Hej,
Med elsituationen som den är så har jag börjat ett projekt att automatisera hemmet baserad på elpriset, via Home Assistant. Ett av objekten jag vill styra smart är vår Nibe Fighter 200P frånluftsvärmepump. Tänkte att det skulle vara enkelt gjort eftersom att det är en enkel maskin. Se elschema nedan:

Schematisk ritning av värmepumpssystem med numrerade delar och förklarande textlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag har gjort är att koppla på mig med en flerkanalsswitch efter vridomkopplaren (8) som är inringad på bilden, så att jag kan bestämma vad som går och när. T. ex. ventilationen styrs på ute-och-inne temperatur, kompressorn (och ventilation) får gå när elpriset är lågt och elpatronen får gå när elpriset är jättelågt. Funkar perfekt, rent styrmässigt, men som synes till vänster i elschemat finns bara 4 "officiella" kombinationer genom vridomkopplaren - ingen av dom med bara ventilationen i drift (switchen längst till vänster).

Skiss av fyra växellägen för en enhet med beskrivningar av varje läges funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så i de fall där jag vill ha ventilationen på (ex. varmare inne än ute) men elpriset är högt (kompressor av), så blir den inbyggda styren i VP:en sur och påstår att kompressorn är trasig. Fine, men grejen är att även när kompressorn tillåts igen så tycker den fortfarande att kompressorn är trasig, dvs. den startar inte igen förrens man har gjort en norsk reset.

Slingan från vridomkopplaren ser ut att gå hela vägen igenom pressostater och sedan till Relä 1 på kretskortet.

Schematisk ritning av elinstallationen för en kompressor, med fokus på kompressorns anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället får att gå på efter vridomkopplaren, kan jag sätta en kontaktor på fasen (brun) mellan Relä 1 och kompressorn? På så sätt borde VP:ns styr tro att kompressorn går även om den inte gör det, och jag borde slippa blockerande larm varje gång elpriset har varit högt.
 
  • Gilla
mickefoto
  • Laddar…
Hej,
Även om det inte var något vidare intresse för detta så tänkte jag ändå svara mig själv att det funkade utmärkt att göra som ovan, ifall någon annan med en Nibe 200p vill göra samma sak. :)

Så istället för att gå på signalen till kompressorn satte jag alltså en kontaktor efter styrkortets relä som slår av och på enligt överordnad styr. Jag använde en 3-polig kontaktor och bryter samtliga ledare.

Inga larm, men däremot får man stå ut med att indikatorlampan för kompressordrift lyser även om kontaktorn är bruten.
 
  • Gilla
mickefoto
  • Laddar…
H Hyperspam skrev:
Hej,
Även om det inte var något vidare intresse för detta så tänkte jag ändå svara mig själv att det funkade utmärkt att göra som ovan, ifall någon annan med en Nibe 200p vill göra samma sak. :)

Så istället för att gå på signalen till kompressorn satte jag alltså en kontaktor efter styrkortets relä som slår av och på enligt överordnad styr. Jag använde en 3-polig kontaktor och bryter samtliga ledare.

Inga larm, men däremot får man stå ut med att indikatorlampan för kompressordrift lyser även om kontaktorn är bruten.
Snyggt! Vad använde du för kontaktor och vad styr du kontaktorn med? Märker du stor skillnad i tillgång på varmvatten under dagen?
 
Redigerat:
E Ekgbg skrev:
Snyggt! Vad använde du för kontaktor och vad styr du kontaktorn med? Märker du stor skillnad i tillgång på varmvatten under dagen?
Hej,
Använde Schneider LC1-K0910P7. Säkert överkurs men hade redan sådana tillgängliga.
Ovanpå det har jag en Sonoff Dual R2, och en Sonoff S26R2ZB som kan bryta matningen till hela maskinen och då med ytterligare en kontaktor för fläkten i tilluftsaggregatet. Jag bytte även ut termostaten för tilluftsvärmen/cirkulationspumpen till en Sonoff ZBMINI-L så jag har koll på den med.

Just nu går kompressorn ca. 3-6 timmar per natt beroende på elpriset och varmvattnet har inte tagit slut ännu, men vi får se när det blir kallare och det behövs mer värme i tilluften.
 
  • Gilla
Ekgbg
  • Laddar…
En följdfråga, testade du att sätta en kontaktor på den bruna fasen som du skrev tidigare i tråden? Varför valde du inte den lösningen? Ser du nackdelar?
 
Redigerat:
E Ekgbg skrev:
En följdfråga, testade du att sätta en kontaktor på den bruna fasen som du skrev tidigare i tråden? Varför valde du inte den lösningen? Ser du nackdelar?
Hej,
Nej, testade aldrig detta men det borde fungera. Enligt elschemat matas driftkondensatorn av nollan eller blå och sen tillbaka till kompressorn via svart, så bryter man bara fasen så ska det räcka. Men eftersom jag ändå hade en 3-pol kontaktor så kopplade jag in samtliga ledare.
 
  • Gilla
Ekgbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.