Jag ska snart återuppta mitt vilande projekt, badrummet.
Badrummet ligger på övervåningen i en tvåvåningsvilla från början av 1900
och blir ca 25 kvm.

Nuläge:
-En yttervägg, den är öppen på insidan, bara läktad utanpå plasten.
-En ursprunglig innervägg bestående av råspont och en del av skorstensmuren.
-Två nya väggar klädda med spånskiva.
-Golv endast bjälklag, öppet till nedervåningen, 600cc bjälklag, förstärkt till cc300 där badkaret ska stå.
-vitt folierat elittak.

Om vi tar väggarna en efter en:
-Ytterväggen, bort med läkten och plasten, regla om och spånskiva.
-Ursprungliga väggen, Regla om hela väggen, stålregel kring muren, och "tjocka på" för att få plats med ventilation från nedervåningen, rördragningar mm. 22 mm spånskiva på hela väggen eftersom det är på den här väggen handfat ska hänga.

Sedan tänkte jag skruva Lafarge WAB-skiva på samtliga väggar.

Spånskivan under är mest för styvhet samt att väggarna är reglade på cc600 medans WAB skivorna är 900mm

-Golvet, 22 mm spånskiva, flytspackling mot två fall, ett för dusch och ett för hörnbadkar.

Vad tror ni, är jag på rätt väg?

Jag räknar med att uppdatera tråden eftersom arbetet fortskrider.
Jag ska dessutom försöka att ladda upp en principskiss

//Stefan
 
hej, ser väl bra ut men spånskiva är ej godkänt att ha på vägg bakom våtrumsskivan. Gör ett regelverk med cc30 mellan reglarna och kortla i bara där det behövs förstärkas..
Detta gäller även de andra två väggarna..
Glöm ej armeringsnät när du ska flytspackla golvet och minst 12-15 mm spackel vid brunnen (finns godkända förhöjningsringar Jafo bäst eftersom den skruvas fast)
Lycka till! HR
 
Eftersom du trodde att du kunde ha spånskiva i väggarna så har du nog inte läst de klistrade trådarna överst. Rekommenderar att du läser dem noga.
Spånskivan i golvet skall vara av fukttrög kvalité, sk gröna.
25 kvm badrum blir dyrt. Kanske att du delar upp det i en våtrumsdel och en torr del i vilken du inte behöver ha dyra våtrumsmaterial? Exakt hur man gör denna uppdelning vet jag ej.
 
ohlgren skrev:
Eftersom du trodde att du kunde ha spånskiva i väggarna så har du nog inte läst de klistrade trådarna överst. Rekommenderar att du läser dem noga.
Spånskivan i golvet skall vara av fukttrög kvalité, sk gröna.
25 kvm badrum blir dyrt. Kanske att du delar upp det i en våtrumsdel och en torr del i vilken du inte behöver ha dyra våtrumsmaterial? Exakt hur man gör denna uppdelning vet jag ej.
Är du säker på den "gröna" spånskivan. Har aldrig använt den eller sett den i ett badrum och tror inte den finns på dom brädgårdar jag handlar. Och jag har gjort ca 5-10 badrum senaste året. Har jag fel får du gärna skicka en länk där man kan läsa om den regeln.

Angående zoner och material kan du gå in på www.bkr.se och läsa reglerna.
 
GVK säger:
Skivmaterial golv
Vid val av skivmaterial ska en för ändamålet lämplig skiva
väljas. Fuktkänsliga organiska skivmaterial ska inte användas
som underlag för vätskebaserade tätskikt. Spånskivor i träbjälklag
ska alltid vara av fukttålig kvalitet (V 313-P5) t.ex.
vid förstärkning av träbjälklag eller som underlag för plastmatta
som yt- och tätskikt.



BKR säger:
Skivkvalitet bör vara typ P5, enligt aktuell standard (motsvarar V 313).
 
Börkrav är bara en rekommendation och inget skallkrav.. Eller?
 
Tack för alla bra svar!
Jag måste börja med att medge att jag minns fel, badrummets storlek blir ca 16 kvm :S

Och sedan vill jag påpeka riskerna med klistrade trådar, jo jag har läst den och även förkastat den eftersom den är inaktuell då jag följer branchreglerna från 2010, i dessa regler uppkom indelningen i våtrumszoner, och det vart även tillåtet med spånskiva bakom gipsen.

Material golv, golvskivan ska vara godkänd enligt boverkets kontruktionsförfattning.
Så ohlgren: du har helt rätt, man får inte lägga tätskiktet direkt på spånskivan, det är bla därför man ska ha minst 12 mm flytspackel.

