Tänkte dela med mig av mitt lilla projekt. Jag tyckte mitt garagegolv var så tråkigt och svårstädat så det var dags att fixa till det lite. Lite olje- och färgspill här och där och lite sprickor.
Efter en hel del sökande på nätet så satte jag igång.

Före.
Obehandlat betonggolv i garage med olje- och färgfläckar; barnleksak och föremål synliga, innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åkte och hyrde en betongslip och damsugare och körde ner hela golvet rejält. Garaget är på ca 23m2 så det gick på en eftermiddag/kväll.

Garagegolv under renovering med betongslip och dammsugare efter slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skaplig skillnad :)
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Stort sett blev golvet jämnt och fint. Från brunnen och ut mot porten så var golvet rätt gropigt. Där blev det till å spackla, Körde med Rep&fix från bostic. Blev kanon.
Jämnt spacklat garagegolv som övergår till en gropig yta mot porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat betonggolv med slät vit övergång till ojämn, grå betongyta nära en port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen spårade det ur och blev resten av golvet också :) (vilket jag inte ångrar att jag gjorde)

Renoverat garagegolv med spackel över ojämnheter och brunnen i centrum, verktyg längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Antar att det ska målas?

Kommer följa, har själv tänkt göra något liknande till våren :)
 
Ja det ska målas.
 
Redigerat:
Dom småsprickor som fanns spacklades med Epoxispackel från biltema. Blev riktigt bra.

Tips : använd så lite som möjligt, blir väldigt hårt och segt att slipa ner.
 
Vad blir det för färg sen? Och vad blev kostnaden för slitaget på betongslipen?
 
Till målningen. Att de skulle bli 2k färg var klart sen länge, sneglade länge på biltemas som man läst att många använt. Men genom lite kontakter blev det till slut Hagmans E-pv i ljusgrå kulör.
Första strykningen späddes med vatten enligt instruktion om underlaget är sugande. Och det var verkligen mitt golv!!
en hel 4kg hink räckte precis till mina 23m2. 1 kg räcker annars till 8m2 enligt burken.
Till andra strykningen tog jag en 4kg till för att vara på den säkra sidan. Det räckte gott och väl och täckte ritigt bra.

Nytt ljusgrått golv i garage med maskeringstejp för hjulspårs-målning och vinkelhake för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte även till ett kit "hjulspår garage" som jag här mäter in och maskerar upp :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
ensamresande skrev:
Vad blir det för färg sen? Och vad blev kostnaden för slitaget på betongslipen?
Jag slet ner 3 (nånting) på själva skären, totalt för allt, slip och dammsugare och slitage kostade det strax under 1000 lappen.
 
Redigerat:
Gillar din golvbrunn, som säkert funkar.Tänker du byta ut garageporten sedan?
 
Redigerat:
Den funkar alldeles utmärkt, blir till och snygga till gallret senare.
Porten funkar fint så inget byte inom närmsta tiden.
 
Jag håller på att bygga hus ( och garage) och jag hade tänkt att lägga klinkers sen men detta ser helt klart intressant ut 👌🏼 (y)
 
Är det inbrottsskyddet vi ser i "hjulspårs bilden" ?!? :)
 
hyggabus skrev:
Är det inbrottsskyddet vi ser i "hjulspårs bilden" ?!? :)
Menar du vinkelhaken? fungerar utmärkt även som bumerang :)
 
Efter ett par kontrollmätningar fram och tillbaka så blev jag nöjd. I kittet ingick sand och 3 burkar tjockfilmslack.
I burk användes som "lim" till sanden, Halva burken till vardera hjulspår. sen ströddes sanden på, efter ca 30 min skulle maskeringen tas bort för att sedan låta lacken härda ordentligt.

Gjuten och nyligen sandad yta med tjockfilmslack på ett garagegolv, begränsat av maskeringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylackade hjulspår på en garagegolv med sand, verktyg och en öppen lackburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Niklas82 skrev:
Menar du vinkelhaken? fungerar utmärkt även som bumerang :)
Nä , spännbandet i dörrhandtaget,.... ?:sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.