Efter hårda diskussioner med mig själv har jag, skam till sägandes, lyft ut snickarbänken ur verkstan :surprised:
Jag använde den bara till att lägga grejer på samt som bänk att valla skidorna på.
Nu tänker jag istället bygga mig ett bättre arbetsbord än det jag har nu.
Alltså:
Lite 45x70, 45x95 (redan provkörd) samt 45x145.
IMG_2213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3st Golvspånskivor
golvskiva.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite fräsning och limning ger mig benen
ben.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • oops.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pallar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tappar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Antar att poängen med ihåliga ben är att virket slår sig mindre? Eller är det något annat?
 
Jag är snål :)
 
Jag trodde de var avsedda för dold kabeldragning. :rolleyes:
 
Immobil skrev:
Jag trodde de var avsedda för dold kabeldragning. :rolleyes:
Det var ju inte en helt obefängd ide... Måste jag fundera på vid nästa bod-projekt. Kablar som hänger och slänger är ju lagomt roligt, speciellt då man *alltid* (nästan) snubblar på dom.
 
bax skrev:
Jag är snål :)
Älskar ärliga svar!!!

Du får gärna lägga upp lite bilder på dina snygga pallar!
Testa med bilder på dem och då får vi något snyggt att kika på ;)
Har du hittat på dem själv eller är det ritning?
 
bax skrev:
Den vänstra pallen är en kopia av en pall som stod i den lokala bondsågen.
Men jag har köpt copyrighten till pallen av Rolle, så tänk inte ens på det.....:D;)
 
Blir det något arbetsbord?
Nu när du lärt dig att bifoga bilder ordentligt ;)
Använd gärna funktionen "förhandsgranska" om du är osäker på hur inlägget kommer att se ut i forumet.
 
Hyvens Tomten!
Jag kör "förhandsgrandska", men bilderna kommer inte upp då, utan det blir nån mysko ruta med text i. Sedan när jag kör "Skicka" så kommer bilderna upp, men då är det för sent så att säga.
Just nu torkar limmet, imorgon ska jag handla hjul på Classe, sen sticker jag till stugan för att jaga tjäder, åka skidor, skoter och fira nyår :)
To be continued...
 
Aahh...lim som torkar, finns det nåt mer spännande..
limning 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt står projektet ganska stilla, en sån trivial sak som renovering av sovrum går före, tycker frun.
 
Redigerat:
Så här ser hjulen ut som jag köpte hos Classe.
Min polares farsa, som varit möbelsnickare i hela sitt liv, sa en gång till mig : "grabben, kom ihåg att aldrig ha alla hjul ledade på en vagn, den går aldrig dit man vill då. Ha två hjul fasta!"
Och jag lyder..
Hjul.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser ramen ut just nu. Det skall göras mer på den senare.
Ram.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag limmat bord-/golvskivorna, jag limmar sedan ihop dem i två lager för att få ett tungt, stabilt bord. Overkill? Vi får se.
Skivor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uff så sakta det går...
Och när man försöker förklara för frun hur viktigt det är att få vara nån timme i verkstan så möts man av himlande ögon, total oförståelse och en menande blick mot dotterns rum under renovering. :rolleyes:

Nåja, lite har hänt iallafall.
Eftersom jag inte funderat så mycket längre (typiskt mig) än en ram med en bordskiva på så improviserar jag nu.
Jag tog hål i ramen för att få plats med två lådor. Ämnen till lådorna ligger och väntar.
IMG_2301.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev lådorna
Låda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tamejtusan hittade jag inte två handtag från en köpmansdisk på en hylla.
Handtag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom är inte monterade än, jag skall putsa lite först.

Jag har lite andra idéer på gång också....bara jag får tid.

To bi kåjnted, som min polare sa. (övers. To Be Continued)
 
Var sak har sin tid, var det någon som sade.
Och i ditt hus har tydligen petitesser som renovering mer tid än hobby, märkligt!
Kul att du kämpar för att uppdatera i alla fall bax, det uppskattas! :)


En tanke bara...
Kunde inte dottern flytta in i fruns rum (antar att du bara har visitationsrätt ;)) så kunde du ta dotterns rum, känns inte som om du hade brytt dig så mycket om renoveringen där gick lite på halvfart.
Eller har jag fel? :D
 
Tack för uppmuntran!
Du har rätt, men det är så beviljat att rummet under renovering är/var obebott förut, det var ett gammalt kök som nyttjades till förråd för ömse skrot, (roddmaskin, spinningcykel, vapenskåp etc).
Dottern bor vidare i sitt nuvarande rum medan renoveringen fortgår. Härnäst ska jag koppla in golvvärmen, ta bort elementet som står för värmen just nu, dra om lite rör för detta etc.) Murarn är där just nu för att putsa till murstocken.
Och jag kunde gott tänka mig att bo mitt i allt detta kaos. Problemet är att frun är en sån där "manisk" person som bara har en sak (projektet) i huvet när det väl startat, så hon kör på som f-n för att det ska bli klart, medan jag har en tio olika projekt som löper på parallellt :) .

Angående arbetsbordet så går det väääldigt sakta, jag bearbetar lite idéer i huvet just nu, när dom fallit på plats ska jag göra ett ryck igen.
 
Jag brukar också försöka göra allting samtidigt vilket gör det svårt att få någonting färdigt (i tid i alla fall!).
Så lite mani är kanske inte så dåligt i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.