Jag rekomenderar er all läsa http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
kapitel 5.1 och 5.1.7

hrb131: armering ja, behöver man det om man använder flytspackel med fiberarmering? i och för sig så spelar det inte sådan enormt stor roll.

Återkommer med skiss inom kort

//Stefan
 
S.Machnow skrev:
Material golv, golvskivan ska vara godkänd enligt boverkets kontruktionsförfattning.
Så ohlgren: du har helt rätt, man får inte lägga tätskiktet direkt på spånskivan, det är bla därför man ska ha minst 12 mm flytspackel.
Jag uppfattar det som att man aldrig får ha vanligt golvspån när man förstärker bjälklaget med spånskiva. Att man sen har flytspackel på spånet spelar ingen roll.

GVK: "Spånskivor i träbjälklag ska alltid vara av fukttålig kvalitet (V 313-P5) t.ex.
vid förstärkning av träbjälklag "
 
S.Machnow skrev:
Tack för alla bra svar!
Jag måste börja med att medge att jag minns fel, badrummets storlek blir ca 16 kvm :S

Och sedan vill jag påpeka riskerna med klistrade trådar, jo jag har läst den och även förkastat den eftersom den är inaktuell då jag följer branchreglerna från 2010, i dessa regler uppkom indelningen i våtrumszoner, och det vart även tillåtet med spånskiva bakom gipsen.

Material golv, golvskivan ska vara godkänd enligt boverkets kontruktionsförfattning.
Så ohlgren: du har helt rätt, man får inte lägga tätskiktet direkt på spånskivan, det är bla därför man ska ha minst 12 mm flytspackel.

Jag rekomenderar er all läsa [länk]
kapitel 5.1 och 5.1.7

hrb131: armering ja, behöver man det om man använder flytspackel med fiberarmering? i och för sig så spelar det inte sådan enormt stor roll.

Återkommer med skiss inom kort

//Stefan
Enilgt BBV 10:1 är det tillåtet med spånskiva som underliggande skiva i samtliga zoner. Men du bör kanske i alla fall överväga om det i alla fall inte är smidigare att regla cc 30, sätta kortlingar och skippa spånskivorna. I vilket fall som helst är det inte alls att rekommendera att sätta 900 mm WAB-skiva på cc60 oaktat eventuell spånskiva. Hade jag varit i dina kläder så hade jag förstärkt golvet cc 30, monterat 22 mm spånskiva och armerat (detta trots att vissa tillverkare av flytspackel med fiberarmering inte uppställer några krav vad gäller armering (jfr BBV10:1, s. 9, ang. alternativa lösningar)).
 
ohlgren:
BBV10:1
"Skivkonstruktioner på golv består vanligen av
22 mm golvspånskivor* på bjälkar med cavstand
mellan 300 och 600 mm.
* Samtliga standarder och normer som hanvisas till i
Byggkeramikradets Branschregler for Vatrum, BBV, ar
fortecknade pa sid 18.
Citat fr sid 18 ang golvspånskivor:
"Golvspånskivor/K-skivor bör uppfylla de krav
och råd om 22 mm spånskivor som anges i
Boverkets konstruktionsregler, BKR."


Jag följer alltså BBV10:1 ej GVK.

OHE:
Det är intressant det du skriver, och jag är faktiskt böjd att hålla med med avseende på att förstärka golvregelverket till cc300.
Samt att använda armering i flytspacklet.

Men angående spån på väggarna vill jag gärna att du förtydliga lite varför det inte är att rekomendera.
1. att sätta gipsskivorna på spånskiva?
2. att sätta 900 mm gips på spånskivor som sitter på cc600 reglar?

Anledningen till att jag inte vill regla om väggarna är
1. Intill är det nyrenoverade rum och då måste jag skruva dessa nya regler igenom den nya tapeten.
2. Priset för WAB skivorna ligger på ca 150 kr/kvm dvs ca 6000 per lager medans priset för spånskivor bara är bråkdelen, ca 1200:-

Jag ringde en Elisasson(?) på BKR och han hade inget att invända mot att jag gjorde på detta sätt, men om du har några erfarenheter om varför det inte skulle vara att rekomendera är jag beredd att böja mig.

Väntar med spänning :)

//Stefan
 
Redigerat:
Kursiverade partier skrivna av S.Machnow i inlägg #10.

Men angående spån på väggarna vill jag gärna att du förtydliga lite varför det inte är att rekomendera.
1. att sätta gipsskivorna på spånskiva?

