Jag jagar ett badkar, och har hittat ett jag är sugen på. Dock är det högst tveksamt om det går att få in det i mitt badrum. Badkaret det handlar om är detta:
http://www.pm-hem.se/shop/prod.aspx...=59745&sortafter=0&sortafterchild=0&refcode=p
39soi.jpg


Och detta är mitt badrum, med badkaret inritat där jag vill ha det:
CuZfY.jpg


Jag vet förstås att det får plats där jag vill ha det, men nu går det ju tyvärr inte att teleportera ett badkar på plats, eller att lyfta av taket till badrummet och lyfta ner det där det ska stå. :)


... In i badrummet får jag det. Dörrhålet är 60,8 cm brett, och badkaret är 60 cm högt, så om jag vrider det 90 grader så är det "lugnt".


... Sedan ska det inte heller vara några problem att vrida det på rätt köl igen, men det vill jag inte, för då går det inte att vrida det på plats.


... För i och med att badkaret är 160 cm långt, och badrummet bara 164 cm brett, så går det uppenbart inte att bara vrida det på plats.


... Men ett alternativ skulle ju kunna vara att fortsätta att utnyttja att badkaret är lägre än det är brett, och att det är lite infasat i nederkant (se bilden på badkaret). Det känns mycket tveksamt, men jag kan inte utesluta att det genom att fortsätta att ha det vridet 90 grader, kombinerat med att vinkla det uppåt, skulle kunna gå att få det på plats. Dock då fortfarande 90 grader felvridet, men när det väl är på plats är det som ni ser inga problem att vrida det i den ledden.


Frågan nu är, hur fasen tar jag reda på detta i förhand? Innan jag köper på mig ett badkar som sedan inte går att få på plats. Finns det några program som kan beräkna sådant? Eller någon forumskribent som matematiskt kan räkna ut det? Jag tar tacksamt emot alla former av tips.
 
Tja, det är ju bara att räkna ut diagonalmåtten. Men, det kommer inte att gå om man bara ser det så.
Jag tror lösningen för dig är att badkarets front med stor sannolikhet är avtagbar, eller avtagbara om det finns en skarv i fronten. Ställ in badkaret utan front på högkant, och fäll ner det på plats, sätt på fronten/frontarna efteråt. Fronten är väl i plast, och ganska duktigt medgörlig skulle jag tro.

Det står "Front runt hela badkaret". Antingen är den då hel i ett stycke med hela badkaret, eller löstagbar i flera delar. Ring PM-Hem och fråga dem. De har kanske också några kluriga tips om hur få det på plats.
 
Enda räddningen är om det är "fasat" så mkt nertill så det går att få det ner från stående på kortsidan.

Men, det behöver vara fasat ganska mycket, och det ser det inte ut att vara.
 
Du skall nog utgå ifrån att höjden 600 mm är för själva karet.

Så det första du får göra i hissen är att skruva bort blandare dusch och reglage.

Värt besväret? Vete tusan. Gå till Hagabadet i stället.

PS
Går eländet in i hissen ens?

Hoppas att jag har fel om höjden.
 
Kan du inte testa din teori genom att spika ihop formen med lite läkt och sen prova på plats? Jag menar, är det omöjligt lär du ju märka det ganska snart. Är det tajt med läkt så skulle nog inte jag provat med själva badkaret... Men så är jag lite försiktig av mig ;)
 
thomasx skrev:
Tja, det är ju bara att räkna ut diagonalmåtten. Men, det kommer inte att gå om man bara ser det så.
Jag tror lösningen för dig är att badkarets front med stor sannolikhet är avtagbar, eller avtagbara om det finns en skarv i fronten. Ställ in badkaret utan front på högkant, och fäll ner det på plats, sätt på fronten/frontarna efteråt. Fronten är väl i plast, och ganska duktigt medgörlig skulle jag tro.

Det står "Front runt hela badkaret". Antingen är den då hel i ett stycke med hela badkaret, eller löstagbar i flera delar. Ring PM-Hem och fråga dem. De har kanske också några kluriga tips om hur få det på plats.
Mmm, låter rimligt. Att kontakta dem hade förstås varit självklart om det inte vore för detta att jag behövde ta ett beslut under söndagen, men nu har jag tagit beslutet att skita i kampanjen för det andra badkaret, och därmed har jag skapat mig tid att riktigt utreda detta. Så imorgon kommer jag att kontakta PM-Hem, och vill de sedan sälja ett badkar till mig, ja då får de ge mig svar som övertygar mig om att det får plats.

