Hej,

Pga en vattenskada orsakad av att toalettstolens vattenbehållare sprack så har detta projekt inletts.Skadan är åtgärdad och nu skall toaletten byggas upp. Därför skapar jag denna tråd med lite frågeställningar.
Rummet är ett litet rum (2.4 kvm) med toalettstol och handfat utan golvbrunn beläget på andra våningen (träbjälklag).

Först ut gäller en ny toalettstolen som skall vara en vägghängd pga "avloppsdesignen".

- Är Hafa Moon av bra kvalitet eller bör man istället satsa på en IFÖ (eller liknande)?
- Spolsystemet, skall detta sitta "innanför" fuktspärrar eller skall det byggas in i väggen? (borde väl vara rimligt att fixa väggarna/golvet, fuktspärra, montera spolsystem och kanske fuktspärra ytterligare runt fästpunkter. Sen klä in spolsystemet och sätta klinker/kakel)

Alla synpunkter är välkomna!
 
Först vattentätas rummet, sen monteras cisternen/fixturen. Efter det byggs det hela in. Personligen förstår jag inte varför du vill minska ner ett redan litet rum för att vägghänga muggen.
Det finns bakåtspolande toalettstolar som inte behöver byggas in.
 
jocke4u skrev:
Hej,


Först ut gäller en ny toalettstolen som skall vara en vägghängd pga "avloppsdesignen".

- Är Hafa Moon av bra kvalitet eller bör man istället satsa på en IFÖ (eller liknande)?
- Spolsystemet, skall detta sitta "innanför" fuktspärrar eller skall det byggas in i väggen? (borde väl vara rimligt att fixa väggarna/golvet, fuktspärra, montera spolsystem och kanske fuktspärra ytterligare runt fästpunkter. Sen klä in spolsystemet och sätta klinker/kakel)

Alla synpunkter är välkomna!
Välj Ifö, Geberit, IDO eller Gustavsbergs inbyggnadssystem om du vill ha kvalitet.

Vilket fabrikat hade WC-stolen som sprack? Var det åverkan eller fabrikationsfel?
 
Jag skulle också välja en bakotspolande fast. Vi valde en IFÖ men det känns svagt. nodulen har krånglat max och hela IFÖ sign är ju plast **s**k***i**t*** om du ursäktar. har svårt att tro att de andra märkena är bättre kvalitet.

Vår IFÖ sign rann under flera veckor. Dvs vatten rann bakom stolen vid spolning ut på golvet. Efter massor av krångel.....
 
BAS skrev:
Först vattentätas rummet, sen monteras cisternen/fixturen. Efter det byggs det hela in. Personligen förstår jag inte varför du vill minska ner ett redan litet rum för att vägghänga muggen.
Det finns bakåtspolande toalettstolar som inte behöver byggas in.
Tack för svaren!

Nä, det klart...man kanske skall ha en bakåtspolande golvtoa. Golvstående toastol var faktiskt min ursprungliga tanke då en vägghängd belastar väggen mer. Jag hade blivit tvungen att förstärka mer än vad som är gjort.
Skall kolla lite mått på detta...

Den gamla toastolen var en Gustavsberg men från -73. Tror den gick läck pga utmattning eller om min 6-årig har busat (inga bevis dock :) ).
 
O
Men om det är en toalett då behöver du väl inte fuktspärr? eller är jag ute och cyklar nu?
Det är väl bara i badrum som det behövs tätskikt?

Men inte vet jag! jag har bara fått för mig!
 
Ok, nästa fråga då :)

Så som jag har tolkat BBV reglerna (Byggkeramikrådets branschregler för våtrum) så skall en gästtoalett (som min klassas som) ha tätskikt på golv och minst 5 cm upp på väggarna.

- Är det rätt tolkat?

Sen vad det gäller underlaget så har jag tänkt (pga träbjälklag 60 cm c/c) om man ser ett snitt.

1) Klinker
2) Klinker-fix
3) Tätskikt
4) 8 mm flytspackel (fiberarmerande med elslingor i)
5) 13 mm golvgips
6) 22 mm golvspånskiva (existerande)

Rätt eller fel?
 
Ska inte även gästtoaletter from i januari 2009 ha tätskikt hela väggarna?
 
Sjörre skrev:
Ska inte även gästtoaletter from i januari 2009 ha tätskikt hela väggarna?
Skall kolla men känns inte rimligt. Eftersom det inte finns dusch eller liknande så blir ju inte väggarna blöta så länge det inte är läckage och då lär ju vattnet strömma ut genom dörren (eller möjligen om dörren är stängd tills det kommer upp till taket :) )

Med krav på tätskikt i gästtoaletter är ju överlag ganska konstigt.....varför inte också köket (och vardagsrum som jag har i ett och samma stora rum)
 
Åsa76 skrev:
Jag skulle också välja en bakotspolande fast. Vi valde en IFÖ men det känns svagt. nodulen har krånglat max och hela IFÖ sign är ju plast **s**k***i**t*** om du ursäktar. har svårt att tro att de andra märkena är bättre kvalitet.

Vår IFÖ sign rann under flera veckor. Dvs vatten rann bakom stolen vid spolning ut på golvet. Efter massor av krångel.....
Ledsen, men jag misstänker att det inte är ditt val av material som gick fel här. Monterar man fel så läcker det, svårare än så är det inte. Ifö har en av de erkänt bästa inbyggnadssystemen på marknaden. Läcker det där du beskriver är det antagligen felmonterat tyvärr. Cicternen är plast, själva fixturen är i stål precis som alla andra fabrikat.
 
Sjörre skrev:
Ska inte även gästtoaletter from i januari 2009 ha tätskikt hela väggarna?
Jag blev våtrumsbehörig i december 08 och då nämndes inget om att det skulle komma krav på tätskikt på väggarna på en toalett.

Reglerna ändras visserligen från dag till dag känns det som men just detta krav känns orimligt.
 
Har idag varit och handlat golvvärme och pratade med kakelfirman såklart och följande gäller i mitt fall:

Tätskikt på golv och 5 cm på väggarna

Rörande underlag för golv så är det:
1) Klinker
2) Klinker-fix
3) Tätskikt
4) 13 mm flytspackel (fiberarmerande med elslingor i)
5) 22 mm golvspånskiva (existerande)

Dvs ingen golvgips.
 
jocke4u skrev:
Skall kolla men känns inte rimligt. Eftersom det inte finns dusch eller liknande så blir ju inte väggarna blöta så länge det inte är läckage och då lär ju vattnet strömma ut genom dörren (eller möjligen om dörren är stängd tills det kommer upp till taket :) )

Med krav på tätskikt i gästtoaletter är ju överlag ganska konstigt.....varför inte också köket (och vardagsrum som jag har i ett och samma stora rum)
Hade nämligen anticimex här och besiktigade (pga byte av hemförsäkring) och tyckte han nämnde detta, men jag kanske missförstod honom..
Hantverkaren som gjorde vår toalett resonerade som så att "det kostar c:a 800 kr extra att fuktspärra hela väggarna så varför inte göra det när man ändå håller på"?

Här kommer en bild på nyss färdiga toaletten... :)
 
  • CIMG0800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jo det är ju "bara" 800 kr i sammanhanget men om det inte fyller någon funktion och/eller finns normer som kräver det så är det ju som att måla reglarna innan man gipsar ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.