Jag har studerat forumet under ca 1års tid, mycket intressanta tips och ideer! Jag vill nu visa hur vi har löst energifrågan på ett sätt som passar oss mycket bra. Vi köpte huset för 1år sedan, byggt 1923 med en övergripande renovering år 2000. I fastigheten satt en elpanna på 13Kw, separat varmvattenberedare, kopplade fönster och en ganska måttlig isolering. Förra ägaren förbrukade mellan 30-35000Kw/år(två pers i hushållet). Det finns ett vattenburet system i huset med golvvärme på hela det nedre planet och radiatorer på ovanvåningen. Källare finns bara på en liten del ca: 15kvm där pannan står. Så här blev det!
CIMG2317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjuten platta med avlopp, grävde ner det och kopplade ett par meter bort. Droppskålen är rostfri med dubbla värmeslingor, en i skålen och en nerstucken i röret. Värmeslingorna känner själv av temperaturen ute, ingen isbildning här! Kanalen som rören ligger i är också rostfri, hamnade i tidsnöd när vi installerade så den fick ingen lack.

CIMG2318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom källarnedgången är extremt liten så åkte pannan in genom fönstret du ser. Ut med rutan, bilade upp hålet och återställde. För att dämpa "oljudet" från utedelen så la jag silikon mellan alla plåtarna, det blev betydligt bättre!

CIMG2320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmepumpen bör ses som ett komplement till "kejsaren". Spisen är från 1922 och är helrenoverad,
Effekten är 15Kw, hur man nu kom fram till det? Hur som helst så fyller den sin funktion och lite till.
Precis som jag läst i många trådar så är det svårt att få jämn värme i huset när man bara kör med spisen. Köket blir väldigt varmt men ovanvåningen kall. Du ser ett litet galler ovanför spisen, där suger en kanalfläkt 125mm. Hela systemet är gömt ovanför köksinredningen och kommer ut på andra sidan i trappuppgången

CIMG2322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täckplåtarna är pulverlackade och smälte bra in till köket. Insidan är isolerad med 15mm ljudisolering
CIMG2323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåtarna fästes med magneter, tycker det är väldigt praktiskt och så slipper man synliga skruvskallar. Monterade också en ljuddämpare på varje sida om fläkten. Systemet har blivit helt ljudlöst, endast ett mycket svagt brus när jag kör på högsta varvtal!
CIMG2325.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläkten styrs med termostat, startar på 32grader och stannar på 28grader. Något vi chansade på men det funkar bra så det ändrar jag inte på. Eldar man mycket, så matar fläkten ut varmluft på ca 36grader där uppe. Fullt järn på fläkten så höjer den tempen från 19 till 21 grader på 30 min!
Jag var lite orolig för att spisen skulle flippa ur med undertryck, men det märks ingenting, huset är väldigt otätt!
CIMG2326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG2327.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du utblåset i trappan, försökte göra det så diskret som möjligt.
CIMG2328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kupan som är hyfsat stor blir varm direkt, någon grad svalare i sovrummen.
CIMG2329.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy uppifrån, det var en del meck innan jag fick dit den. Mönstret är utnibblat i NC stans.
CIMG2330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kör värmepumpen på innegivaren som står placerad på garderoben(ovanvåningen).
När natten när tempen sjunker i spisen, så stannar fläkten till slut och då blir det först svalt där uppe. När det går under 20grader så startar pumpen och ger värme till elementen där uppe. Golvvärmen är styrd med termostat där nere, så när det faller under 20grader även där så släpper den på i hela huset. Nu går ju detta system att justera precis efter vilka önskenmål vi har på ett mycket enkelt sätt. Eftersom vi alltid eldar då vi är hemma så blir det väldigt få starter på värmepumpen/dygn och det gynnar livslängden på kompressorn. Skorstenen är glidgjuten, den passerar 3st rum där nere och 3strum däruppe. Skorsten i sig bidrar till mycket värme, i varje fall under den kalla säsongen då man eldar konstant. Vi har också monterat en luft/luft ute i tvättstugan på gården som backas upp av en avfuktare.
Total elförbrukning 6500Kw/år samt ca 12kbm bokved/år
 
Bra gjort men att bära in 12 kbm på en vinter får mig att känns mig trött ;)
 
Systemet anpassar sig hela tiden efter spisen, eldar vi inte så funkar det ändå!
 
Roligt projekt. Men hur mycket kostade fläkten egentligen som ni använder?
 
Kolla på någon firma som säljer ventgrejor, inte mycket har jag för mig.
 
Fint och trevligt hus men spontant känns det opraktiskt att elda 12 m3 i en kamin? Bär ni in veden för varje dygn då? Blir det inte en skräpig hantering?
 
Jag hämtar en in en låda ved varje kväll när det är kallt. Som det är nu så varar samma ved i ca 2dygn.
Vi har jättestor koppar gryta i köket, bara att slänga in efter hand. Skräpig hantering? Med 3 ungar så blir brännet det minsta problemet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.