Hej,

Lite långt inlägg men hoppas få lite tips och vägledning 🙏. Börjat spåna lite på renovering av vårt FTX (>30 år gammalt).

Idag: Aggregat i tvättstuga. Trasig förvärmare, oklart om motorerna orkar vid extremkyla. Ingen elvärmare, kallare tilluft. Tilluftshuven nära altanen, väsnas och stör. Avluft går genom tak, önskar snyggare lösning.

Plan: Installera nya aggregatet i kallvind (bor i enplanshus). Flytta tilluftshuv och frånluftshuv till takfoten på ena husgaveln (har valmat tak, därav genom takfoten). Vill ha tystare system i huset och därför montera ljuddämpare innan varje tilluftsdon.

1) Se bilder på originalritningar. Svårt att tolka linjerna men utifrån delarna så verkar ventilationsrören ha 125 mm i diameter, som övergår till 100 innan varje don i huset, korrekt? Bör övergången till 100 mm tas bort och ersättas med 125 mm rör och 125 mm don för ännu tystare system?

2) Befintliga kanaler består av spirorör som ligger under isolerullen på vinden, går det bra att dra nya kanaler med isolerade ventilationsslangar ovanpå isolerullen?

3) Har öppen planlösning mellan kök/matsal, allrum och vardagsrum. Totalt ca 60 kvm. Just nu finns 2x tilluftsdon där, ett i vardagsrummet, ett i allrummet. Tänkte installera 1-2 tilluftsdon ytterligare, för att få samma luftmängd men fördelat på fler don, så flödet blir mindre och systemet tystare. Tänker jag rätt här?

4) Huset har 141 kvm boarea (med FTX) + 31 kvm garage i samma huskropp (självdrag), garaget ska byggas om till boyta. Kikat på Östberg Heru 100 S EC, specat för max 185 kvm. Nästa är Heru 160 S EC, max 320 kvm,. Det lilla känns som gränsfall och det stora som överdimensionerat. Fördelen med det stora är väl att man slipper maxa motorerna, ger mindre slitage och mindre ljud? Ni får gärna föreslå andra bra aggregat som skulle passa.

5) Det lilla aggregatet har maxeffekt på 1420W och det stora på 2020W. Kommer behöva dras el till växlaren. Det ska ju räcka med en 10A-säkring men det kanske är lika bra att be elektrikern fixa 16A eller 13A? Tänker det kan vara bra med högre kapacitet, om man i framtiden har behov av att använda samma säkring och förgrena el från samma kopplingsdosa/uttag till annat.
 
  • Teknisk ritning av ett system med ledningar eller kanaler märkta med bokstäver och siffror; perspektivvy; möjligtvis infrastruktur eller installation.
  • Schematisk bild med tabeller för detaljbeskrivning, kanalstorlekar och anvisningar för eldstadsanordning, sannolikt relaterat till byggnadsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4. Heru 100 räcker bra om du inte räknar med garaget. Tänker att garaget kan fortsätta med självdrag.
Vi har ett Heru 100 S EC till våra 155m². Frånluft går på 65% och tilluft på 55%.

5. Du behöver inte någon eftervärmare om du har normal inomhustemperatur.
Mitt heru 100 ligger nu på 67W och när det blir ännu kallare ute har det toppat på 72W. Har haft runt 15°C på tilluften som kallast när det var -18,6°C ute. Haft aggregatet i två år. Första året förbrukade det 555 kWh. År 2 581 kWh.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
Ta kontakt med exempelvis alig ventilation. Antingen kan du få en komplett ritning på ett nytt dimensionerat system eller ett paket med alla delar du behöver för att byta det du själv planerat.
Jag gjorde ungefär samma operation som du, bytte från tvättstugeagg till heru 100 på vinden. Ändrade dock inget i kanalerna i huset.
Fick många goda råd, och ett komplett paket med allt jag behövde till ett bra paketpris och gjorde jobbet själv.
Tog sen hem en lokal firma för injustering.
 
  • Älska
Mjolnir
  • Laddar…
R Runnis skrev:
4. Heru 100 räcker bra om du inte räknar med garaget. Tänker att garaget kan fortsätta med självdrag.
Vi har ett Heru 100 S EC till våra 155m². Frånluft går på 65% och tilluft på 55%.

5. Du behöver inte någon eftervärmare om du har normal inomhustemperatur.
Mitt heru 100 ligger nu på 67W och när det blir ännu kallare ute har det toppat på 72W. Har haft runt 15°C på tilluften som kallast när det var -18,6°C ute. Haft aggregatet i två år. Första året förbrukade det 555 kWh. År 2 581 kWh.
Tack för svar. Det är inte bättre att köra FTX även garaget som då ska bli boarea (allrum + sovrum) i framtiden? Tänker när det ändå finns möjlighet till det. I så fall går jag gärna upp en dimension på aggregatet då det bara rör sig om cirka 10 tkr.
 
F fredrik.johansson skrev:
Ta kontakt med exempelvis alig ventilation. Antingen kan du få en komplett ritning på ett nytt dimensionerat system eller ett paket med alla delar du behöver för att byta det du själv planerat.
Jag gjorde ungefär samma operation som du, bytte från tvättstugeagg till heru 100 på vinden. Ändrade dock inget i kanalerna i huset.
Fick många goda råd, och ett komplett paket med allt jag behövde till ett bra paketpris och gjorde jobbet själv.
Tog sen hem en lokal firma för injustering.
Tack för tipset, har hört av mig till de! Men tar gärna emot svar från forumet också 🙌
 
Måste ge 5 av 5 ⭐🌟 till Alig Ventilation. Har fått sjukt bra support och information för att komma igång.

Av- och uteluft typ klart, ska bara skruvas och isoleras mot aggregatet. Till- och frånluft på gång. Väldigt knöligt att jobba uppe på vinden, det värsta jag gjort 😮
 
  • Vind isolering, flexibla ventilationsslangar, träbjälkar, ingen synlig person, byggnads- och renoveringsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, isolering, metallkanal och utspridda föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.