Vi har beställt ett hus i prefab utförande med Nässjöhus som husfabrikant. Huset har en boyta på 152 kvm (byggyta 172 kvm) samt ett garage med boyta på 32 kvm (byggyta 36 kvm). Jag har ingen bra husritning i komrpimerad form som jag kan ladda upp idag, men komemr att fixa detta under nästa vecka. En skaplig ritning kan ni dock se på http://villabogiqi.blogspot.com/
För tillfället bor vi i Halmstad men tomten ligger i Breared i Varberg. Av Nässjöhus så har vi beställt endast skalet, dvs tak väggar, fönster dörrar. Vi har tänkt köra på delad entreprenad där varje entreprenad upphandlar jag var för sig. Huset är tänkt att levereras mitten av oktober och inflytt är det tänkt någon gång i juni nästa år. Huruvida det var smart att använda sig av delad entreprenad får tiden visa det. I alla fall så har vi tänkt att upphandla/komma överrens om schaktning, grund, husmontering, el, vvs innan vi går på semester, dvs inom de två kommande veckorna. Grunden är det tänkt att läggas i september. Notera dock att vi har fått offerter på samtliga entreprenader. När det gäller schaktning/grävning har vi blivit föreslagna att köra på löpande räkning . Vi har hittat en kille som gör mycket för flera hustillverkare. Resten av offerterna har vi fått ett fast pris. Observera att vi har gått endast på rekommendationer när det gäller de olika entreprenörerna. Frågan är själva avtalet/kontraktet med de olika entreprenörerna. Skall vi använda oss av ABS 09 med egen bilaga för varje entreprenad eller skall nöja oss med entreprenörens kontrakt (som jag för övrigt inte har sett hos en del än, med tanke på att mycket av diskussionen har gått genom telefon, andra har valt att svara skriftligt och ser den offerten som en form av avtal där det står specat vad som skall göras).

Hur tycker ni att vi bör agera?
 
I
Jag skulle egentligen inte ge mig in i diskussionen då jag idag är för dåligt uppdaterad vad som gäller de nya kontrakten, men jag ser redan ett problem du riskera att möta och vlll tipsa dig om fällan.

Genom att du upphandlar i delar från olika håll påtar du dig ett samordningsansvar. Det kan innebära att du får betala extra för att en av dina entreprenörer inte fått tummarna loss så att nästa kan komma till och därför vill ha extra betalt för dröjsmålet. Men det kan också innebära att du har glapp mellan entreprenörernas levaransåtagande.

Vid delad entreprenad i sista fallet är det därför i regel nödvändigt att upprätta en gränsdragningslista av vilken det framgår var en entreprenörs åtagande och ansvar börjar och slutar.

Ett exempel. Ska du ha något tekniskt installerat, t.ex. en frånluftsfläkt för hela huset, ska denne kopplas in av behörig elentreprenör. Frågan denne ställer sig är vad som finns med i ventilationsentreprenörens åtagande? Någonstans ska finnas ett till- och frånslag till fläkten. Är det med i ventilationsentreprenörens åtagande eller ska elentreprenören tillhandahålla det och inte bara koppla in det som tillhandahålls?

Det kan även bli dubbelt, så att du får betala till- och frånslaget två ggr. Dels kan det finnas med i ventilationsentreprenörens leveransåtagande (sitter fastmonterat på fläkten), dels kan elektrikern förutsätta att det inte finns med och ta upp det i sin prisbild för sitt jobb. Summasummarum. Då får två till- och frånslag, men behöver bara ett. Vem som tiger still och behåller sitt utan prisavdrag är en annan fråga.

Genom att upprätta en gränsdragningslista skapar du underlag för en effektiv upphandling utan dubblering, eller vad värre är, glapp. Varken ventilationsentreprenören tillhandahåller till- och frånslaget i sitt åtagande, utan utgår ifrån att; 'den andre ska göra det'. Resultat: du får pröjsa extra utöver offerterna.
_____________________
Byggaren
 
Gränsdragningslista skall upprättas omgående. Tack för tipset. Snickaren har samordningsansvaret. Snickaren har tipsat om elfirman, de har jobbat ihop i flera år. VVS killen sysslar tydligen endast med nybygge. Jag försöker så gott som möjligt köra säkert. Dock är jag medveten att vill de strula så är det inte så lätt att ordna saker och ting. Å andra sidan är de duktiga och vill göra att bra arbete så skall det inte vara problem (vilket jag hoppas på).
För övrigt så har elfirman redan på offerten påtalat att vid bomkörning tar de fullt betalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.