Hej,

Jag är ute efter ett program där jag kan köra detalj-ritningar och fasadritningar som dom ser ut när en aritekt har gjort en ritning för ett bygglov. Är det Sånt som kostar massor med pengar eller finns det något basic?

Finns det några förslag?
 
Borde väl gå att använda Sketchup till det?
 
det känns lite overkill på ett sätt, jag behöver ju bara ha 2d egentligen. det kanske går att välja i det?
 
Du behöver ju inte några detaljritningar till ett vanligt bygglov. Grova fasad & planritningar räcker.
 
Det finns ett OpenSource CAD program som heter LibreCAD i fall du enbart ska köra 2D. Har dock inte testat det själv ännu: http://librecad.org/
 
jag vet, det är mest för det skulle va kul och göra lite ritningar, det riktiga bygglovet är redan inskickat :) ska testa librecad, tack
 
Det går utmärkt att göra 2D-ritningar i Sketchup. Dessutom har du den där "arkitekt-funktionen" som gör att det ser handritat ut, om det nu är det du är ute efter.
 
Jag vill tipsa om ytterligare ett 2D cad-program, DraftSight. Också gratis och i stort i samma klass som tex AutoCad.
 
var hittar jag den aritekt-funktionen i sketch up?
 
kalssone skrev:
var hittar jag den aritekt-funktionen i sketch up?
Styles
 
perfekt, men kan man välja i sketch up att det bara ska va 2d så man inte har möjlighet att börja dra iväg åt olika riktningar?
 
kalssone skrev:
perfekt, men kan man välja i sketch up att det bara ska va 2d så man inte har möjlighet att börja dra iväg åt olika riktningar?
Nej, det går inte att ställa in. Man låter helt enkelt bli att rita på höjden.

Men å andra sidan är det sällan någon vits med att rita i 2D. Det är enklare att rita upp sakerna som de verkligen ser ut, i 3D. När man sen skriver ut det blir det ju automatiskt 2D.
 
  • Gilla
Useradde och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
andersmc skrev:
När man sen skriver ut det blir det ju automatiskt 2D.
Inte om man har en 3D skrivare :D

0,1462,sz=1&i=300206,00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Haha, förlåt, jag var bara tvungen ;)
 
Sketchup går att ställa i ett "2D-läge".
Sök på det så hittar du en guide, jag gjordie så själv när jag skissade upp lägenheten.
 
Martin_B skrev:
Inte om man har en 3D skrivare :D
Haha, förlåt, jag var bara tvungen ;)
Det var ju en bra idé. Hur kommer byggnadsnämnden att reagera om de i stället för ritningar får en perfekt skalmodell av det tänkta huset?

I värsta fall blir de så förtjusta att de i fortsättningen kommer att begära att alla bygglovsansökningar ska åtföljas av en modell. Fast de lär få bygga ut sitt ritningsarkiv.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.