga av spikarna. Eller använd tigersågen om du har bråttom.

Vad du gör med gångjärnen är förstås en smaksak. Jag skulle måla dom vita eller använda gångjärn med samma ýtfinish som övriga beslag på dörren (trycken etc).

Renoverade själv en ytterdörr i ek från 1947 i höstas. Tog en jäkla tid att slipa pga dörrens utseende, men slutresultatet blev toppen. Helt klart värt besväret och kul att kunna återanvända gamla prylar som det inte är något fel på.
 
Fundering:
Om jag sågar av spiken, kommer ju den delen som blir kvar att vara i vägen för karmskruven sen. Eller det kanske inte spelar någon praktisk roll?

En sak som jag glömde:
Översta skruven i översta gångjärnet är som sagt av. Hur tar man bort den halvan som sitter i dörren på bästa sätt?
Jag började att borra i den igår, men hade ingen bra metallborr tillgänglig. Men det torde väl vara enda sättet (att borra bort den alltså)?
 
Ok, jag tänkte mig att du tog bort hela dörren vid renovering. Det var kanske fel?

Om du inte ska ta bort dörren helt vid renovering så kan ju spiken sitta kvar OM dörren sitter i rätt läge. Den kanske funkar ok om du byter eller knäcker till gångjärnet.

Borra bort spiken verkar jobbigt. Då är det ju bättre att borra nya hål för karmskruven (14mm),

Att borra bort den trasiga skriven är rimligen det vettiga sättet, använd en så liten borr som möjligt och ta sedan en större.
 
Tanken är att jag tar bort dörrbladet, men inte karmen om jag inte måste.

Anledningen till att jag vill ha karmskruv är för att karmen idag sitter löst. Nya hål verkar vara det enklaste. Visst fäster man karmskruven i väggen (lättbetong i detta fallet)?

Jag tänkte först också att måla om gångjärnen, men iochmed att ett av dom är snett känns det säkrast att byta allihopa. Ska kolla pris idag hos min lokala byggbutik.

Tack för alla svaren Mathias! Återkommer med rapport.
 
Det finns speciella karmskruv för betong - tänk även på att man måste ha ett verktyg för justering. Nu var det ett tag sen jag gjorde min dörr men man borrade ett 13mm hål i karmen - sen ett mindre i väggen. Om karmen sitter rakt kan du göra detta innan du monterar bort fodret och sågar av spikarna så blir det enklare och du slipper ha 4 armar.

Gångjärn som är snea går att räta med ännu ett special verktyg - men de kan nog inte göra mirakel.
 
Handlade lite idag... Köpte nya gångjärn, karmskruv och -verktyg.
(Sätter för övrigt karmskruven i plugg, vilket torde funka bra.)

Efter att ha bytt alla gångjärnen blev det ännu värre än innan. Hann sätta upp en karmskruv innan jag såg vad det var för fel - Det är inte karmen som är skev, det är dörren som inte sitter på samma avstånd från karmen...! Hur tusan går det till??

Bifogar foton som dels visar projektet, och på detaljfotona kan man tydligt se att dörren sitter "diagonalt" så att säga. Dvs, om man tittar på den utifrån, så går den i vänster överkant, medan det finns en glipa i vänster nederkant. Och i höger överkant är det lika stor glipa som vänster nederkant.

Jag fattar inte, är det dörren som är felskapt från början?
Vad gör man åt detta? Tänker två saker:
- Gör djupare hål för gångjärnen i de två övre utfräsningarna. Verkar jättejobbigt och kräver nog sin kunskap. Men då hamnar ju gångjärnet i fråga längre in i dörren och dörren hamnar därför närmare väggen.
- Böjer gångjärnen på nåt sätt (verktyg eller med hjälp av byggfirma).

Suck. :|
 
  • P1050287.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050292.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050296.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
hej. träet i dörrblad och karm är ju inte dött. det rör ju på sig.
behöver inte va fel byggt.
även gångjärn slits.
jag skulle gjort som gjort bytt gångjärn. sedan kollat karmen att den sitter bra. helst inte justera eller sätta nya karmskruv(är karmen loss ska man ju skruva dit nya skruv).
sedan om dörren fortfarnade tjärvar. så tar jag fram hyveln.
kolla på bladet var det tar. märk med penna, hyvla och slipa. sedan testa tills dörran "löpper fritt". ta ej för mycke.
efter arbetet på dörren så målar du den.
vet att jag skriver konstigt så kom med funderingar
 
Det troligaste är väl att den där dörren blåst upp vid något tillfälle och då har man knäckt gångjärnen och karmen har lossnat lite. Karmspiken som lossnat, det är uppe till höger utifrån sett antar jag?

Egentligen behöver du ett långpass för att kolla hur karmstyckena sitter och sedan diagonalmäter du för att se att hålet inte är en romb. Går det inte att justera karmen är det ju bara ta fram hyveln som henke beskriver.
 
B
diagonalmått kan man inte lita på i detta fall!!!!
hade varit nya dörr så hade det gått bra.
varför då??
jo. man va inte lika noggrann. så klart va man noggrann när dörren kom dit.
men när spik användes som karm fästning. så va inte allt exakt på mm
 
Jag ser 2 alternativ.

1, Sätt karmskruv och se om du kan rikta karmen på så vis.

2, fungerar inte alternativ 1, knäcker du gångjärnet både uppe och nere. I ditt fall nedre gg skall knäckas i karmdelen framåt dörren och de övre gångjärnen skall karmdelen knäckas bakåt. (detta fungerar om dörren tippar framåt och det finns utrymme i överkant. annars är alternativ 1 bäst och in absoluta nödfall hyvla av.

Har du kollat så inte dörren tippar framåt? lagt ett vattenpass på dörren?
 
Tack för svaren!

Dörren har garanterat blåst upp många gånger tidigare. Och ja - karmen är som lösast i övre högra hörnet utifrån sett.

Har inte kollat om dörren sitter i nivå, ska göra det i morgon.

Men, jag funderar... Oavsett om det är romb eller inte, så borde ju dörren sitta lika tätt mot karmen längs med hela gångjärnssidan, i synnerhet nu när jag investerat i nya gångjärn?
(Glipan mellan karm och dörr uppe till höger är ca 3 mm)

Sätter jag tillbaka dom gamla gångjärnen så blir det betydligt bättre (dvs som innan; dörren går i, men den går åtminstone att stänga utan att ta i som en gnu).

"Knäcka gångjärnen" känns som den bästa lösningen. Hur gör man?

Ska sätta i resten av karmskruven också, känns som en bra idé. :)
 
B
ibland hjälper inte knäckning.
ska fa beslag till dörren också som hindrar mer skada.
om du vu vill knäcka i dörren. så va försiktig. har knäckt sönder gångjärn själv. åker inte gångjärnet så gör skruvarna det.
 
Redigerat av moderator:
Skall du knäcka skall du använda en gångjärnsknäckare. FInns några fulsätt utan men vet man inte vad man gör, så gör man mer skada än nytta.

Men jag tror att du i första hand skall se till att karmen riktas upp, för bästa resultat.

Om du nu vill ha samma glipa runt om så måste du också bestämma hur du vill nå dit, angripa problemet dvs karmen eller anpassa problemet efter dörren dvs hyvla så det blir lika runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.