Hej!

Ska sätta igång med renoveringen av vår tvättstuga. Huset (sutteräng) är byggt 1968 med platta på mark och lättbetongstomme. Tvättstugan ligger på nedre plan i "källardelen" och har en långsida och en kortsida mot yttervägg under mark. Övriga väggar angränsar mot andra rum. Ny dränering och tillägsisolerat utifrån med isodrän gjordes 2005. Mekanisk FTX ventilation med värmeåtervinning.

Tvättstugan ska endast användas som tvättstuga och det ska finnas en ho/vask med kall och varmvatten. Idag finns det kakel på väggar och klinker på golv från byggnadsåret. Jag har rivit ungefär hälften av kaklet på väggarna. Följande ska göras:

1. Riva kakel och klinkers
2. Bila upp runt befintlig golvbrunn och ersätta med ny. Även dra ett 70mm rör till en vask/ho som vi ska ha i tvättstugan
3. Dra om lite el
4. Ny klinkers och kakel på golv och väggar.
5. Dra nya rör till tvättmaskin och diskho.
6. Någon enkelt köksskåp med bänkskiva och diskho från Ikea ska installeras.

Lite frågor och funderingar jag har.

1. Fuktspärr? Lär knappast finnas någon idag och jag ställer mig tveksam till om det ens behövs någon remsa runt golv/vägg med tanke på att det inte ska duschas eller badas i detta rum och att 50% av väggarna är under mark och angränsar mot yttervägg. Vad är er åsikt?

2. Golvbrunn. Hur nära vägg ska ett 70mm rör komma upp ur golvet och hur högt ska det gå över FG? Det är detta rör som avloppet från tvättho och tvättmaskin ska gå till. Den nya golvbrunnen ska vara där eftersom det redan fanns en gammal och då vill jag gärna byta den.

3. Jag står i valet och kvalet om jag ska dra om elen själv elle inte. Det är endast lite vägguttag som ska placeras om. Stommen är av lättbetong och jag vet att det är ganska lätt att fräsa in vp-rör i lättbetongen. Tycker ni att jag ska göra det själv eller inte? Bör jag ha egen matning till tvättmaskinen?

Något annat ni kommer på som jag bör tänka på? Övriga tips eller funderingar är gärna välkommna. Ska lägga in lite bilder på renoveringen tänkte jag.
 
1. Om du ändå "gör jobbet" så känns det väl lite synd att inte dra på lite tätskikt också? - Det är ju trots allt krav på det även i tvätstuga (golv, en bit upp på vägg) - Jag håller själv på med badrum som tagit en del av den gamla tvättstugan i anspråk så jag gör om den också, jag kör biltema tätskikt där... det är ju godkänt och skall bara stå emot en ev. "katastrof" när/om den inträffar...

2. Skriv en rad under vvs..

3. Omöjligt att svara på, jag vet ju inte hur mycket du kan om el, men det är ju faktiskt olagligt så det är väl svårt att uppmana folk att begå en brottslig gärning, men du kan säkert kolla med en elektriker och fråga om du får fräsa in rören själv enligt ritning från honom, så kan han inspektera allt och dra kablar innan du st'änger väggen... bör väl vara en hyfsad kompromiss?

MVH: Marcus
 
hej.
Du kanske bör ha ngn form av pax fläkt eller luftavfuktare?
 
Tack för svaren. Kanske ska dra en remsa runt golv/vägg. Nu är iallafall allt kakel och klinker rivet. Gick faktiskt ganska fort med min bimaskin från Jula :). Nu börjar det jobbiga. Bila upp runt golvbrunnen.
 
Lite bilder:
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man verkligen ha fuktspärr i tvätstuga om den är under mark? Riskerar man inte att fukten trycks upp i väggarna med skador där som följd då? Jag hade plastmatta i min tvättstuga och det gillades inte av någon av de besiktningsmän jag har haft dit. En tyckte tom att det var tveksamt med fuktspärr i dush i källaren..
 
Jag hade nog skippat fuktspärren, ev bara spädd primer för klinkrets skull.

Fasså Festool damsugare å Jula bilmaskin hmm... skärpning hehe...
 
Hehe... Dammsugaren är nog det bästa köp jag har gjort men man kan inte lägga hur mycket pengar som helst på verktyg. Frugan blir galen då :)
 
En liten uppdatering med bilder. Det tar tid minst sagt :)

1. Gammal dörrkarm riven och ny karm och dörrblad insatt.
2. Väggar är spacklade
3. Golvet är upp-bilat och ny brunn och avlopps-rör till Vask/Ho/TM ingjutet
4. Flytspackel på plats
5. Gipstak uppsatt och tak och alla ventilationsrörs-trummor spacklade och målade.

Nu ska det på "lite" tätskikt ikväll och sen gissar jag att kaklingen blir klar någon gång nästa vecka. Äntligen!! :)

Efter det ska röris hit och dra lite rör och koppla in radiatorn. Inte så långt kvar nu.
 
  • IMG_0992.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0993.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0994.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0995.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0996.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0997.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0998.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med Smiler om att inte fuktspärra källargolv.

Jag har också hört/läst om att fukten från marken kan vandra ut i väggarna då,
sk kapilärt uppstigande markfukt.
 
Har gjort om en tvättstuga med liknande förutsättningar. Sutteräng byggt 1962, platta utan isolering under, en långsida under mot yttervägg under mark.

Angående fuktspärr konsulterade jag ett flertal yrkesmän och alla tyckte jag skulle skippa tätskiktet på golvet bortsett från där brunnarna skulle vara. En fukttekniker (heter det så?) från Munters avrådde bestämt från att ha tätskikt eller plastmatta på golvet.

De menade att fukt kommer att tränga upp via plattan och har man fuktspärr finns stor risk att den tar sig upp i väggarna med skador som följd. Killen från Munters rekomenderade klinkers i och med att fukten då tränger upp genom fogarna.

Jag körde på deras rekomendationer.

// stOra_m
 
Hej igen :)

Ny uppdatering!

1. Kaklingen helt klar. Blev kanonfint tycker jag!
2. Elektrikern (granne nr: 1) har varit här och kopplat om två 3-fas uttag till 1-fas. Nya vägguttag uppe och taklampa inkopplad.
3. Jag har limmat dit Gapro kantlister mot innerdörrskarmens smyg. Lite målning bara så är det klart.

Nu är det endast rörmokaren (granne nr: 2 :)) kvar som kommer om 1-2 veckor och drar in rör från pannrummet som ligger vägg-i-vägg med tvättstugan. Bänkskiva, köksunderskåp, diskho ska beställas från Ikea och sen är det nog klart tror jag.

Lite nya bilder...
 
  • IMG_1070.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1071.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1077.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1078.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1081.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1086.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips: Jag köpte en riktig tvättbänk 120 x 60 som monterades på IKEAs underskåp.
Stomen under hon måste modifieras något (enklet jobb), men i övrigt inga problem.
Det är samma rostfria tvättbänk som sitter på de kommoder med plåtskåp och trådbavkar som säljs som en enhet. Hon är betydligt djupare än en vanlig diskbänkho.

Lite dyrare, men också mer praktiskt.
 
Tackar för tipset. Velar lite fortfarande vilken typ av ho/underskåp med mera vi ska ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.