Jag behöver ett enkelt gratisprogram för att rita skisser i 3d på datorn inför att jag ska bygga ett litet loft i barnens rum. Jag vill verkligen betona att det ska vara enkelt. Användarvänlighet framför finesser. Det enda jag behöver kunna göra är att rita ett antal block och sedan placera dem i förhållande till varandra i ett 3d-rum (som det jag ritat här: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/226833-oimpregnerade-reglar-95x95-2.html). Någon som har tips?
 
Sketch up.
Men enkelt och bara kunna, brukar vara väldigt subjektivt.
Jag tycker programmet är bra för snabba sketcher. Att hämta ner färdiga modeller så som sängar, toa, kök är också smidigt
 
Jag misstänkte att jag skulle få det tipset. Jag har faktiskt laddat hem det programmet, men inte helt lyckats fatta det. Det jag har lyckats med hittills är att rita ett rätblock (en regel), men sedan vill jag ju kunna flytta den i rummet och placera den relativt andra saker jag ritar. Det lyckas jag inte med. Tips mottages gärna från någon som är bättre på programmet. :)
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
gavagai skrev:
Jag misstänkte att jag skulle få det tipset. Jag har faktiskt laddat hem det programmet, men inte helt lyckats fatta det. Det jag har lyckats med hittills är att rita ett rätblock (en regel), men sedan vill jag ju kunna flytta den i rummet och placera den relativt andra saker jag ritar. Det lyckas jag inte med. Tips mottages gärna från någon som är bättre på programmet. :)
Det enklaste är att göra den till ett objekt efter du ritat den, annars kommer den fortsätta vara 12 streck. Du gör detta genom att markera hela rätblocket (bara dra en ruta över den) sedan högklickar du och trycker "make component" sedan kan du flytta hela rätblocket med flyttverktyget utan att den delar sig eller dras ut.
 
Bra svar, att använda sig av komponenter är nyckeln till framgång i SketchUp.
 
Tack! Så till nästa problem... Nu har jag två objekt som jag vill placera precis bredvid varandra. Dels går de in i varandra istället för att "stöta emot" varandra (som normala träbitar gör, då två skilda solida objekt inte kan uppta samma plats i verkligheten). Dels kan jag omöjligt placera dem så att de står just exakt bredvid varandra, så att jag vet att de står på rad framför varandra så att säga. Väldigt tacksam för all hjälp!
 
gavagai skrev:
Tack! Så till nästa problem... Nu har jag två objekt som jag vill placera precis bredvid varandra. Dels går de in i varandra istället för att "stöta emot" varandra (som normala träbitar gör, då två skilda solida objekt inte kan uppta samma plats i verkligheten). Dels kan jag omöjligt placera dem så att de står just exakt bredvid varandra, så att jag vet att de står på rad framför varandra så att säga. Väldigt tacksam för all hjälp!
Här handlar det om att välja rätt punkt att flytta från när du ska flytta ett objekt. Om du markerar objektet och trycker på flytta-verktyget så väljer du den punkt du vill stöta emot med och flyttar sedan till motsvarande punkt eller linje på objektet som ska "stötas emot".
 
Om du skall jobba i SketchUp (vilket jag tycker att du skall) börja med att kika på några av deras video-tutorials, de ger grunderna på ett bra sätt och spar mycket tid. Jag har modeller på många rum i huset, ett mycket kraftfullt verktyg för renovering och inredning

http://www.sketchup.com/learn
 
  • Gilla
Luigi Tondo
  • Laddar…
falkn skrev:
Här handlar det om att välja rätt punkt att flytta från när du ska flytta ett objekt. Om du markerar objektet och trycker på flytta-verktyget så väljer du den punkt du vill stöta emot med och flyttar sedan till motsvarande punkt eller linje på objektet som ska "stötas emot".
Yes! Tack! Tror att jag klarar allt jag behöver kunna för att rita det jag vill nu faktiskt. Stort tack!
 
Titta så fint! :D

balkar1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gavagai skrev:
Titta så fint! :D

[bild]
Hehe, härligt! :p
 
O.k.... Nu har jag en component (som jag dessutom kopierat, eftersom jag behöver använda den flera gånger), och så har jag upptäckt att jag gjort den i lite fel mått. Kan jag ändra måtten på den istället för att ta bort alla fyra (i det här fallet) och skapa helt nya?
 
Edit component. Och om du inte vill ändra alla. Make unique
 
Jag har klickat edit component, men hur gör jag efter det? Jag tycker inte att jag får fram möjligheten att ändra storlek på ett visst mått.
 
Och så har jag ännu en fråga. När jag flyttar en component i vanliga fall, så klickar jag i ett hörn och drar den till ett hörn på en annan component, så "klickar den i" precis, men jag lyckas inte placera en component så att säga mitt på en annan component. Anta att jag i bilden nedan vill ha in regeln (som ser ut att vara för stor men inte är det) 65 cm (eller annat specificerat mått) från vänstra kanten av det som ser ut som ett upp-och-ner-vänt bord. Hur placerar jag den där? Och jag är verkligen enormt tacksam för all hjälp jag får här. (y)

balkar2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.