Spånskiva + gips som konstruktion av väggar i zon 2 har jag inget att invända mot men se svar nedan.
2. att sätta 900 mm gips på spånskivor som sitter på cc600 reglar?
Minsta regelavstånd enligt skivtillverkarens anvisningar är vid dubbla lager max cc 450 och vid ett lager max cc 300. Att du måste följa skivtillverkarens anvisningar följer av BBV 10:1 kap. 5.7.1 s. 8 där det sägs att skivor ska vara monterade enligt skivtillverkarens anvisningar. Du kan inte ”ersätta en regel” med spånskiva, konstruktionen blir inte lika stabil. När du monterar skivan ska du alltså träffa reglarna med skruven. Du måste alltså sätta upp nya reglar. Med tanke på att det i dag sitter reglar cc 600 så är det ju smidigast att kompletteringsregla upp cc 300. När du väl har cc 300 så har du en tillräckligt stabil och godkänd konstruktion med ett lager gips på väggarna i zon 2 och likaså ett lager våtrumsskiva i zon 1. Du måste förstås planera noggrant så att du sätter kortlingar där du ska montera upp saker men du slipper å andra sidan att sätta spånskivor. I sammanhanget är även BBV kap. 6.3.4 av intresse: ”Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast göras i massiv konstruktion, såsom betong, murverk eller särsild konstruktionsdetalj, (t.ex. kortling). Med andra ord så är du tvungen att kortla i zon 1 även om du sätter spånskiva. Dessutom har du bättre infästning i kortling än i spånskiva vilket gör att det inte är helt fel att kortla för infästningar även i zon 2. Självfallet är det inget som hindrar dig från att sätta spånskivor som bakomliggande skivor även på cc 300. Det du vinner på det är att du i framtiden har större flexibilitet med infästningar (om du vill montera upp något nytt eller ändra på något befintligt).

Anledningen till att jag inte vill regla om väggarna är
1. Intill är det nyrenoverade rum och då måste jag skruva dessa nya regler igenom den nya tapeten.

Jag funderar på vad du skriver men kan inte se framför mig hur det skulle se ut för att du inte skulle kunna kompletteringsregla. Du monterar ju inte regeln i någon skiva utan i regel eller har jag missat något? Har du möjligtvis någon bild man kan titta på?
2. Priset för WAB skivorna ligger på ca 150 kr/kvm dvs ca 6000 per lager medans priset för spånskivor bara är bråkdelen, ca 1200:-
Jag har full förståelse för att du inte vill använda WAB-skivorna för skojs skull ;)
 
Redigerat:
OHE:
Tack så mycket för förklaringen, jag hade inte tänkt så långt som att man inte kunde ersätta regel med spånskiva, men det kan man ju så klart inte :rolleyes:.

Ja det kommer bilder snart, men jag ska ändå försöka förklara:
Två av väggarna är nytillverkade, reglade på cc60 med 45*70, rummen intill är färdigrenoverade ex ett vardagsrum. stängda från det hållet och tapetserade. Jag ställer in nya reglar från badrummssidan av väggen och fäster dom i de liggande regelarna i golv och tak så det blir cc30. bör jag inte även skruva fast de befintliga skivorna från vardagsrumssidan också, finns det inte risk för slammer annars? eller tror du att man kan limma dom i dom befintliga skivorna?

Dvs väggarna är bara öppna från ett håll och på vardagsrumssidan är det bara, tyvärr, enkelgips.

//Stefan
 
Då ser det ut som jag tänkt. Det är inga problem att regla cc 30. Fäst reglarna ordentligt upptill och nertill. Det skadar inte att som du säger även limma fast reglarna på baksidan av gipset. Du kan använda exempelvis PL400 för att limma. Lycka till!
 
Jag vill komplettera den här tråden med ett inlägg angående fukttålig spånskiva i golv eller inte, eftersom det lär vara fler gör-det-självare som liksom jag kommer inte på den här tråden och blir förvirrad.

I GVK´s branschregler utgåva februari 2011 så står följande:

2.6. SKIVMATERIAL GOLV
"Vid val av skivmaterial ska en för ändamålet lämplig skiva
väljas. Fuktkänsliga organiska skivmaterial ska inte användas
som underlag för vätskebaserade tätskikt. För spånskivor i
träbjälklag rekommenderas kvalitet V 313-P5, till exempel
vid förstärkning av träbjälklag eller som underlag för plastmatta"


Det är alltså INTE ett skall med fukttålig spånskiva i golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.