Fronten kan du ha rätt om. Jag har bara tagit för givet att allt är gjutet i ett enda stycke, men det är ju faktiskt lite luddigt uttryckt. Det där skulle ju i så fall kunna öppna upp för diverse lösningar.
 
stoif skrev:
Enda räddningen är om det är "fasat" så mkt nertill så det går att få det ner från stående på kortsidan.

Men, det behöver vara fasat ganska mycket, och det ser det inte ut att vara.
Ja, jag tror ju att du har rätt i det, och har väl hela tiden befarat att det inte kommer att funka. Men hoppet är ju det sista som överger människan, och klart mer händiga och kluriga personer än jag själv har varit rejält optimistiska, så nu lämnar jag i företagets händer att övertyga mig om att det får plats, om de vill sälja till mig. :)
 
KnockOnWood skrev:
Du skall nog utgå ifrån att höjden 600 mm är för själva karet.

Så det första du får göra i hissen är att skruva bort blandare dusch och reglage.

Värt besväret? Vete tusan. Gå till Hagabadet i stället.

PS
Går eländet in i hissen ens?

Hoppas att jag har fel om höjden.
Hehe, hiss har jag inte, men det går lätt in i trapphuset, och precis lika lätt in i lägenheten. Sedan är det en liten propp i badrumsdörren, men det ska som sagt kunna funka. Det enda frågetecknet är om det sedan väl inne i badrummet går att vrida det på plats.

Men du har säkert rätt i att allt som sticker ut måste monteras bort (om det inte levereras med det bortmonterat). Det får det vara värt.
 
Hummingbird skrev:
Kan du inte testa din teori genom att spika ihop formen med lite läkt och sen prova på plats? Jag menar, är det omöjligt lär du ju märka det ganska snart. Är det tajt med läkt så skulle nog inte jag provat med själva badkaret... Men så är jag lite försiktig av mig ;)
Det är absolut ett mycket aktuellt alternativ. Nu när jag väl bestämt mig för att skita i det andra badkaret, och därför åter har tid att utreda saken vidare, så kan det bli aktuellt att följa ditt tips. Men mest tänker jag mig att firmen helt enkelt får svara på saken. Vill de sälja till mig så är det inte mer än rimligt att de får räkna på om det funkar. :)
 
diagolalen är väl längden * 1,4 lite grovt räknat
men som thomas sa så bör det gå att ta bort fronten och jag skulle tro att benen är en bra bit längre in än yttermåttet
ring pm-hem låter som en god ide
 
nino skrev:
diagolalen är väl längden * 1,4 lite grovt räknat...
Nja - det var mycket grovt räknat.

Diagonalen blir enligt Pytagoras sats D[SUP]2[/SUP] = L[sup]2[/sup] + H[sup]2[/sup] = 171 cm.

(Eller egentligen något mindre eftersom badkaret verkar vara svagt koniskt. Men knappast mindre än 164cm.)
 
vojma skrev:
Nja - det var mycket grovt räknat.

Diagonalen blir enligt Pytagoras sats D[SUP]2[/SUP] = L[SUP]2[/SUP] + H[SUP]2[/SUP] = 171 cm.

(Eller egentligen något mindre eftersom badkaret verkar vara svagt koniskt. Men knappast mindre än 164cm.)
Nja, D = (L[SUP]2[/SUP] + H[SUP]2[/SUP])[SUP]1/2[/SUP] = 171cm för att vara petig. Bara så vi inte lär någon fel ;)
 
D09
Bygg ihop en modell i kartong och testa, teorin krockar ibland med det praktiska ;)
 
nino skrev:
diagolalen är väl längden * 1,4 lite grovt räknat
men som thomas sa så bör det gå att ta bort fronten och jag skulle tro att benen är en bra bit längre in än yttermåttet
ring pm-hem låter som en god ide
Det gäller en triangel med lika långa kateter, där hypotenusan dår blir = (A[SUP]2[/SUP] + A[SUP]2[/SUP])[SUP]1/2[/SUP] = (2A[SUP]2[/SUP])[SUP]1/2 [/SUP]= 1.414A
där A är längden på kateterna. I alla andra trianglar blir hypotenusan kortare än 1,414 gånger den långa katetern.

;)
 
OT
Har vänner som skulle göra om sitt badrum.

Det skulle in ett sådant där hörnbadkar.
Eländet gick inte att få in, så väggen till trapphallen/vardagsrummet måste rivas först.

Med alla om och men tog det ett par år innan alla bitarna föll på plats.
Inget bra läge när svärföräldrarna kommer på besök så att säga :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.