Halloj,

Tänkte jag skulle dela med mig om vårt lilla projekt.
Vi har ett litet hus i Malmö som är från 1928 i tegel, två våningar plus källare och vind.
På tomten som är på strax under 900 m² har vi två "flygelbyggnader" som ligger i absoluta tomtgränsen, båda är från förra sekelskiftet och i teget. Det är ett rökeri i två våningar med vind och ett stall med vagnslider och höloft.

En trevlig miljö som man ju försöker bevara så gott det går och återställa efter bästa förmåga.

Nu är det ju så att jag gillar bilar, så just nu har vi 3 st och en MC. Eftersom jag inte direkt är gjord av pengar så är ingen av dem direkt nya och behöver därför underhåll då och då. Hojjen trivs bra i vagnslidret, men där är inte plats till att få in en bil, dessutom kan jag inte köra dit eftersom tidigare ägare har gjutit en enorm cementplatta öster om huset där man kan parkera upp till 6 bilar (3 i rad, 2 i bredd).

Så jag tänkte bygga ett litet garage i samma traditionella stil som husen, ca 4 m brett och 7 m djupt, så jag får in en bil i taget och kan ge den lite kärlek.

Så bygglov är inskickat med grannars påskrifter, allt ser lovande ut.

I fredags kom beskedet. Jag får max bygga 14 m². Sen går jag utanför gällande detaljplan över området för hur stor del av tomten som får bebyggas.

Om jag vill överklaga så skall jag vända mig till... OM? Det är klart jag vill! Ingen av grannarna kommer att störas av detta och det kommer inte att skymma nån utsikt eller förända intrycket av fastigheten.

Fortsättning följer när jag har pratat med byggnadsnämden!
 
Stå på! Husk å få med stor innvendig takhøyde slik at du eventuelt kan bygge hems eller ta inn en billøfter.
 
Då var det dax för en liten uppdatering!

Har idag haft möte med handläggarna på stadsbyggnadsnämden. Överraskad av hur smidiga och bra de var att ha att göra med.

"Den extra ytan är inga större problem, men du måste få alla grannunderskrifterna!"
"Vi har varit ute och tittat på ditt hus, för det verkade lite ovanligt med uthusen"
"Har du tänkt igenom det här, vi är lite oroliga att ditt garage inte blir helt optimalt."
:D

Så efter lite diskussioner fram och tillbaka så har jag nu en ny planskiss som dessutom ställer garaget precis där jag ville ha det. Nu skall det på nya grannunderskrifter och sen är det bara att köra! -Jippie! ;D

Taklyft lär det inte bli. De få gånger jag behöver en lyft åker jag till en kompis som har en. Hellre fri golvyta.
 
Rama in dem och se gärna till att ha kaffe och kaka framme när det ska besiktigas.
Sådanna pärlor måste man vara rädd om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.