Hej! Jag försökt läsa runt lite om inreda vind och tänkte höra med er om mitt projekt. Huset är från -67.

Bifogar en bild på hur det ser ut idag.

Hur ska man gå tillväga på det smidigaste sättet och med de billigaste alternativet ? Kan man sätta en något stabilare upp i nocken och sedan bygga om takstolarna så det blir fack istället för som de är nu? Eller måste man ta bort taket och sätta dit nya takstolar ? Eller har ni några tips? Skulle vara guld.

Vet inte hur det riktigt ska vara för det ska va 100% stabilt då man bara är en hobbysnickare? Bättre ta in en firma som ser över detta?

Idag är huset 100 bo + 50 bi area enplansvilla med 4 rum o kök och jag känner vinden skulle vara klockrent att isolera o ha som allrum/sovrum för större yta. Badrum är inte på tanken just nu.

Om det går vägen ska jag även bygga takkupa på vänster sida som är ca 4-5 meter bred på huset som öppnar upp och släpper in ljuset. Har läst lite om det med, är det snyggare/praktiskt o ha en 3 meters takkupa och två små bredvid denna i mindre så det blir en stor och två små vid sidan av med lite mellanrum, va tycker ni?

Buffert på ca 400 tusen, är man helt ute o cyklar? Kommer det kosta mer?

Kommer även uppdatera här i forumet med hur det går i framtiden, just nu är vi bara i början.
 
  • Oinredd vind med öppna takstolar, kartonger och julgran lagrade, liten ljuskälla i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med synliga takstolar, kartonger och en demonterad julgran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ditt hus har takstolar av fackverk som normalt är fribärande mellan ytterväggarna. Vill du göra vinden användbar måste du byta ut dessa mot en annan typ av takstolar, som troligen kräver att det finns mellanväggar i husets mitt som de kan vila på. En viktig aspekt är taklutningen. Räcker dagens taklutning för att få tillräcklig höjd? Ändrad taklutning kan kräva bygglov. Om taklutningen är OK kan man byta takstolar utan att göra om yttertaket, vilket annars kostar en del. För att folk på forumet ska kunna ge dig råd behövs ritningar. Både planrritning och sektion (genomskärning).
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.