R
Utanför vardagsrummet har jag ett fantastiskt trädäck med kvällssol som dock är behäftat med ett litet fel. Det har inget slut alls, varken staket eller kant, så den som sitter med ryggen mot kanten riskerar att halka av ganska lätt. 30-40 cm från altanens kant står det en häck för insynskydd som naturligt ramar in altanen, ett staket eller något runt skulle kännas löjligt.

Min tanke är följande: Jag har en L-formad "vallgrav" mellan altan och häck som på längden är 2,5 respektive 3 meter cirka. På andra sidan trappan ned från altanen finns ett område på cirka 45*45 cm. Underlaget är jord. Jag tänkte helt enkelt köpa lite plank och bygga "odlingslådor" i dessa mått och lägga in mellan altanen och buskarna och där odla lite klassiska sommarbär, till exempel hallon, smultron och jordgubb samt lägga in ett par kläckväxter som kan klättra uppför ett par stoplar som står där på altanen. För att hindra total kaos, med tanke på att tex hallon sprider sig via rotskott, tänkte jag bygga ett par mellanväggar i lådan som hindrar det. Lådan bör bli, om jag räknat rätt, cirka 10-15 cm högre än altanen, så det blir en "kant" som gör att man inte längre riskerar att trilla av altanen och in i häcken om man lutar sig bakåt.

Var på lokala brädgården och kollade på tryckimpregnerad trall och projektets kostnad exkl. växter och jord skulle ligga på 3-400 kronor.

Så, är det någon som ser en uppenbar miss och kan stoppa mig innan jag gör något dumt? Eller har någon kommentarer kring projektet, tips, förslag, idéer? Var inte blyga, jag tar tacksamt emot allt.
 
Som "säkerhetskant" betraktat så är väl dina tankar bra. Jag har ett liknande problem. Kanske lite tvekan till att använda tryckimpregnerat trä i blomlådorna med tanke på gift i tryckimpregneringen som kanske kan sprida sig till bären.
 
R
Dessutom så blir det snyggare ön att ha en jordvallgrav nedanför också, tycker jag.

Okej, hur gör man då? För vanligt trä kommer ruttna ganska omgående om man inte gör något, till exempel klär insidan med takpapp. Och så har jag problemet att det skall oljas regelbundet.

Hur giftigt är det?
 
Det finns väl två olika grader av giftighet, anges med bokstavsbeteckning, men jag vet inte vilken bokstav som är giftigare än den andra. Någon kunnigare person som kan det här med trädgård bör nog uttala sig.

Jag kommer nog att sätta en bräda på kant så att inte stolen hamnar utanför, men samtidigt så blir det ju en "snubbeltråd"
 
Har byggt odlingslådor i tryckt virke utanför vår inglasade uteplats, har lagt vi har dem i nivå med trädäcket men för att få en markering kanske det går att höja dem några cm ovanför trädäcket...
Mvh Jante
CIMG1532.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju klä insidan av de tryckimpregnerade lådorna med plast eller ett gummimembran så ska du inte behöva vara rädd för impregneringen. Välj gärna svart plast/gummi så syns det inte så bra. Den överliggande brädan som Jante har lagt på sin låda är snygg och prydlig och kommer också dölja plasten/gummit på insidan.
 
Biltema har murarhinkar och lådor i svart plast som du kanske skulle kunna klä in med tryckat, typ 80x40cm som störst tror jag, vet ej om de är mindre giftiga dock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.